Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5201 ggr
Ellenfyrkant
0

Köpa hund med blåsljud?

Funderar på att köpa en 1-åring som i valpstadiet hade blåsljud, eller "virvelljud" tror jag de kallade det, på hjärtat. Men nu vid senare besök verkar det försvunnit vad jag förstått. Hundens uppfödare ska kolla upp besväret noga innan hon beslutar om han ska användas i avel eller ej. Men oavsett ska hon inte behålla hunden. Jag har fått erbjudande att ta honom.

Jag har inga avelsplaner på framtida hund, jag vill ha en glad kompis att tävla agility med och ställa ut. Men jag är inte värst bekant med dessa blåsljud… Är det farligt och orsakar hälsoproblem för hunden? Kan detta förknippas med dyra vet. utgifter för mig i framtiden på hunden? Kan jag aktivera hunden med agility, springturer etc. utan att det medför skada och problem?

Är blåsljuden problem som blir skadliga eller dyra blir han inte ett bra alternativ för mig. Något annat ni tycker jag bör känna till?

Observera att jag absolut är beredd att kosta på hunden vad som krävs men vill inte köpa en hund med allvarligt medfött fel om så nu är fallet.

Mvh Ellenfyrkant

joheck
0

Det beror ju helt på. Kan vara harmlöst eller en allvarlig hjärt sjukdom. Ska du köpa hunden anser jag att du bör kräva en ordentlig undersökning med ultraljud. Min familj köpte en katt som hade ett "harmlöst" blåsljud på hjärtat. Det visade sig sedan att det va en allvarlig och ärftlig hjärtsjukdom. Veterinärerna sa först att han endast skulle leva i ungefär två år, nu är han åtta år. Men det är något som kan "ta han" i förväg så att säga. Han lider inte eller så, men enligt vetten kan han helt plötsligt bara ramla ner och dö. Tidigare va vi inne vartannat år och kolla hur hjärtat utvecklades men eftersom det inte går att göra något så har vi slutat med det.

Så va otroligt försiktig säger jag! Och en ordentlig undersökning innan du skriver på något!

Michaela-N
0

Är inte jätteinsatt men jag tycker inte att han låter som att vara rätt hund för dig. Även om du inte vill köra agility på tävlingsnivå, löpträna flera gånger i veckan osv så lär du behöva ställa in dig på att hans tillstånd kan förändras, en dag kanske han inte kan köra agility mer. Tycker det låter som en onödig chansning att ta honom, även fast även den hunden behöver ett hem att bo i. Jag tror det bästa för honom kan vara ett hem där han inte blir så pass fysiskt ansträngd. Men jag vet inte. Väljer du att köpa hunden, be om veterinärbesikning och ta inte hem hunden för ens hans hjärta har kollats, begär ultraljud!

Maja2
2

Söker du en hund för att tävla i agility, skulle jag inte rekommendera att köpa en hund som visat blåsljud på hjärtat.

russin
5

Att köpa en vuxen hund som haft blåsljud som valp, men som inte har blåsljud nu är väl okej och det behöver inte bedyta att det blir framtida problem.

Att däremot en uppfödare ens tänker tanken på att använda en hund i avel som haft tydligt blåsljus dom valp är för mig väldigt märkligt !

[Doglovers]
4

Det här är en fråga du ska ställa en veterinär för att få ett klart svar.

Och kolla även med försäkringsbolaget så försäkringen gäller just för denna åkomma då det redan finns i papperen. Om du redan nu är rädd för kostnader ska du nog tänka dej för både en och två gånger. Höga kostnader kan vem som helst drabbas av, men att gå in i det med öppna ögon då ska man nog tänka till lite extra.

[Forest]
0

Är det bortväxt så ser jag inget hinder i att andända han i agility. Jag tycker 5 gav bra tips.

Maja2
1

Visst KAN man köra agility, men har man för avsikt att Tävla, varför då inte köpa en hund som är fullt frisk från början?  Det är väl en annan sak om man inte inriktar sig på en konditionskrävande tävlingsform .. kan JAG tycka i alla fall.

Ellenfyrkant
0

Bör tillägga att den större av anledningarna till omplaceringen är att han behöver ett aktivt hem som uppfödaren inte har möjlighet att ge honom, han passar inte in där. Därför fick jag erbjudandet - för att hon vet att jag är intresserad av att stimulera hunden - och även om det är en hund med blåsljud (vare sig han har kvar det eller inte) är det en hund som ska aktiveras fysiskt och mentalt, oavsett vart han hamnar.

#5 Tack för dina goda tankar om försäkringsfrågan! Det är i de banorna jag tänker också, som jag försökte beskriva i #0, att jag lägger gärna ut de pengar som krävs men vill inte utmana ödet om risken är stor för framtida problem.

Mvh Ellenfyrkant

[Doglovers]
0

#8 Alla hundar behöver aktiviteter för att må bra. Men en med blåsljud ska nog kanske inte anstränga sej alltför mycket. Men det där kan en veterinär bättre än någon av oss här på HIFObestämd

Blåljud kan komma genom infektion men är även genetiskt och man ska aldrig avla på en individ med dessa problem. Tyvärr gör en del uppfödare det ändå, med resultatet att det förs vidare och rasen aldrig blir fri från det. Även om det vuxit bort så har det ju funnits där.

Min veterinär berättade en gång för mej att det kom en uppfödare som ville att han skulle använda ett gammalt intyg till sin avelstik. Hon hade varit frisk men vid senaste undersökningen hade hon ett hjärtfel. Ett hjärtfel som är rasbundet. Man blir ju ledsen när man hör sånt. Veterinären bara skakade på huvudet.

[Sarahansson1]
0

En hund med eller haft härtproblem är nog inte de mest optimala precis som oss människor så orkar nog inte hunden lika mkt. Om jag skulle vara dig skulle jag leta reda på en frisk hund ist.

Önskar dig all lycka till!Glad

Ellenfyrkant
0

Tack för ytterligare svar! Vet ännu inte i vilken grad det är men inser oxkså art det är ansträngande att vara fysiskt aktiv. Sen att alla hundar ska aktiveras är ju inte vad det hanslar om. Denna hund ställer högre krav på stumulans än vad rasen gör i regel, vi pratar vallhund. Så jag tror inte på att dämpa hunden så mycket att den inte får utlopp för sin energi. För vilken hund är det ett rikt liv? När det nu dessutom verkar gå åt rätt håll. Men som sagt jag fattar inget beslut före ett säkert besked om blåsljuder. Det kan trots allt försvinna och behöver inte vara farligt eller ärftligt. Ställer mig skeptisk till att inte låta en krävande hund få utlopp för sin energi men är tacksam för synpunkter!

Mvh Ellenfyrkant

Maja2
0

#11 Det är stor skillnad på att få utlopp för sin energi, och att tävla i agility.

Hunden behöver givetvis motion och stimulans, som alla andra hundar.

[Doglovers]
0

#11 Okey, visste inte vad det var för ras. Det är ju lite skillnad på Pudel och vallhund t.exSkrattande Jaa, då blir det svårt att hunden nere på en hälsosam nivå. Dom blir ju rätt rastlösa när dom inte får jobba.

Jag hoppas i alla falla fall att det blir positivt för dej och hunden. Du är väldigt klok som kollar upp alla eventualliteter.

Lycka till med vovvenSkrattande