Hon har blivit helt galen i mig!
Hej!
Min älsta hund Bella har varit mycket "Mig" "Mig" "Mig" från första gången vi träffades.
Det är jätte roligt att hon gillar att vara med mig så mycket, och att hon älskar att träna med mig.
men hon börgar bli för mycket!
Hon klarar inte av att jag går bort ifrån henne mer än 10 min här nere i köket.
Hon gnyr och till och med käller ibland…..
När hon ska sova med Trixi, så är dom en vårning upp, då lämnar jag dom där, (Offtast är mamma där) då käller, gnyr hon på än gång!
Hon kan inte sova eller ligga ner på samma ställe, hon blir ju jätte streesad på det här
vad ska jag göra?
Går detta att träna bort?
jag vill självklart ha en hund som tycker om mig, men inte en hund som inte kan vara ifrån mig!
Väldigt tacksam för svar….
hur gammal är hon? är det inte hon som är 7 månader.. eller har jag fel? då kan det vara spökåldern, som går över. men det kan oxå va separationsångest, då får du börja träna henne till att vara mer självständig, typ som ensamhetsträning
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 haha aha, hade för mig att hon var 5 månader… men har hon gjort så förrut eller kom det nu? för det kan vara både ångest och spökåldern då, men man tränar samma där ;) som från början, du lämnar henne några sekunder (tex går ut ur huset) och kommer in igen o.s.v, jag tror du vet vad man gör ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 oj men då är det bara att börja om från början ;) tips är att gör saker åt henne där hon måste tänka själv, typ leta godis, m.m så att hon blir mer självständig
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Köp en sk godisboll till henne, där man lägger i små bitar av godis och så måste hon rulla den för att få ut godisen :) Håller sysselsatt ett tag iallafall.
Hon kan spåra jätte bra, då vi kör det rätt offta.
vi har bollen och vi har ett tenkar spel åt hundarna.
Bella är till och med så bra på det, så vi kör med två färgade plast glas, med en godis som jag för om kring mellan glasen, (Vet inte vad detta heter) men hon är jätte bra på det!
Men hon är väldigt rädd för vanliga saker som i tex, dammsugan,hund galler,stora papp kassar,stolpar och mycket mycket mer….
TS hur mycket aktivering och motion får hon? tänkte om hon var under/överstumulerad
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
min hund är 1 1,5 år och är likadan mot mig.. går jag ifrån henne så springer hon efter, vet inte heller hur jag ska få henne att sluta.
hon är också rädd för tex damsugaren och flugsmällan..
#9 ja då är det nog inte det… men börja om ensamhetsträningen är tipset frånmig :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Låter som separationsångest. Min lille kille är väldigt mammig och är ogärna utan mig så jag vet hur det är. Mitt tips är att du kanske försöker vänja henne vid att du inte alltid är med henne. Låt andra i familjen spendera mer tid med henne så inte du hela tiden är där. Träna gärna stanna kvar, att du sätter henne på ett ställe och sedan går ifrån en längre bit, men så att hon ser dig, och låt henne ligga där en kort stund och öka sedan tiden och avståndet. Det är något som gör att hon lär sig slappna av och veta att hon inte behöver sitta nära och vara nära dig hela tiden utan lär sig att det går att slappna av även fast du är en bit bort. En annan sak kan vara att om någon annan leker med henne så gå ut från rummet en kort stund och be den andra personen att hålla henne sysselsatt medans du är borta och om hon märker att du är borta så ska de helt enkelt försöka vara roliga och busa så att hon inte springer efter dig. Så hon lär sig att andra personer också är roliga och att det faktiskt kan hända roliga saker utan dig. Sen kan en annan sak vara att du ger henne ett tuggben eller aktivitetsleksak och går ut ur rummet, bara en kort stund i taget. Följer hon efter dig så gå tillbaka och visa saken igen och stanna kvar en stund innan du försöker gå iväg igen. Det kan vara lättare i början om någon annan person är i rummet så hunden inte är helt själv. En annan grej kan även vara tex om familjen sitter i vardagsrummet eller om några är i ett rum så kan du sätta kompostgaller för dörren och vara på andra sidan. Hunden ska då vara på samma sida som de andra. Sen utökar du avståndet vartefter hon slappnar av och kanske går och lägger sig eller busar med de andra. Det var några saker jag kom på nu som kan vara bra träning. Det handlar inte om att du inte ska vara med hunden eller något. Utan att vänja henne vid att det faktiskt går att klara sig utan dig och att världen inte går under bara för att hon inte ser eller hör dig.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se