Alaskan malamute VS Siberian Husky
Jag har tänkt köpa en Alaskan Malamute eller en Sibereian Husky om några år (har tänkt på detta länge) men kan inte bestämma mig för vilken! Ni som har eller känner till hur de är kan väll berätta lite om dem :) Jag vet ju hur standarden är men vill gärna veta vad ägare till de raserna säger om sina hundar.
Sen har jag några frågor också (om båda raserna) :
- Hur är de när de blir lämnade ensama, vilka klarar sig längst ensama?
- Hur är de mot andra hundar/djur?
- Hur stor jaktinstingt har de?
- Vilken ras passar bäst lös? Vilken vill helst dra iväg?
- Hur är de lösa?
- Hur mycke fäller de?
- Är de lättlärda?
- Kommer de springa efter katten och/eller kaninerna? Isåfall är det svårt att träna bort?
Tacksam för alla svar! :))
Tycker att du ska se över ditt val av ras. Det låter inte som att du har läst på om rasen överhuvudtaget eftersom du ställer väldigt basic frågor, utan har valt ras på utseende. Både husky och malamute är svåra hundar och lämpar sig generellt inte som nybörjarhund, speciellt inte hos en nybörjare som har första prio att hunden ska vara vacker.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
1# Jag har läst på om båda raserna väldigt länge men jag vill veta vad ägare säger också :) för det kan ju vara olika från hund till hund hur de kan vara (men de flesta är ju som det står i de böckerna jag har). Sen är det så svårt att hitta information om de här raserna (det står så olika överallt). :)
Alltså nu gjorde jag bara en snabb googling och kollade uppfödar sidor, men jag tyckte informationen var ganska densamma (och som stämmer överens med vad jag hört sen tidigare) om sibiren hsukeys.
De måste få dra, de är flockdjur och har svårt att vara ensamma, de har väldigt stark jaktinstinkt och är mycket svåra att ha lösa.
Är det verkligen så att det är svårt att hitta info, eller bara att den infon du fått fram inte stämmer med vad du vill få fram??
Läs mer här:
http://www.vargevass.com/websiberian/engels/breed/behaviour.html
Hade två huskies på unghuundskursen i våras, en hane och en tik.
trevliga hundar om man gillar typen, men det vore synd att säga att de var lättlärda eller lyhörda.
De var mkt svåra att ha lösa, hade stor jaktinstinkt osv.
Det är min högst personliga åsikt att den här typen av hundar skall ägas av människor som i första hand är ute efter en hund att arbeta mkt med, och inte ha som sällskap. Och med arbeta menar jag inte gå ut 1h om dagen och träna trick i trädgården samt cykla en bit på söndag.
Jag personligen förstår inte varför man vill ha en polarhund (huskie, malamute), om man inte redan utövar någon typ av aktivitet där hunden kan åtfölja dig.
Jag tror att det är lätt att inbilla sig att en cykeltur på 1mil varannan dag och mkt motion däremellan, skulle passa min livsstil perfekt. Men den hårda sanningen är nog att om man inte redan är så pass aktiv, så är det nog mkt svårt att anpassa sig till detta senare när unghunden börjar att kräva mer och mer.
Men nu känner jag ju inte dig och vet inget om hur ditt liv ser ut, men detta inlägger är baserat på vad ägarna till huskisarna berättat för mig.
Hoppas att du hittar välgrundade svar på dina frågor från någon som har personlig erfarenhet av raserna.
MVH
3# Jag tycker den infon jag har fått fram passar perfekt för mig, men jag vill bara veta vad ägarna av nån av de här raserna säger om sin hund. Jag vill veta hur mycket det kan variera. :)
4# Jag är en friluftsmänniska som älskar att vara ute i fjällen och skogen och tälta och vandra, så jag tänkte ha med den på det. Jag tänkte också träna drag med den som jag vet att de raserna älskar precis som jag. Jag springer också varje dag och cyklar. Sen hade jag tänkt aktivera hunden med agility och försöka aktivera dens hjärna så mycket som möjligt. Men om den behöver mer så kommer jag såklart göra mer med den eftersom jag har tiden. Vilken ras tycker ni passar mig bäst?
Mamma och pappa skaffade en hund när jag inte ens var född, och jag har växt upp med henne. Hennes namn var Minnie.
Hon var en blandning av dom två raserna, och guuud vad fin hon var 
Hon var världens snällaste hund, har aldrig i hela mitt liv (det är faktiskt sant!!) hört henne morra. Inte en enda gång.
Hon var så fin, även om det var fem år sen vi tog bort henne (pga att någon sena i benet gick av..) så gråter jag när jag tänker på henne.
R.I.P Minnie
6# Ja man blir så ledsen, de blir ju en familjemedlem.
Tack för ditt svar! Hon låter jätteunderbar! :)

