Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 977 ggr
AnneN
0

Velvet vill inte äta!

Hon har mer eller mindre matvägrat ett par veckor nu, i övrigt så är hon lika pigg och glad som vanligt. Men jag blir ju lite orolig då lillgumman inte äter ordentligt! Igår så åt hon ungefär en halv portion på hela dagen och då satt jag och matade henne med sked för hon vägra äta direkt ur skålen. Godis och sånt äter hon utan problem som vanligt och även kattmat dom få gånger hon kommer åt den men inte sin egen mat.

Vad kan vara orsken? Kan det vara bara nån fix idé nu då hon även är i 1-årstrotsen?

Har kollat henne i halsen och den ser ut som den ska och hon verkar inte ha ont någonstans då jag klämmer och känner på henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

d kan inte vara värmen då? iof bor du ju lite längre upp vet inte hur varmt ni har det där? d kan ju va lite protest me, kanske finns nått godare hon fått smak på och vägrar äta för att få något annat ist.. Lusse har väl i princip matvägrat hela sitt liv, men han äter så han står sig o han äter varje dag men tror helt enkelt att han inte är så matglad öht.. eller som du säger lite vägran när hon är året o lite trotsig.. hoppas d löser sig för er..

lill-jarven
0

Hej! Joxa är också kring året och matvägrar nu. Äter väl några dl varannan dag ungefär. (ska eg äta 5dl varje dag). Men jag är stenhård, ställer fram skålen och äter hon inte tar jag bort den och ställer inte fram den förrän hon ska få mat nästa gång. Hon är pigg och glad så det är ingen fara.

Att mata hunden med sked tror jag inte är nån bra idé (hunden kan få för sig att hon aldrig mer ska äta ur skålen, roligare att matte matar), bättre att göra som jag skrev innan. En frisk hund svälter inte ihjäl sig och du skrev ju att hon är lika pigg och glad som vanligt. Försök bara härda ut, hon börjar nog äta som vanligt snart igen. Och som malin.a skrev kan det ju ha lite att göra med värmen också. :)

Lycka till! Hoppas hon börjar äta snart :)

Zebben
0

Be en vet. kolla i halsen. Det är inte alltid det syns bara genom att kika ner i halsen.

Annars så brukar unghundar vara lite dåliga på att äta.

AnneN
0

Har varit ute å gått en sväng med henne nu och då mötte vi en som har en labbe hane på ca 8 månader som kommer från min mammas kennel, så då fick dom springa och busa en halvtimme och då vi kom hem igen så sprang hon direkt till matskålen och åt iaf litegrann.

Funderar om det kan vara så att hon saknar att han nån hundkompis att leka med… Känner ju tyvärr inte så många här i Lule som ids följa med ut med hundarna =( Men man kanske kan annonsera om hundpromenader eller nått sånt å se om det finns nått intresse?

_**/Mvh Anne

Eileen
0

Sån är Quila med just nu, provade att ge henne lite annan mat i torrfodret och då blev det lite bättre.
Men dom blir nog sånna ibland, mammas labbe var också sån i perioder…
hoppas det löser sig

AnneN
0

Det gör det säkert, har dock mest haft väldigt matglada hundar tidigare som bara matvägrat om dom har vart sjuka eller om det varit löptikar i närheten, men det känns lite mindre oroligt nu då jag ser att det är fler hundar som gjort likadant =)

_**/Mvh Anne

Prizma_o_Kristall
0

Precis som Frankie! Han matvägrar, äter bara ett par små kulor av sitt torrfoder varje dag, men annars är pigg och äter godis och burkmat som vanligt. Men han är inget matvrak och det har han aldrig varit.

Frankie är också 1 år nu;)

AnneN
0

Velvet äter nu hälften så mkt som hon brukade och mest bara på kvällen. Misstänker att hon inte har så mkt aptit då det är lite för varmt för hennes smak och jag tycker inte det är nån fara att hon nu bara äter 4dl torrfoder/dygn ist för 8dl som hon åt tidigare. Har maten framme dygnetrunt åt henne nu och hon har inte gått ner nått i vikt =)

_**/Mvh Anne

Nicka
0

Det är med säkerhet VÄRMEN och LÖPTIKAR…Min vovve är 8år..på morron vill han knappt äta…men på eftermiddan går det bra !! Men..man känner ju sin egen vovve bäst…Så är Du orolig ? Kolla isåfall..

AnneN
0

Näe jag är inte orolig längre då hon inte mår dåligt på nått sätt, hon är precis som vanligt i övrigt och hon tappar inte vikt så så länge hon inte verkar dålig på nått sätt så oroar jag mej inte. Var bara lite oroligt där i början då jag inte var van att hon nobbade maten

_**/Mvh Anne