nova scotia duck tolling retriever
Hej! Jag har några frågor om de här underbara Trollare :) Jag har läst mycket om rasen men känner ingen sån här hund så jag vill gärna höra vad de som har en trollare/haft en/känner en tycker de är och hur det är att ha en :)
-Hur är de mot barn och andra hundar(både i samma ras och inte)?
-Hur stor jaktinstinkt har de? Kommer de springa så fort de ser en katt eller en kanin t.ex.?
-Gillar de att bada?
-Är de envisa?
-Hur blir de om man lämnar dem ensama? (Siberian Husky blir ju livrädda och förstör saker och så)
-Är de lättlärda?
-Hur aktiva är de?
-Kan man ha dem lösa?
Sen har jag en fråga om Golden Retrivers också, vad är det för skillnad på en jakt- och showgolden?
Tack för alla svar! Berätta gärna om din trollare också :)
Hej!
Ja tollare är riktigt underbara om man får en mentalt stabil hund.
-Hur är de mot barn och andra hundar(både i samma ras och inte)?
Svar: Många tollare är väldigt osäkra när det gäller barn men växer hunden upp med barn är det inga problem alls. Könsaggrissivitet är ett stort problem inom rasen.
-Hur stor jaktinstinkt har de? Kommer de springa så fort de ser en katt eller en kanin t.ex.?
Svar: Dom brukar inte ha så stor jaktinstinkt och springer inte efter, dock finns undantag, som min tex.
-Gillar de att bada?
Svar: Ja dom flesta.
-Är de envisa?
Svar: Ja, en tollare ska vara envis.
-Hur blir de om man lämnar dem ensama? (Siberian Husky blir ju livrädda och förstör saker och så)
Svar: Om hunden inte är understimulerad kommer den inte att förstöra saker.
-Är de lättlärda?
Svar: Väldigt lättlärda.
-Hur aktiva är de?
Svar: Svårt att säga då det varierar väldigt mycket inom rasen men- det är inga soffpotatisar. Dom gillar att tänka och röra på sig. Dom ska aktiveras mentalt.
-Kan man ha dem lösa?
Svar: Med träning, ja.
Medarbetare på brukshundraser.
1# okej tack då mycket! Är även honor könsaggresiva?
Det förekommer
En kompis till mig hade en tollarehane en gång, och han var verkligen en riktigt drömhund.
Han älskade barn men hade även bott med en småbarnsfamilj.
Han kunde för det mesta gå lös, men fick han syn på ett djur så tog jaktinstinkten över totalt. Han kunde springa efter djuret länge, länge och gav sig oftast inte förrän han fick tag på det. Då gällde det väl harar och andra smådjur. Hästar, får och kor vallade han mer än gärna.
Han älskade att bada och simma.
Envis var han däremot inte. Han var mycket lyhörd och sammarbetsvillig (när han inte såg något annat djur då förstås)
Vad jag vet så släppte dom alltid ut honom i hundgården när matte och husse inte skulle vara hemma, om han förstörde något när han var inne själv vet jag inte.
Han var väldigt lättlärd och kunde en hel del trix.
Han aktiverades en hel del med agility. Men promenader fungerade också.
Han blev aldrig rastlös eller något som jag hört att tollare kan bli om dom bara få gå promenader om dagarna.
Han gick att ha lös för det mesta, men fick han syn på något djur var det kört så dom valde att oftast ha honom kopplad.
Har nog inte lärt känna någon annan tollare än honom, så hur tollare egentligen brukar vara vet jag inte, men såhär var han. Jag tror mycket också beror på vad det är för individ.
#4 som sagt, tollaren är väldigt ojämn och svår att beskriva. Men så som jag svarade är så dom flesta tollarna är.