Utställning för korthårig Sih tzu
Hej! Om några dagar så ska vi köpa en Shih. Tzu hund, han är vuxen. Uppfödaren sa att han hade varit Champion i många utställningar men för tillfället så är han nerklippt. Jag skulle gärna vilja vara med i utställningar med min hund men orkar inte har håret så långt som Shih tzu brukar ha. Så min fråga är om det finns några Shih tzu utställningar för kortklippta Shih tzu? Och vart anmäler man sig? Tack för svar!!!
jag tror du får vänta till pälsen vuxit ut för att få bästa resultat ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja, men om det äns fanns nån tävling alls för korthåriga?
nä tror inte det gör det men du kan ju kolla :) hoppas någon kan svara på din fråga
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ställa ut kan du ju göra även om han är nedklippt. Men du kommer ju med största sannolikhet få nedslag på pälsen.. Varför vill du ställa ut?
På blandrasutställningar som anordnas brukar man få ställa ut även renrasiga hundar på och då kollar domarna på andra saker än hur hunden ser ut jämfört med en standard (givetvis), så det kan ju vara ett alternativ annars, om man vill ställa ut bara "för skojs skull". Läs mer om blandrasutställning här
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Nej det finns inga utställningar för nerklippta. Antingen får du spara ut hans päls för att ha en chans inne i ringen eller så får du nog hoppa över detta med utställningar… om du ställer honom nerklippt så åker han nog tyvärr ut ur ringen ganska snart…
#2. Det är samma tävling, det vill säga samma utställning du anmäler dig till. Skillnaden är att en nedklippt hund inte kommer få lika gott omdöme som den hade fått om den var fullpälsad.
Att komma med en hund som ska ha päls i utställningsringen som är nedrakad så kan du lika gärna ta ut pengar som anmälnings avgiften kostar och spola ner i toan… Så bra kommer det att gå :-)
Du behöver låta pälsen växa ut först, innan du ställer ut honom. Sen kan du ju klippa ner pälsen igen direkt efter om det är något som du inte vill fortsätta med.
MVH
Sofie
Du kan ställa ut han men eftersom det är en "pälsras" så kommer han inte bli champion utan antagligen bara få en bedömmning o sen tack lämna ringen.
Om han redan är champion - varför fortsätta ställa ut.
Ha hunden kortklippt och ha kul istället
Annars är det bara låta pälsen växa och det tar väl minst 8 månader innan den är i fullpäls igen - om inte längre och sen blir det pälspyssel om du ska ställa ut. En pälsras går liksom inte att bedöma pälsen på om inte pälsen finns, så där faller du bort snabbt.
#10 Fast det är ju ändå roligt att ställa ut och kanske TS vill lära sig inför kommande hundar? Vad är inte bättre än att lära sig av en van hund som dessutom redan fått titlar? Eller så kanske TS vill ge hunden chansen att få fler titlar. Bara för att hunden har titel behöver inte det att det är dags att sluta. ;)
MVH
Sofie
Det kanske finns som på utställningarna för amrisarna. På deras egna utställningar finns en omgång för enbart nedklippta. Hör av dig med rasklubben. Kanske finns för shih tzu med.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#11 - nej med då behövs pälsen och hon vill ju inte ha den fullpälsad. Bara att välja där
Man tar varken CERT, CACIB eller titlar med en nerklippt långhårshund.
#13 därför har ju flera skrivit att TS behöver låta pälsen växa. Jag skrev ääven till att TS kan klippa pälsen direkt när de kommer hem efter utställningen om det inte är något de vill fortsätta med. Men bara för att hunden är champion i ett land, betyder ju inte det att det inte går att fortsätta ställa ut… Det finns ju hundar som är champion i många olika länder.
MVH
Sofie
pålsen på en shih tzu tar väldigt lång tid att bli fin och färdig. jag tror att det är svårt att få en redan en gång nerklippt att bli lika fin igen. jag vet folk som har shih tzu som aldrig har klippt sina hundar mer än att finputsa den genom att klippa topparna bara, de hundarna är 5 och 8 år gamla. Jag tror nog det tar minst 2 år innan den har fått den päls som den ska ha som utställningshund och det är flera timmars jobb i veckan med en fullpälsad shih tzu.
jag tror inte det finns utställningar för korthåriga men på en blandisutställning kan du alltid anmäla till och att anmäla till en SKK-utställning med en nerklippt eller klippt shih tzu över huvudtaget är som att kasta pengarna i sjön!
Medarbetare på Hundar.ifokus
14 två år som sagt får någ ts träna på hålla hunden fri från tovor och sätta rispapper för slippa slitage, bad och det varierar men kan väl tänka mig minst 1 gång i månaden iaf. Så visst kan man spara pälsen i 2år iaf.
TS jag säger iaf grattis till bli med hund du måste bjuda oss på bilder, hur gammal är han?
##16 Då märker ju TS om det är värt det ändå. Annars finns ju utställningar för blandraser och om TS ville testa på att ställa ut och bara tävla mot renrasiga, brukar det inte vara så dyrt att anäla till inoff. utställningar.
MVH
Sofie
#16 Tack! Jag ska lägga upp jättemånga bilder på min lilla sötis! #11 Ja, det är mer för skojs skull som jag ställer ut. Han är inte champion i Sverige utan i ett annat land. Tack för alla svar ändå! :-D
18 :) då kan man ställa ut inoff men det är samma där du får bedömning o sen är det tack o hej pga nerklippt.
här ser du lite vart det är utställningar i år http://www.hundtwitter.se/inofficiella-hundutstallningar