Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3518 ggr
Satum
0

Få "blockerad och rädd" hund att lyssna!?

Rörig rubrik kanske men såhär tänkte jag då…

Hur fungerar detta med när en hund blir rädd för något (vettskrämd!), blir "blockerad" och springer iväg och lyssnar varken på sitt namn eller inkallning när man ropar. Går detta att träna bort eller träna in bättre så hunden lyssnar på kommandot även när den blir rädd?

Eller är det en omöjlighet?

Någon som vet nåt eller har erfarenhet av detta?

Maja2
3

Det går nog inte att träna bort rädsla, eller träna in kommandot bättre. Det gäller att stärka hunden och relationen till dig, så att hunden känner att DU är tryggheten, samt att hunden i sig känner sig säkrare.

AnneN
0

Hur jag tränar rädslor beror på vad hunden är rädd för och i vilken situation.

Men ett tips oavsett vad det är för rädsla och situation är att träna mycket kontaktövningar, hundens självförtroende och tillit till dig som förare. Om du tränar på ett sådant sätt så hunden känner att du är en trygghet som den känner sig säker och trygg med och litar på att du skyddar mot allt som kan vara farligt/skrämmande så är chansen större att om/när den blir skrämd kommer till dig för att söka skydd istället för att springa iväg från dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Satum
0

1# Mmm, okej.

För det hände en sak idag, en ägare som inte alls har koll på sin hund och hunden är jättedampig mot alla hundar som trots att vi sa åt henne inte släppa sin hund lös så gjorde hon det ändå och den började jaga vår hund direkt och vår hund blev jätterädd och bara kutade iväg allt han hade och den andra hunden efter. Vår hund flyr hellre undan "faror"  än att fightas tillbaka. Andra hundar fightas ju tillbaka istället för att fly. Iallafall. Har aldrig hänt förut, han var så rädd så han bajsade på sig och ylade hela vägen.

Vi ropade och trodde han skulle tvärnita och komma in men icke han var helt inne på att kuta hem vilket han också gjorde :)

Men i alla andra fall om han känner nån lukt eller ser nån han känner och börjar kuta, ropar vi så kommer han direkt. Men inte denna gång när han blev rädd.

Kortfattat så du får ett humm.

Är det samma sak ändå?

AnneN
0

#3 Om hunden väljer att springa hem så är det för att den känner att hemmet är dess trygghet.

_**/Mvh Anne

Satum
0

#2 Skrev just lite info om hur jag menade här ovanför. Så det är möjligt då att få en hund som blir t.ex jagad (inte på lek) av en annan att springa in mot mig istället för bort?

Maja2
0

#5 Om jag var du, skulle jag inte ha min hund lös i närheten av andra hundar alls. Jag skulle lägga krutet på att träna kommunikation, självkänsla för hunden och relation. Som AnneN säger, springer hunden hem i sådana situationer, så är det för att hemmet är hundens trygghet. Jobba jättemycket med att DU ska vara tryggheten för hunden

AnneN
0

#5 Ja det är möjligt att träna så att det blir du som är hundens stora trygghet och därmed dit den söker sig om den blir skrämd.

Kan dock vara svårt att ge mer konkreta tips på hur man tränar det utan att själv ha sett hund & ägare.

_**/Mvh Anne

Satum
0

#6 Okej, tack. Ja vi får göra det :) Men hur exakt tränar man upp hundens självkänsla och att den lär sig veta att jag är tryggheten? Känner mig helt lost just nu…

Satum
0

#7 Tack, förstår.

[Forest]
0

Våran Donna är oxå osäker o rädd som eran för andra hundar, så vi är under träning kan vi säga just på denna front lite. Vi har valt att skaffa oss flera kompisar som vi promenerar med och hon får se dom andra hundarna leka just för att lära sig se o lära sig oxå läsa av andra hundar. Vi åker med henne o hälsar på Enjas ufd hon har 5 pudlar (ena är hennes dotter) alla är små utan en som är mellanstor. Första gången var hon rädd, 2a gången var hon betydligt tryggare  o mer nyfiken gick o kolla dom på egen hand.. 3 gången var hon normal även lekte med 2 av dom. Så det rullar på. Det tåls säga att det är olika tror jag hur dom vart lärda som valpar oxå hur gammal är denna hund ts? ras är det kines?  

Vi har haft Donna sen hon var 6 mån nu är hon 1 år och 3 månader, i fd hemmet var hon bara med mamma och kullsyster som kom ibland sen var hon rädd för deras storpudel. Dessutom försökte deras katt ta valparna när dom var små därmed var hon ännu mer på sin vakt tror jag iaf. Men det är som sagt mycket bättre här, jag kan varmt rek att man helt enkelt tar det lugnt o träffar andra hundar kopplade o går promenader.

Satum
0

#10 Fast vår hund är inte rädd för andra hundar. Inte mot nån annan hund vi träffat förut. Men denna andra hund är lite speciell och väldigt PÅ och började jaga honom på ett icke lekfullt sätt och då blev vår hund livrädd. Han ska självklart inte behöva bli livrädd men men…

Ja, koppelpromenader med andra kända/okända hundar är alltid bra, tyvärr blir det för sällan.

Satum
0

#10 ca 1,5år och han är van med andra hundar sen liten, vi har vart på hundträffar, utställningar och sånt.

Maja2
0

#11 men då bör det räcka med att i första hand inte umgås med den hunden som din hund är rädd för, i övrigt inte släppa hunden lös med hundar du inte vet säkert att det fungerar bra med

[Forest]
0

Då håller jag med 13 är det bara denna hund hade jag inte träffat den lös någon mer gång alls. Kan ägaren inte förstå det så hade jag sagt i från helt hundträffarna för din hund ska inte behövas fly pga en hund som inte kan läsa av detta.

Satum
0

#13 o #14 Självklart kommer vi inte att ha hundarna lösa tillsammans fler gånger. Vi hade inte ens en träff med just den hunden och dess ägare utan vi var bara i samma park.