Kolla upp föräldrardjuren
Nu när det varit så mycket snack om renras och blandras. Ni med renrasiga hundar. Alltså SKK-registrerade eller registrerade i en annan organisation.
Har ni tagit reda på era hundars föräldrardjurs hälsostatus? och ni som föder upp renrasigt. Vilka tester görs på hunden?
Vad tycker ni att man som valpköpare ska nöja sig med? det är ju en djungel där ute som är ganska svår att förstå sig på för förstagångshundägare.
Min hunds föräldrar är båda HD och ED-röntgade. Mamman med A höfter och UA på armbågar. Pappan med B på höfter och UA på armbågar. Båda var hjärtundersökta med ultraljud och EKG utan anmärkningar. Samt att båda lämnat blod för att hitta DCM genen. Ingen av dem hade köldkörtelsrubbningar enligt blodprover. Samt att båda är ögonlysta med UA och båda har mentaltestats med bra resultat.
Med detta på papper känner jag mig säker som valpköpare. Jag hade inte vågat köpa valp om inte föräldrarna var testade på något vis.
Många tror ju, bara för att man köper renrasigt med stamtavla så är man fri från problem, men det kan finnas lika många problem där som med blandrasaveln.
Vad säger ni andra?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag är väldigt petig när det gäller föräldradjurens status. När man köper sin första valp är det nog tyvärr ganska lätt att antingen strunta i att kolla upp sådant noga, eller att bara tro på det uppfödaren säger utan att kolla så att det verkligen stämmer. När jag köpte min första hund hade jag som tur var med mig en van hundmänniska. Jag hade köpt valpen utan att tveka ett ord på vad uppfödaren sa, jag var ju helt såld! I detta fallet var dock föräldradjuren helt okej så köpet blev till min glädje av ändå.
Tyvärr tror jag det är så att oseriösa uppfödare kan lura sina valpköpare som köper sin första hund. Otroligt trist, men det är nog så verkligheten ser ut. Det finns tyvärr människor som bara ser hundar som handelsvaror utan att det ligger något hjärta bakom aveln.

När vi skulle skaffa Alice så gjorde jag mycket efterforskning på hennes stamtavla både på föräldrarna och ett par generationer bakåt i tiden. Till min stora lättnad var dom friska från topp till tå så :-) Att vara väl medveten om hälsan på sin ras tycker jag är väldigt viktigt att vara medveten om och är ett ansvar från ägarens sida. Givetvis är det inga garantier men risken minskar betydligt med friska föräldrar såklart. Att skaffa hund är en så otrolig upplevelse med så mycket glädje och lycka men man får verkligen inte glömma av alla dom viktiga bitarna med att kolla upp hälsan och göra egen efterforskning. Precis som #1 skriver så är det mycket lurendrejare och fuffens så man måste verkligen vara noga även fast hunden har stamtavla och en SKK-reggad uppfödare.
Jag har stenkoll på vilka salukis som är hälsoundersökta utan U.A och vad som i så fall blivit undersökt.
Nu är det otroligt ovanligt att man hälsoundersöker salukis. Hjärtan börjar bli vanligare, men det är mest senaste året det börjat komma igång eftersom rasklubben dragit igång en undersökning för att se hur läget är inom rasen.
Mina hundars föräldrar har inte varit hälsoundersökta, vilket alltså är det vanligaste på saluki. Dessutom känner jag måånga salukis, har väldigt bra koll på olika linjer, fördelar och nackdelar med olika hundar osv och väljer bort sådant som jag inte vill ha av olika skäl.
Om jag skulle välja en ras där det går att kolla upp hälsoundersökningar osv så hade jag utan tvekan sett till att kolla sådant noga innan ett eventuellt valpköp (och självklart varit noga med att det ska vara bra resultat på undersökningarna också).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Mina vovvars föräldrar är ögonlysta och undersökta för patella, allt ua. Kan ju tillägga att det allmäna hälsotillståndet hos rasen påverkade mitt rasval mycket. Jag planerar på att både ögonlysa och patella testa båda mina trots att tiken inte ska avlas på (vet inte hur det blir med hanen). Jag tycker att det är rätt sak att göra för att bidra till hälso-statistiken till både uppfödaren och rasklubben.
