Valpen är lös i magen!!
Behöver råd ang min valp på 4,5 månader. I 3-4 dagar nu har han varit lös i magen. Ibland är bajset hyfsat normalt, men 9 gånger av 10 är det löst :-(… I övrigt är han pigg och glad och äter o dricker som vanligt. Bör vi kontakta vett eller avvakta? Finns det någon "huskur" mot sånt här, eller kan det vara så att något han fått i sig har fastnat i magen?? Är orolig just för att andra gånger han har varit lös så har det varat i 1-2 dagar högst… Tips? Egna erfarenheter? Tack :-)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Är han lös, eller är det diarré?
*varning för bajsprat* Inte diarre, det rinner liksom inte, det blir med som en kletig hög.
8/5-13 & 1/6-13
Kan han ha ätit något? Har du svält honom de andra gångerna han varit lös i magen? Det finns ju pulver man kan köpa på Apoteket som ska ge en bra tarmflora.. Min kompis brukar gr en sån påse när hundarna är lite extra kassa i magen.
Mvh Jenna
Han verkar ofta vara lös i magen … vad ger ni för foder? Det viktigaste när hunden är lös/har diarré, är att den dricker tillräckligt, men man kan ju börja fundera, när den så ofta verkar vara lös i magen.
Hur ser det ut med tandlossning? Har han börjat tappa några tänder än? Min valp är någon månad äldre än din och hon byter tänder för fullt och får perioder med riktigt kass mage (samma "kvalité" som du beskriver) i samband med att tänderna tappas och sväljs.
OM det är tänderna som är boven så är det ingen fara sålänge han får i sig nog med vätska, fortiflora som andra nämnt kan säkert fungera också. Det finns en hel del medel mot diarre och lös avföring på apoteket. Prata med uppfödaren och veterinär om du är orolig, men med tanke på åldern skulle jag gissa att det kan bero på tänderna.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag passade en valp som va dålig i magen när jag fick henne, då hade matte gett majsvälling. Jag gav kokt ris blandat med blötlagt torrfoder och hon blev bra direkt.
#5 fortiflora heter de ja!! :)
Mvh Jenna
Ge valpen kokt vit fisk och ris i några dagar, när du märker att valpen börjar bli bra i magen så kan du börja ge foder igen:) Våran valp va också dålig i magen i tre veckor Då gick vi till veterinären och dom sa att vi skulle ge en matsked i timmen med ris och fisk, hon blev jätte bra i magen sen:)
#4 Vad grundar du det på? Han har varit lös kanske två gånger sedan vi fick honom, det är väl inte så mycket för en liten valp som stoppar i sig allt möjligt :P? Han får Royal Canin. #5 Jo han tappar tänder som sjutton just nu, så det låter ju vettigt :)
8/5-13 & 1/6-13
#9 Det grundar jag på att om valpen nu är 4.5 månader, så har ni haft honom ca 2 månader. På den tiden säger du att han nu varit lös i magen i 3-4 dagar, plus att han de tidigare gångerna varit lös ca 2 dagar varje gång. Det tycker jag låter rätt mycket, på kort tid.
#9 Då är det rätt troligt att det är i samband med tänderna och är inget farligt sålänge han får i sig nog med vätska och äter. Är du ändå orolig (jag kan ju inte veta säkert, jämför bara med min valp som är en månad äldre och hon får samma symptom när hon tappar tänderna.) så prata med uppfödaren och veterinär.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell