Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2242 ggr
Ketang
0

Hur tidigt kan jag kastrera??

En snabb fråga. Kan man kastrera en 9månader gammal tik? Eller är det för tidigt??

russin
0

Japp - om du verkligen vill, så visst kan du.

Ketang
0

Läste på Agrias sida att mellanstora hundar bör vara över 18månader :-/ Har sen hört att det går bra till och med innan första löpet. Många olika råd nu. Men jag ringer vet i morgon och rådfrågar dom med.

russin
0

En av mina uppfödda valpar (shar-pei) kastrerades strax efter första löpet och hon borde ha varit mellan 10 - max 12 månader då. Idag snart 5 år och har inte haft några problem vare sig tillväxten eller annat.

Jag är egentligen emot kastrering av friska hundar, men jag visste att hon skulle kastreras tidigt när jag sålde henne och det har gått bra.

MartinaLarsson
0

Min tik kastrerades vid 9 månader, visserligen för att hon fick livmoderinflammation. Vet inte riktigt hur man tänker kring friska hundar, men ja, man kan. Frågan är bara vad man bör göra. Hör med din veterinär :)

[Tess86]
0

Vår tik kastrerades innan första löpet, hon var sex månader gammal. Det gick jättebra.

Ixectrona
1

Varför skulle man vänta till 18 månaders ålder?
Att ta det tidigt (före första löpet) eliminerar nästan risken för ljuvertumörer, så ju tidigare desto bättre.

Michaela-N
1

#6 Här får du tillbaka för alla gånger du klagat på att jag skrivit pincher istället för pinscher - juvertumör är utan L! ;) Det ska ju vara jättebra att kastrera tidigt, just eftersom man minskar risken för sjukdomar i juver och livmoder mm

[Tess86]
0

Ja, jag har också hört att om man ska kastrera så är det lika bra att göra det tidigt, för man får fler fördelar då.

Ketang
0

Nu har jag pratat med veterinären och det var inga problem med hennes ålder. Det var tydligen bara riktigt stora raser som GD och Bernersennen osv som man bör vänta lite med så att dom mognat.

Men dom tar 4500-5000:- och jag tror inte att jag får tillbaka allt jag lagt ut om jag kastrerar henne. Någon som har tips på hur jag kan lösa situationen. Detta är alltså en jourhund jag har som jag ska omplacera. Jag har haft två som ringt på hennes annons som velat avla på henne därför ska hon kastreras på ett eller annat sätt innan hon säljs.

Skulle det fungera att ta 4000:- extra för henne och sen lämna tillbaka dom pengarna när hon blivit kastrerad? Vill man verkligen ha en hund är man väl beredd på att det kostar?

[Tess86]
1

Knepigt fall. En omplaceringshund bör man ju inte avla på, så om det finns folk som ändå tror att det är okej vore det nog bäst om hon var kastrerad så kan inte få folk för sig att avla även om de lovar att inte göra det.

Kanske det skulle fungera att ta extra betalt och sedan lämna tillbaka pengarna, men om kastreringen kostar 500-1000 kr mer än vad du tar betalt, och ägaren ändå önskar ta kullar, så kommer ju ägaren troligtvis att strunta i att kastrera och att få de där pengarna.

Det bäste vore kanske om du antingen kastrerar henne innan och höjer priset på henne (fast då kan hon ju såklart bli mer svårsåld) eller ser till att du hittar en ny ägare som verkligen förstår varför man inte bör avla på omplaceringshundar, och då är villig att betala för kastreringen (kanske på det sätt du beskrev, att de får tillbaka 4000 efteråt).

russin
2

Inte säkert hunden blir mer svårsåld för att den är kastrerad - det kan bli tvärtom då säkert många vill ha en ny familjemedlem men vill slippa löp.

Sen att hunden är en omplacering har väl knappast något med avel att göra - det är ju om individen är något att ha för avel eller inte som är avgörande. Men vill man inte den ska gå i avel och vill vara 100% sker på att så sker, så får man antingen behålla eller kastrera.

[Tess86]
0

Jag tänker inte att hunden blir mer svårsåld för att den är kastrerad utan för att priset blir högre för att täcka kostnaderna. Men om det verkligen är någon som är seriös som vill köpa hunden så vet de att hund kostar pengar. Om man förklarar att priset ska täcka kastrering så är det nog fler som förstår.

Nej, det är klart att omplaceringshundar kan användas i avel. Jag uttryckte mig lite konstigt. Jag menade att om det är en jourhund, som är en omplacering pga t.ex. att det är ett vanvårdsfall eller en "problemhund" (dvs en hund som kanske inte har fått rätt ägare och därför en dålig start i livet) så passar den troligtvis inte till avel.