Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 7660 ggr
iloovedogs123
9

Knöl mitt på huvudet?

min hund har nått mitt i huvudet, jag börjar bli orolig över vad det är, för det är en knöl, en liten, med en röd prick i mitten av den, mina föräldrar lyssnar inte på mj när jag säger att vi måste till veterinären nu!!!! Så därför behöver jag ett svar att visa upp för dem. Hjälp?

EmelieKelly
0

Har nog bara suttit en fästing där, sånna har min hund många :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

mikkan01
0

Kan det inte vara efter en fästing då? Obestämd

~mikkan

[Driva]
2

Det är inte att det kan ha vart en fästing som ramlat bort?

Annars låter det som en abcess (varböld), en varböld kan man spola ur själv om den spricker, men en veterinär kan behöva öppna den om den inte har sprukigt av sig självt.

Hur länge har hon/han haft den? Om du upptäckte den idag och hunden inte har nedsatt allmäntilstånd kan du nog lugnt avvakta en dag eller så för att se hur den utvecklar sig.

iloovedogs123
0

#1 och #2: det är så att vi har inte plockat någon fästing på honom, kan det vara så att fästingen har släppt?

#3 han har hafft den rätt så länge, men den har varit pytteliten så jag trodde att det kunde vara något bett, men han har inte nedsatt allmänntillstånd, har inte hafft feber och har varit aktiv (då jag tränar agility) på samma sätt som förr. Han mår alltså bra och det är nog just därför jag inte upptäckt det innan då den knappt syntes då han mådde utmärkt. Så om det är en varböld (låter ganska troligt) så ska jag avvakta och se om den spricker?

Tack för svar alla :)

EmelieKelly
0

Låter precis som det har vart en fästing där, ja dom kan trilla av av sig själv, du behöver nog inte oroa dig :)

[Driva]
0

#4 om den inte blir större, ömmar och rodnar. Eller om hans allmäntillstånd blir sämre.
Om det var min hund hade jag nog åkt in om den inte hade försvunnit på ett par dagar, men jag är rätt "hönsig" också.

iloovedogs123
0

#5 så det kan bli en liten "halvhård" knöl där den har vart? för det rodnar inte, den är i samma färg som hans hud och är bara typ en liten skorpig plupp med rött på toppen. Vi tränar agility också och han är lika pigg och glad som vanligt, och äter och dricker bra.

#6 den har inte blivit större på kanske 4 dagar, men jag håller stenhård koll på den! :)

EmelieKelly
0

Japp! Exakt så ser det ut på min hund efter en fästing ;)

iloovedogs123
0

vilken tur, höll på att bli riktigt rädd där ett tag. det är nämnligen min första hund så jag är väldigt hönsig :)

iloovedogs123
0

vill bara meddela er om att knölen var en "vårta" som idag har opererats bort, han är helt vimsig efter sövningen :P