Både Vicki och Rosettes föräldrar är kollade. I Vickis stam är det AD/HD röntgen samt MHtest med bra resultat, ingen avel på djur med dåliga höfter eller armbågar eller med dåligt MHresultat eller så. De ställs ut samt tränas/tävlas inom IPO. Vicki är röntgad och MHtestad, med väldigt bra resultat.
I Rosettes stam är det patellakoll och ögonlysning som jag vet har gjorts. Säkert fler saker som testats/undersökts och om uppfödaren sagt det så kommer jag inte ihåg det just nu. Jag har tänkt kolla det på Rosete också, även om hon inte ska avlas på. Nästan alla hundar i Rosettes stamtavla är utställningschampion i ett eller flera länder. Hennes släktingar finns delvis i SKK, men hon är ju import så det är väl inte konstigt att alla inte finns med i SKK.
MVH
Sofie
Jag är väldigt pedandisk gällande mina krav på hälsotester på föräldradjuren. Helst vill jag även se att tidigare kullar eller att äldre generationer har exempelvis en känd höftstatus också, om möjligt. Jag har ännu inte köpt min första hund men ju längre tid jag har att leta desto noggrannare blir jag ;). Skulle aldrig bara "köpa en hund av rätt ras" utan att ha kollat upp stammen så gott det bara går.
när jag skulle köpa min cavalier hade jag kollat upp minst föräldradjurens hälsosratus där allt var ua. skitbra att man kan göra sånt på nätet. Det enda jag kan tycka att uppfödaren skulle nämnt innan vi åkte dit för att titta på honom var att vejle hade navelbråck och om det var över-eller underbett han hade. Det fick vi reda på på plats och då blev man redan småkär i vovven. Sedan blev han även grillad med frågor som jag förberett. Känns som det var en engångsgrej för honom att para sin tik och få kull.
#0 Bara en fråga, ändå skaffade du en valp från en parning som (enligt jordbruksverket) inte ens är tillåten, då den är dödlig för kullen? Då spelar ju alla hälsotester ingen roll.
På min ras lancashire heeler kollas patella och man ögonlyser.
Frivilligt, men som de flesta gör numera är att DNA-testa för PLL och CEA (två ögonsjukdomar) ifall hunden är bärare eller inte. Ett viktigt verktyg i aveln, så man inte parar två bärare av samma ögonsjukdom med varandra. Tyvärr inget som registreras hos SKK då SKK inte godkänner den typen av test, men rasklubben har ett eget register för det.
Jag är jätte noga med att kolla hälsostatusen på föräldrar och släkt, jag kollar så långt bak jag kan komma. Alla i hans släkt hade A och UA eller B och UA på armbågar och fria från PRA. Tyvärr så hade jag otur, min fina prins har B höfter och grad 2 på armbågar ( han visar inga symptom på smärta överhuvudtaget) och det trots att ALLA i släkten är fria.
Medarbetare på brukshundraser.
Ja, jag kollar en hel del.
De raser som har någon form av hälsoprogram måste ju följa dem för att få rega avkomma hos SKK. Möjligen att det går att rega avkomma men då blir det väl med någon form av spärr/avelsförbud på avkomman.
Har sedan avelsdjuren även undersökts för annat så är det ju ingen nackdel. I vissa raser förekommer vissa sjukdomar/defekter, dock ej så vanliga att det ingår i hälsoprogrammet, men att det ändå *utformas* önskemål om att blivande avelsdjur undersöks för det.
Ofta för att få underlag… en form av statistik för att se hur det står till med rasen.
Inget av detta är ju en garanti för att avkommor blir helt friska men.. chansen torde öka rejält om avelsdjuren är friska och följer rasens hälsoprogram.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jag får tyvärr säga nej. Ingenting behöver testas på min ras, fast jag tycker man egentligen borde patella undersöka de, då ett par fall har dykt upp. Men det är också en så liten ras i sverige än så det är svårt att veta om det är något rastypiskt eller bara enstaka fall.
Hade jag haft valmöjlighet hade jag valt en hund med testade föräldrar men nu finns det så få kunde jag inte vara petig oich tyvärr verkar inte uppfödare i sverige testa. Däremot i finland verkar det vara mera utbrett men där är de också många många fler uppfödare.
Själv kommer jag testa min hund både HD, AD och patella när hon blir tillräckligt stor.