Valp som gnäller och nafsar.
Vår söta valp kom hit i lördags.Men jag har två problem:
1. Han gnäller hela tiden, ibland helt utan anledning.Han kan te.x ligga och tugga på ett ben och gnälla eller när man klappar honom.Men även när han vill något…
2. Han naffsar/biter mycket.På allt.Händer,fötter,stolar osv.Men det är händerna och fötterna som är värst.Jag har provat att säga AJ och gå där ifrån men då springer han efter och jagar mina fötter… -.-
//Flöffo
Alla valpars tänder kliar när dem är små. Så det är helt naturligt att dem nafsar lite. Det kan vara både för lek och för att det kliar. Valpar har väldigt vassa tänder innan dem tappar dem och får nya, så det kanske känns som att han nafsar hårdare en vad han gör. ;)

Valpar är bebisar. De vill ha värme och närhet. Han saknar nog sin mor och sina syskon.
Det är normalt att de nafsar och biter, det kliar i tänderna precis som hos bebisar. Avled med tuggben eller leksak. Belöna rätt beteende och avled fel beteende hellre än bestraffa.
Så gjorde vi med vår nu 10-månader gamla valp och det funkade jättebra.
Ge valpen tid. Det kan finnas flera olika anledningar till att han gnäller, smärta, uppmärksamhetsväckande, rastlöshet t.ex.
Som dom andra i denna tråden redan har skrivit så är det helt normalt att valpar bits. De testar gränser och det kliar i tänderna. Men som #2 har skrivit så är det väldigt bra att avleda med leksak t.ex. och belöna mycket när han väljer leksaken istället för dina händer och fötter. Att skälla och bli arg hjälper inte, valpen vet ju inte att han inte får bitas.
Precis som Annette skriver så är det nog tänkbart att er valp är lite vilsen utan syskon och mamman, nu har det ju inte gått så många dagar och jag kan tänka mig att det tar olika lång tid för valpar att installera sig i sitt nya hem med sina nya människor.
Ingenting jag vet med säkerhet utan det är som jag själv funderat över tidigare. :)
Kliande valptänder är ganska frustrerande, min lilltjej är snart 4 månader och av förklarliga skäl väldigt bitig just nu. :D
I början avledde jag henne med leksaker eller ett hårt ben att bita på, passiv och tråkig tills hon valde "mitt" alternativ istället, då blev jag aktiv och rolig.
När det började gå fortare för henne att "byta" tex byxbenet mot en leksak när jag stannade och såg apatisk ut så la jag in ett "släpp" och tog sen alla tillfällen i akt att träna det så mycket som möjligt.
Sen får man nog vara beredd på rödrandiga armar och ben fulla med små blåmärken i vilket fall, riktigt snyggt såhär på sommaren!
Lycka till med din lilla kille! :)