Hunden är intresserad av katterna...
Vi har en hund här hemma (eller ja, mina föräldrar har en hund hemma hos sig heter det kanske numer
) med minst sagt udda preferenser. Han springer efter katterna ibland, nosar dom i baken, gnäller och försöker jucka på dom. Nu kommer han ju inte så långt med just den delen, han är runt 10 gånger större än dom. Men både vi och katterna finner det fruktansvärt irriterande. Och även om han slutar när vi säger till honom så är han snart där igen och håller på. Han gör samma sak med tiken, btw, som är kastrerad och dessutom hans mamma. Men hon kan ju säga ifrån själv…
Men frågan är, vad kan man göra åt problemet? För det känns faktiskt ganska äckligt att han håller på såhär. Det är ju onaturligt! Katten som han är på mest, den yngsta av honorna, ska kastreras. Men tvivlar på att det hjälper när han inte ens låter tiken vara ifred. Han håller för den delen på jämt, trots att dom inte löper. Att kastrera honom tror jag inte är något alternativ, pappa skulle aldrig gå med på det. (det är hans hund) För den delen tror jag det skulle kunna förstöra flockdynamiken bland hundarna, och den är ömtålig nog som den är. Finns det något annat man kan göra mer än att bara fortsätta tjata tills det går in (vilket det aldrig gör när det gäller honom)?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Att hundar luktar katter i baken är rätt vanligt vill jag säga. Jag själv avleder mina hundar eftersom jag inte anser man behöver lukta på rumpan på katten han kan dessutom bli sur o ge en däng o vill hejda det. (de är jätte bra kompisar annars) Men detta med att hunden håller på o rida på katterna det hade jag någ satt stopp på snabbt. Det är inget okej betende. Nu kommer lite olika frågot hur gammal är denna hund? Hur länge har ni haft honom? Hur akterveras han om dagarna? Kan han koppla av fint? Svara på detta så kan jag säkert svara dig imorgon mer, + att säkert andra har nytta av svaren oxå.
Jo just den delen är väl inte så konstigt, det gör alla hundarna. Men det är just det att han gnäller och försöker jucka. Ligger katten på en stol eller liknande så försöker han putta ner den också, så han kommer åt bättre.
Han är 6 år nu, och jag tror han har bott här (hos föräldrarna) i 2 år snart, om inte mer. Han fick inte alls vad han behövde när det gällde motion och mänsklig kontakt i förra hemmet. Misstanke finns om att han t.o.m. har blivit slagen. Han var ett vrak när han kom hit, understimulerad och med separationsångest. Nu är han mycket bättre, även om det tyvärr inte alltid finns tid att ge honom den motion han behöver. Dom senaste månaderna har han haft problem med tassarna, så därför har han inte fått mycket motion alls. Han kan koppla av, om alla andra är avkopplade, annars är han rätt stressad och går runt i huset mycket. Särskilt när han som nu inte får så mycket motion. Belgiska vallhundar kräver ju ändå rätt så mycket av den varan. Men om jag minns rätt så började det faktiskt ungefär när yngsta katten blev könsmogen för några månader sen. Sen gick han vidare till att göra samma sak på den andra honan. Tiken har han alltid intresserat sig för, men hon säger som sagt var ifrån själv.
Så ja, det kan vara det att han inte får så mycket motion, eller det kan ha med kattens könsmognad att göra. Eller så är det bådeoch. Jag har tyvärr inte hundra koll då det inte är min hund. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag hade själv samma problem. Jag sa ju till honom varje gång han var på katterna men när han började på veckan nummer två så fick jag nog och kastrerade honom. Jag fann inget annat sätt. Våra katter sa ju liksom aldrig ifrån heller.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
jag tror att det är överslaghandlig detta han tar till detta pga stress. Om han behöver akterveras mer så kan man göra en del för sin hund genom spåra det kan man även göra i egen trädgård och inne med. Köp akterveringspel, akterveringsboll osv låt han arbeta för maten. Jag tror inte alltid kastrering är lösningen är hunden understimmulerad eller stressad så är det inte kastrering som är lösningen.
Tja, han börjar bli bra i tassarna nu, så snart ska han få komma ut i skogarna och röra på sig igen. Förhoppningsvis hjälper det.
Det går inte att aktivera honom med aktiveringsleksaker och sånt. Han blir för uppspelt och hamnar liksom i en egen värld. Han kan t.o.m. bitas och ända sättet att få han att lugna ner sig är att trycka ner honom på marken så man kan sätta sig brevid och prata lugnande tills han stressat ner. Så blir han oavsett om han fått motion eller inte.
Och försöker man gömma godis som han får söka så springer han bara runt runt tills han antingen ger upp eller hamnar i sin egen lilla värld där han inte längre hör nånting man säger åt honom.
Han är en väldigt stressad hund helt enkelt. Det beror dels på generna (Hans pappa är t.o.m. värre, med en annan ägare hade han nog blivit livsfarlig. Och mamman är rädd för allt. En idiotparning i mina ögon…
) och dels p.g.a. hur han behandlades i förra hemmet. Det förvånar mig faktiskt att han inte slagit över och flugit på någon… Men han har som sagt var blivit lugnare sen han kom hit.
//Lamina
Det kan även röra sig om översexualitet helt enkelt.
Mina tikar kan gör så på kattan här när dom löper och grannens stora hanhund försöker på deras katta när det finns löptikar i området (man tager vad man haver i brist på annat ….)
Men en hane som håller på så i tid och otid är ett oskick och där skulle jag faktiskt fundera på kastrering för att försöka få bort udden av lusten helt enkelt. Det går alltid pröva med chipkastrering.
Annars gäller nog att tala om för hunden en gång för alla att det är totalförbjudet att röra katten på så sätt - för tjat hjälper inte som du själv skriver.
#6 Jag chipkastrerade min hund men jag märker nu när han är riktigt kastrerad att det är annorlunda. Det var inte jättestor skillnad med chipkastrering mer än att pälsen blev annorlunda men det har den inte blivit efter den riktiga kastreringen.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Idag var han på hankatten också!
Förstår inte varför katterna inte säger ifrån…
Har sagt till om att det ska sägas till på skarpen när han gör såhär. Men frågan är om inte kastrering måste till iaf. Men då måste vi nog kastrera alla hundarna…
//Lamina
8 prova kemiskkastrering o se vissa har det hjälpt på vissa inte. Vissa ser mer skillnaden efter kastrering o vissa inte änds då. Det är olika men testa kemiskkastrering :) Om man kastrerar en varför måste man kastrera alla andra hundar?
Därför att föräldrarna har fått för aig att om dom kastrerar bara en av hundarna kommer den ack så känsliga flockdynamiken mellan våra hundar rubbas såpass att dom inte kommer fungera ihop längre.
//Lamina
10 hmm okej det har inte inträffat iaf hos andra jag känner :) men men det är ju deras beslut