En husky kan inte vara ensam, den är beroende av sin flock.
Med andra hundar är väl beroende på hur du uppfostrar den, men har hört skräck historier om hur de är med djur, och dessutom haft en husky/malamute korsning som dödade höns när han slet sig lös.
vad jag vet drar väl båda iväg? Mest husky vad jag hört..
de sticker.
Aldrig träffat en hund som fäller mer än korsningen jag hade helt ärligt..
nej, inte den jag hade iaf.
Jadu, den jag hade och den erfarenhet jag har och har hört så kommer den inte bara jaga katten och kaninerna, utan kanske t.o.m. döda..
Husky korsningen jag hade var inte min idé att skaffa utan mitt ex.. Men jag fick ta det största ansvaret över hunden och skulle personligen aldrig köpa en husky igen efter honom. Han var underbar, men inte hans instinkter.. När jag väl lämnade honom ensam med mitt ex dödade han ju hönsen, för mitt ex kunde ingenting om varken huskys eller malamutes.. Så det var rätt sorgligt. :(
Hur det är att ha malamute kan du få en uppfattning om här:
//Lina
Har ingen erfarenhet av raserna själv.
En kollegas bror har en Malamute. Den kan INTE vara ensam. Det skäller och ylar och blir helt förkrossad. Vad jag har förstått är det ganska vanligt då de är väldigt "flockberoende".
Denne hund har även dragit iväg och dödat ett rådjur… De flesta har nog rätt stor jaktlust..
Denna hund kan inte sova inomhus utan sover alltid på deras ballkong. Eller ute i lina om de är på landet.
Har fått upplevelsen att huskys inte är speciellt lättlärda, kontaktsökande eller lyhörda utan mer av en självständig hund.
Kolla in på spetsar och urhundar iFokus, om du inte redan gjort det! ;)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Min kompis har en sibbe, den kan vara ensam men bara med sällskap av deras cavalier som de också äger.
De kan inte ha honom lös, han springer iväg direkt. Så det är långlina eller inhängnat område.
Den fäller kopiösa mängder med päls ca två gånger om året. Alltså, det går nog inte att jämföra med någon annan ras :S
Han är väldig snäll och duktig med andra hundar, men andra djurarter vet jag faktiskt inte.
Jakten finns hos honom, men blir han tillräckligt aktiverad så är det lugnt.
Han verkar vara väldigt lättlärd och lyhörd, men dock har han en stor portion envishet…
Medarbetare på Hundar.ifokus

#11 Om den är med en hund är den ju inte ensam..
#12, Jag räknar det som att en hund är ensam om den inte är med människor. kvittar hur många hundar där är. men jag skrev att den klarar av att vara ensam MED en annan hund så det inte skulle bli några missförstånd…

#13 En husky klarar ju inte av att vara utan sin flock, vilket är hur många eller hur några hundar som helst, sålänge det är en hund eller flera så ska det inte vara något problem, för då är den inte ensam..
#14, å andra sidan kan du inte säga att "en husky klarar ju inte av att vara utan sin flock" Alla är inte på det viset. Visst, jag kan tänka mig merparten är så men långt ifrån alla.
Om den inte hade klarat att vara utan sin flock så hade inte människan heller kunnat lämna dem, eftersom människan är en medlem i flocken.
#15 att vara utan sin flock är att vara utan alla flockmedlemmar. En flock kan fortfarande vara en flock även om en flockmedlem lämnar den.
Om det bara är en människa och en hund, ja då blir hunden ensam om flocken lämnar den eftersom människan är den enda medlemmen i flocken. Men bor hunden, som de flesta huskeys, med flera andra hundar, så blir den inte lämnad av flocken för att människan går…

#15.. precis som Driva skrev.. fattar inte ditt argument… Skrev aldrig "hela flocken" utan flocken, vilket en till hund är.. Jag har aldrig hört om en husky som kan vara utan sin flock iaf, husky korsningen jag hade kunde absolut inte vara utan en sällskap, oavsett om det var hund eller människa så var det fortfarande hans flock, och stannade en hund och en hund gick samt båda människorna (som vi var som bodde där) så var det lugnt, gick alla skrek han och kraffsa sönder dörren.. En husky är väldigt beroende av sin flock, den är vääääldigt mer beroende av sin flock än andra raser t.ex schäfer osv.. Dom kan inte vara helt ensamma (iaf inte de jag hört om, finns säkert någon som är ett mirakel och kan det, men det finns ju mirakel hundar som aldrig någonsin ens behöver uppfostran också, hur många är det? en på miljonen ungefär..)
Hej! jag har ingen av raserna själv men jag har bott med en malamute och har/haft flera vänner med båda raserna..
- Hur är de när de blir lämnade ensama, vilka klarar sig längst ensama?
Ingen av raserna är kända för att klara av att vara ensamma.. tvärtom, kända för att yla/skälla konstant och tugga sönder allt i närheten till småflis såfort de lämnas. Trots noggrann träning över lång tid finns det alltid en risk att hunden aldrig kommer klara att vara helt ensam. dock finns det individer som gör det.
- Hur är de mot andra hundar/djur?
sibirerna är oftast snällast, malamuterna kan vara knepigare mot andra hundar ffa samma kön.. men varierar mellan individerna..
- Hur stor jaktinstingt har de?
STOOOOR!!!! INTE en hund att ha lös hur som helst! kan springa ikapp och döda andra djur! (kommer ni ihåg tråden i våras om två malamuter som jagade ikapp ett apr hästar med människor o anföll?)
- Vilken ras passar bäst lös? Vilken vill helst dra iväg?
Ingen av dem! båda sticker gärna!
- Hur är de lösa?
svåra. självständiga.
- Hur mycke fäller de?
massvis två ggr om året!
http://www.youtube.com/watch?v=WG1VGLpH90I
- Är de lättlärda?
Nej. både raserna är kännerellt svårmotiverade.
- Kommer de springa efter katten och/eller kaninerna? Isåfall är det svårt att träna bort?
Ja de komemr troligtvis försöka springa efter katten eller kaninen om de vistas lösa tillsammans. STOR risk att de dödar också. kan tränas såklart men man ska aldrig lita helt på dem tillsammans då det är instinkter som sitter djupt vi talar om.. vet huskys som funkat fint med kaniner, vet en som bet sönder burgaller och dödade såfort han fick chansen..