Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 790 ggr
Mia418
0

Vad gäller om ägarna inte lyssnar?

Min svärfar och svärmor har sin hund lös i vår gemensamma trädgård. Jag tycker det är störande då han jagar mina katter och hoppar sönder min kanins bur. Han hoppar på barnen och tuggar sönder allt som barnen har ute. När jag hänger tvätt ute biter han i det. Har bett dom ha hunden kopplad med det har dom inte. Lyssnar inte för fem öre.. *suck* Börjar tröttna rejält nu. Vad kan man göra i detta läget? Någon som vet så vore jag jättetacksam!

Ellinor_ludde
0

Du måste ju prata med dom och berätta vad hunden gör, det är ju inte axeptabelt att han biter söönder barnens saker och eran tvätt. Något måste ju göras. Det han biter sönder kostar ju pengar.

AnneN
0

Har för mej att det finns nån lag om hundägaransvar som säger att allt som deras hund förstör måste dom ersätta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellinor_ludde
0

Ja det är vel såklart. Det är ju dina grejer och det är inte din hund. Det är vel logiskt att hans ägare betalar kostnaderna
för dina saker. Och absolut så har du ju inte rätt att ha hunden
lös på eran gemensamma trädgård om han springer och tar
saker från DIG.

Lotta
0

Jag tycker att du och din man/sambo ska sätte er ner och prata med dina svärföräldrar, tala om vad deras hund gör när den är ute på gården och tala också om att du tycker att det är fel av dom att ha den lös utan uppsikt. Dom kanske inte vet om att du tycker att det är jobbigt, jag tror säkert ni kan lösa det tillsammans. Lycka till.

Malin-A
0

tycker också ni ska sätta er ner o prata med dom, ni kan ju inte ha deras hund där som tuggar sönder saker.. =/

Lotta
0

Malin visst är väl sidan tvärseg idag…jag trodde dom hade fixat det =/

Malin-A
0

ja den e jätte seg, men nu e d lite bättre….

Lotta
0

Få se hur länge det håller i sig nu då *S*

Mia418
0

Min man har pratat lite med dom nu.. Svärfars reaktion var att "Jaha vi får väl flytta då" *suck* Men svärmor erkänner att hon inte heller gillar lösspringande hundarFundersam

Jaja hoppas dom förstår nu!

AnneN
0

Man behöver väl inte flytta bara för att man inte kan ha hunden okopplad uttan att ha koll på den? Och om svärmor inte heller gillar lösspringande hundar så varför har då deras hund fått vara det??

_**/Mvh Anne

Pomperipossa
0

Ursäkta mig men jag tycker dom verkar vara riktiga nöt. (iaf svärfar). Fattar han inte att man är skyldig att ha koll på sin hund? Det är väl bara för honom att ta ansvar för sin jycke.

Mia418
0

Idag har hunden varit kopplad hela dagen. Hoppas det håller i sig! Ja precis som ni skriver så har dom ju en konstig syn på det hela men dom ser ju bara sin gulleplutt-hund och tänker inte i någon annans synvinkel. Men det gjorde ju svärmor nu, nu fattar ju hon att vi ser ju hunden som någon annans hund. Vill man inte ha en hund inpå sig ska man ju inte behöva det heller. Men dom har ju valt att ha en.. Jaja håll tummarna att detta inte återkommer mer..

Lotta
0

Jag håller också tummarna på att de fortsätter att hålla ordning på hunden…men det var ju skönt att hon åtminstonne tog era ord på allvar :D

AnneN
0

Hoppas att det håller i sig nu, bra att dom iaf lyssnade på er tillslut

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

håller också tummarna för att d ska bli bätter nu…

jur-kand
0

2# Lagen heter "Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter". Det är en lag som säger att hundägare har ett strikt ansvar, vilket alltså innebär skadeståndsskyldighet oberoende av vållande. Med detta menas att en hundägare har t ex strikt ansvar för de skador hunden orsakar (se bl a lagens 6 §).