sele till hund som drar.
Jag har en hund (flatcoatet retriver) som drar ganska mycket.Vi har en nosgrimma och då drar han bara lite då och då men nu till frågan:
Skulle en sele kanske få honom att sluta dra eller skulle han bara bli starkare ?+ att det skulle bli svårare att hålla emot.
Han tycker inte att rosgrimman är så bekväm då hat tycker att den kliar så funderr på att testa en sele vad tror ni ?
Bästa botemedlet är väll ändå att lära honom att inte dra, det är en så enkel träning. Sele behöver inte på något sätt hjälpa.
Min flat drog när han var ung, träning gav resultat och sen var det nästan jag som drog honom istället. ;)
Stackare som måste ha nosgrimma =/
Testa VGW-bälte i stället! Det är en sele som gör att hunden inte KAN nå sitt mål, eftersom den genom att dra åt sidan/framåt i stället dras inåt - mot dig. Det underlättar träning då hunden inte tjänar på att dra, men givetvis måste man ihärdigt fortsätta träningen ändå. Det här är, till skillnad från nosgrimman, inte fysiskt obehagligt för hunden.
Testa VGW:n, som nämns ovan. Du sätter kopplet framtill på bröstet på den selen och inte på ryggen. Börjar hunden dra framåt så viks den liksom åt sidan.
Men, det är fortfarande träning på att kopplet ska vara slakt som gäller, inga selar eller koppel eller nosgrimmor i sig kommer träna hunden åt er.
//Lina
Träning träning och åter träning. Inte en sele, det är från början till för att hunden ska dra. Använd istället ett vanligt fast halsband eller halvstryp. Hitta en bra instruktör som kan lära dig hur du ska få hunden sluta dra. 
Håller med, testa VGW.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tönkte också gå in och skriva bra om VGW selen men det hade ju andra redan gjort åt mig ;)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag har haft hemma flera hundar som dragit i kopplet MEN som slutat när de fått en riktigt välsittande och bekväm sele. Helt enkelt har de dragit för att halsbandet varit obehagligt.
Idag gör jag alltid så att jag sätter på sele om jag får hem en hund som drar, om inte annat för att det är det absolut mest skonsamma för hundens kropp. Därefter börjar jag träna. Inga "quick-fix-grejer" i stil med halti och "gå fint-selar" är träningsersättare. Vad ni än har för utrustning borde ni träna hunden i att gå fint. Lättast brukar det ske genom att man stannar när hunden drar, sedan kör kontaktövningar eller något, så att hunden lär sig att den INTE kommer framåt ett enda steg förrän den slutat dra och tagit kontakt.
Vissa brukshundklubbar och liknande har även "gå fint i koppel-kurser" som är billiga och dyker upp regelbundet så att man ska få chansen att få till bra resultat. Kolla upp det!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Personligen har jag satt på en Y-sele och kört på som fasen med kontaktträning och intresse för mig istället för omgivningen. Gjort promenaderna roligare, passivitetstränat i olika miljöer, börjat dragträna för att dränera ur mer energi ur jycken (och därmed lägga på ett dragkomando som påtalar när det är okej för hunden att faktiskt dra), kanske jogga mer, osv. Därmed inte sagt att du kanske redan gör detta 
Jag har vgw-bälte som det heter och rekommenderar den! Selen är först och främst utformad på ett bra sätt som är skonsamt för hunden och som gör att den sitter bra. Och så knäpper man kopplet i en ring på bogen. Så om hunden drar så liksom svänger den mot dig istället. Det gör att det är bra då hunden inte kan dra med full kraft då den svänger och det är ett bra träningsredskap då hunden försöker dra och börjar svänga så locka på denne och gärna backa några steg så hunden kommer in till dig och belöna. När du tränat hunden i det en tid så kan det vara lättare att stoppa hunden från att dra och får lättare ögonkontakt med hundrn och hunden börjar lära sig att inte dra i kopplet. I början tar det tid, som med allt annat. Men det gäller att vara konsekvent och göra samma sak VARJE gång.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Träning och VGW-sele är toppen :) Ett halsband på en dragande hund kan skapa onödig stress. Sen jag skaffade VGW till min unghund och börjat träna mer har han blivit jättefin att gå med då han inte längre stressar upp sig lika mkt.
Tack för alla svar, Jag kan gå med honom utan att han drar (tillomed i vanigt halsband) (jag är 12)men det är det att har drar med dem andra familjemedlemmarna. Han vet liksom att jag är hård både hemma och på promenader och inte typ hoppa på en och då (det är inte så att jag bestraffar honom men han ska veta att det ha gjorde var fel) tex. han hoppar ofta på mamma och biter henne i atmarna på skoj men eftersom han är så stor så gör det ju liksom ont men är jag kommer fram till honom så säger jag bara hans namn så slutar hen och lyssnar. (respekt)
Trött på alla dessa "snabba lösningar"… Ska det verkligen vara så svårt att TRÄNA sin hund?