Ang. löp
Hej! Jag några frågor ang löp och oönskade parningar…
Min hund, Milo, är precis över året precis som hans ''barndomsvän'' Doris. Jag vill gärna att dom ska träffas och leka, men är så förbannat orolig.. Jag har inte låtit dom träffas på ett tag nu för vill verkligen inte att hon ska valpa. Är också rädd för att dom ska fastna och skada sig
Jag undrar om det finns någon som helt chans att hunden kan bli dräktig under förlöp och efterlöp?
Hur länge bör man vänta från första löpdagen tills man kan låta dom träffas?
Som valpar juckade dom på varandra ibland, om nu min hanhund skulle jucka på Doris även om hon inte löper, finns det någon chans då att han ändå kan glida in och fastna?
Tack på förhand!
(osäker på grupp)
Nu är jag inte speciellt kunnig, men det jag hört är att en tik inte "släpper till" om hon inte är i löp.
Om du är orolig, är väl det bästa att vänta tills hunden löpt klart. Svårare än så är det inte. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#2 Läs mina frågor igen.
Tycker någ ägaren till tiken bör ha lite koll på löptiden. jag har inte låtit mina tikar vara lösa med hanhundar vid löp just pga hanhundar hela tiden ska nosa dom i musen, o detta är inte så himmla roligt för hundar leker inte då. Vid höglöp det är olika här med mina ena är dag ca 11-13 sen vet jag inte exakt när hon slutar. Mina yngsta tik löpte längre o kom i höglöp dag 13-17. När de är klara med höglöpet så badas dom men ändå är ju andra hundar nyfikna på lukten så ungefär en månad är vi inte med någon annan än de närmaste tikkompisarna som struntar i musen
Detta ang jucka varför får han jucka på henne? jag hade aldrig tillåtit min hund jucka på den andre faktist.
Så ungefär en månad men andra ord?
Jag har aldrig skrivit att jag tilllåter att han får jucka, om han gör det så stoppar jga honom, men fall ifall jag inte hinner se det direkt så vill jag veta ifall något kan hända även om hon slutat löpa.. Lät väldigt nedlåtande men kan ha missförstått dig, uppskattar inte det bara. Men tack för svaret
5 då kommer mitt andra svar ja brukar hon tillåta han jucka utan att säga ifrån så är risken att de kan para sig pga hon har löpt. Det är inte helt ovanligt att tikar efter sitt höglöp har lite hormonstim kvar. Skulle detta ske så ska man inte slita ifrån dom utan bättre att de får göra det klart, detta för minska skadan i vulvan och snoppen. Sen är det stor risk när de sitter fast oxå tiken kan känna stor obehag och därmed vilja fly, hanens penis kan allså brytas. Så om ni ska träffas är mitt tips ha dom kopplade ;)
En tik parar sig bara då hon är i höglöp, MEN det är oftast omöjligt att säga när hunden är i höglöp om man inte testat med någon hane eller gått till veterinär för att ta prov på det. Tikar löper oftast i 3 veckor. Vissa hamnar i höglöp redan efter någon enstaka dag, andra någonstans i mitten av löpet och några mot slutet. Vissa går att para under bara någon timme, andra kan man para flera dagar.
M.a.o. om man vill vara säker på att tiken inte ska bli tjuvparad så ska hon inte få umgås med någon okastrerad hanhund någon gång alls under löpet. Koppelpromenader brukar ju fungera fint, om man håller dem ifrån varandra, men INTE mer än så. Låter man dem umgås så tar man absolut en risk.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
det är olika vissa ungtikar framförallt är helt menlösa o säger tyvärr inte alltid ifrån. Min gammeltik var ju upperligt duktig hon satte ner ändan för alla + sa ifrån hanar utan grannhunden en kastrat som hon ansåg den ultimata hanen. Han var förvisso inte sen på fatta vinken så dom kunde man inte släppa alls. När hon löpte sista gången så var grannen bortrest 3 veckor hon hade tillomed slutat löpa höglöpet var långt borta men ändå när de väl kom hem så gick hon o locka på han med sin rumpa i nosen på honom. Så det vart koppel den närmaste veckan dom var hemma då hade hon om vi ska räkna från löp dag 1 vart i löp i 25 dagar omöjligt att hon var i höglöp. Tidigare hemet fick hon valpar då räkna hon höglöp dag 12 på henne :-/ Så är tikar lite bettutade i någon så kan de bjuda till o hoppet är väl att det tar sig,
7 bra skrivet
Hm…… vi vart och hälsade på idag och det gick inte så värst bra :(
Min hund var uppe i skrevet på honan och slickade. Hon sa till flera gånger, men han bara försökte och försökte upp i skrevet hela tiden ändå.. Och gnällde gjorde han och hon var väldigt trött på honom.
Nu när vi kommit hem gnäller han fortfarande?
Vad kan detta betyda? Att han ville till men inte hon?
det låter som hon antingen var i löp, sk alöpa eller precis har löpt. Då luktar de väldigt gott och hanarna vill fram, men det betyder inte att tiken vill släppa på.
Det är inte ovanligt att hanhundar som träffat eller känner av att en tik i närheten löper blir gnällig och jobbig hemma.
okej, då vart det som jag trodde då:) tack så jättemycket!
Säger som 10 det låter som att hon är på g in i löp eller har löpt. Hanhundar märker av det långt innan vi märker av det, sen är vissligen vissa hanar extrema på vara påstridiga just med sniffa på musen men din hane reagera som de brukar göra vid löp. Tiken kan oxå tystlöpa det gjorde våran fd hund 2 gånger ingen aning om löp men hanar var ju glada som tusan i henne. Så mitt tips är nu var inte hundvakt för då har du säkert en hane som trånar hela tiden + att de är smartare än vad vi anar för att få till det (om nu tiken blir villig)
Ok men då stämmer allt som det ska, för hon har precis varit i löp. Men hon slutade löpa för två veckor sedan.. därför det känns lite konstigt att han är så på.
tystlöp är jag medveten om att det finns:) detta vart bara hennes andra löp, båda har varit vanliga löp
Kommer aldrig vara hundvakt så paranoid som jag är! tar absolut inga risker för det är inte värt det i slutändan.
13 ha då förstår jag att tiken vart extra trött oxå :) Det är oxå en vande sak för hanhundar att löra sig faktist att leva omkring detta. Jag tycker oxå det kan vara jobbigt med hahundar som inte förstår sig på om tiken inte är villig men de har väl hoppet kvar 
typiskt killar får man väl säga! pojkar och mensiga flickor har aldrig fungerat bra ihop hehehe ;-)
15 haha, ja du vissa är ju lite extra 
Vissa hanhundar och då främst yngre hanar försker oavsett löp eller inte - ett jäkla otyg och behöver sättas på plats av en äldre tik som kan lära honom veta hut
17 finns inget bättre än lära sig av äldre tik de får sig ett par nån törn o deras självfortroende landar där det ska vara.
Bra tips