Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 771 ggr
[Besan]
0

Lek som belöning!

Hej!

jag har tänkt mycket på det här med lek som belöning.

FÖrsöker utv. olika belöningssystem med valpen då vi kör lite kontaktövningar. Brukar kanske upprepa övningarna 2-3 ggr och det tar inte mer än 1-2 minuter hela "träningen" eller vad man ska kalla det…

Mellan varje gång han kollat mig i ögonen och jag säger "varsågod" så får han godiset. Har även varierat med leksak där och så har vi kampat lite. Det tycker han mycket om.

Men nu när man kommer till tex "Sitt"-träning, säg att man kör "Sitt" och upprepar övningen 3 ggr. Om man då använder lek som belöning ska man då isf belöna efter VARJE gång hunden satt sig eller efter alla 3 ggr, alltså efter själva "träningspasset"?

Hur gör ni?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

ha det bra!

Michaela-N
0

Jag förstår inte frågan riktigt.

Jag tränar med klicker och godis i alla fall, men jag använder sällan det som kallas multiklick, dvs. att man klickar flera gånger under samma tillfälle, eller hur man nu kan beskriva det. Jag klickar och belönar inte under hela tiden hunden sitter ner, utan när den satt sig en gång, vill jag att den ska ställa sig upp, eller göra vad som helst, och sen sätta sig ner igen, och då får den klick igen.

Men du kanske menar att man ber hunden sitta tre gånger, och sen belönar efter alla tre gånger? Nej, det tycker jag inte låter bra i så fall. Belönar du efter varje gång kommer du få ett mycket bättre resultat.

[Besan]
0

#1 Ja jag menade det sistnämnda du skrev :) Då gör jag så då! :) Tack!

Michaela-N
0

#2 Ja, och i början är det även omöjligt för hunden att fatta att den gjort rätt, den kan inte tänka att "bara två gånger kvar att göra övningen, sen får jag belöning!"

[Highonbluetomorrows]
0

Under inlärning ska man alltid belöna efter varje gång, det vill säga även om du leker som belöning så ska du leka med den efter varje sitt.

Sen när hunden faktiskt kan sitt så är det ju såklart överdrivet att belöna med godis/kamp varje gång, utan då kan ett bra/duktig/en klapp vara nog och kanske en större belöning om hunden utför det under störning (exempelvis om du ber den sitta när den nosar på något roligt, om den då lyder förtjänar den lite lek/godis). Så tycker jag i alla fall :)

[Besan]
0

#3 Nej jag förstod det, blir ju då intensiv lek som belöning såklart :) vädigt kort alltså så man orkar med isåfall "sitt" en gång till utan att han blir uttråkad!

#4 Ja jag har också tänkt lite på det, blir kanske tjatigt med godis , lek mm om hunden kan något mycket bra redan :) då har jag även fått det bekräftat! :) har märkt det att min valp är väldigt lättlärd… men vill ändå satsa på att lära det som är viktigt för just olika vardagssituationer , typ kontakt, inkallning, sitt mm.  "Varsågod" tex kan han jättebra både vid matskålen och innan kamplek mm. Därför känns det som att jag tjatar lite samma övning för honom…. men vill ändå inte ställa krav. Vet ej riktigt hur jag kan utveckla dem? Jag tränar inte alls ofta, nån gång per dag och väldigt korta stunder och han älskar det, men han kanske börjar tycka det är tråkigt att göra de övningar han redan kan…. :P

[Highonbluetomorrows]
1

Oroa dig inte för sådant än! Så länge man inte "tjatar sönder" ett kommando så är det ingen större fara. När hunden är några år gammal har den ju ha "tvingats" sitta flera tusen gånger, så av den anledningen tycker jag att man då och då helt oväntat ska berömma den jättemycket även för detta självklara kommando som den då kunnat hur länge som helst. Så kan man få lite "nytändnining" i ett annars tråkigt kommando.

Men vill du minska risken att hunden tycker vissa kommandon är tråkiga så fortsätt att träna varierat och i korta pass även när valpen blir större. Variera belöningen så att valpen aldrig vet vad som väntar. Olika sorters godis, ibland kamp, ibland bara ett bra/duktig, ibland att du själv springer ett tokvarv och låter hunden jaga dig och avsluta med brottningsmatch. Ja vad du vill :D

Kul att din hund lär sig snabbt och tycker det är roligt att träna, då behöver man inte lika mycket motivering i form av godis/lek heller.

[Besan]
0

#6 Tack för mycket bra svar :))