Golden Retriever
Vad är det för skillnad på en utställnings- och en jaktretriever?
Är det utséendet eller temperamentet?
Sen undrar jag också hur Golden Retriever är i agility :)
Tacksam för svar!
Utställnings golden är ju avlad för utställning. Alltså den ska vara snygg. Jakt är avlad för att arbeta och inte efter utseendet. Om man vill ha en lugnare hund väljer man utställning annars jakt. Jag har sett golden som tävlar i agility men dom kanske inte vinner sm ;) Nu har jag inte jätte koll på just golden så någon annan kanske kan svara lite mer utförligt :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Har för mig att jaktgoldens oftast är mörkare och lite smalare byggda. Dem man ställer ut är ju typ vita nu, och kraftigare. Som #1 sa kräver nog vanligtvis en jaktgolden mer än en vanligt golden.
De funkar säkert jättebra att träna agility med, men sedan är det ju alltid olika mellan individer. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
1# 2# Tack så mycket för svaren! Men vilken av dem är bäst på agility och lättlärdast i standard? :)
#3 En jaktgolden är nog bättre i agilityn pga att dom har smidigare kropp. Men en jaktgolden kräver nog mer än bara agility.
Medarbetare på brukshundraser.
#3 De saker du undrar över är väldigt individuella, det finns ju inte precis någon mall över hur alla goldens är i minsta lilla detalj. Men jag skulle tro att jaktgoldens över lag är piggare och smidigare så de kanske lämpar sig något bättre till agility. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus