Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 39996 ggr
mopsen12
15

Hur mycket ska valpen sova?

Ja, jag vet att det är väldigt individuellt men ni kan ju svara på hur era valpar sover, (sov förut).Min syster säger att hon ska sova 20 timmar om dygnet, det känns väldigt mycket, det gjorde hon nog inte hos uppfödaren heller tror jag.

Min 13 v valp sover på natten från klockan 11-12 till halv åtta eller nio på morgonen, (ca 8 h) Sedan så sover hon kanske en timme, en till två innan klockan 12. Då sover hon en timme till, sedan så brukar hon sova  upp till två timmar på eftermddagen och kancke en och en halv timme runt nio-tio på kvällen. Oftast en halv timme då och då också. Är det normalt?

P.S hehe, det känns som om jag gör minst en tråd om dagen, menmen håll ut!

Satum
1

Vi har en valp på 4½månad nu. Han sover typ från kl.21 på kvällen till 8-10 på morgonen. Eventuellt vaknar han till för kiss och bajs redan vid 6 men somnar lika fort igenGlad

Sedan sover han ca 1 timma efter frukost nångång och så blir det nog en 2st powernaps på 1timma vardera under eftermiddagen också. Men ibland blir det längre och ibland lite kortare beroende på aktiviteten under dagen.

Vår andra hund sovungefär lika mycket som valp men med fler powernaps under dagen.

[Besan]
4

På natten sover min 8 v- valp från ca kl 24.00 till 08.00 nästkommande dag. Sen på dagen är han vaken i max två timmar åt gången och sen går han och sover självmant oftast. Så har det i alla fall varit de tre dagarna han varit här Glad

Vargafrost
0

Hur sjutton får ni era valpar att sova så länge nattetid? Är lite avundsjuk här… Gerpla sover absolut max 7 timmar, oftast 6. Känns inte mänskligt att bara få 5-6 timmars sömn, så jag brukar alltid sova ytterligare några timmar efter den promenaden.
Sedan sover hon ett antal timmar dagtid också. När vi är passiva inne vill jag att hon ska gå och lägga sig, om hon tuggar ben, vilar eller sover är strunt samma, men jag vill inte att hon klättrar på mig eller saker för att någonting ska hända.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

pehu
0

#3 Hur gammal är din valp? Min valp sov inte 8 timmar i sträck förrän han var 3 månader. Dessförinnan blev det 5-6 timmars sömn för mig med! Kan ha att göra med att han har större blåsa nu och kan hålla sig hela natten. Dock brukar jag efter första morgonkisset ta in honom för att sova igen så att det inte blir han som styr när vi ska upp :). Ibland blir det bara 30 min extra i sängen och andra gånger 2 timmar extra! Han har börjat lära sig det bra nu att han ska sova när vi sover! Vissa nätter glöms det dock bort och han har bara massa bus i sig…men jag ser iaf framsteg!

Vargafrost
1

#4 Hon blir 16 veckor imorgon. Jag märker ju skillnad dagtid, i början höll hon sig 1½-2 timmar om hon vilade mycket, nu kan hon hålla sig 3-3½ under samma förutsättningar.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

jesspett
0

Vår lilla 10-veckorsvalp somnar vid 22-23 och vaknar sen för det mesta vid 1, 3 och 5.30 då hon behöver ut och göra behov, sen somnar hon (för det mesta) snällt när man lägger henne i korgen igen och vaknar på riktigt mellan 8-9.

Ser fram emot den tiden då hon sover hela nätterna! ;)

På dagarna är hon ofta vaken i 2-3 timmar åt gången o sover sen någon timma däremellan. =)

Arcadia
0

Vår valp sov mellan 21.00 och 05.00 ungefär redan första natten då hon var lite drygt 8 veckor. Nu vid fyra månader och det är sommarlov… sovar hon runt 8 timmar och helt anpassat efter när vi somnar för natten. På dagarna sover hon lite då och då. Passar på när det är lugnt här hemma. Rör vi på oss och är ute på tomten så svansar hon om kring, när hon blir trött lägger hon sig och vilar. Ser ingen riktig anledning att haka upp sig på sovtiderna så länge hon är lugn och harmonisk och kan koppla av när vi gör det.

Changrila
0

Den som säger att valpar ska sova 20 timmar om dygnet har nog aldrig haft en frisk valp eller så har den personen petat i hunden sömnpiller Oskyldig

När min hund var liten plutt så sov hon från ca kl 23 till 8-9 på morgonen, för då sov jag. Sedan var det mer eller mindre full rulle fram till lunchtid, då sov hon någon timme, sedan var det full rulle igen fram till kvällen. Visst, hon låg väl och vilade lite ibland och hon sprang ju inte runt konstant när hon var vaken, men hon sov inte största delen av dygnet.

Att de vaknar på morgonen, leker lite, äter lite, vilar en timme och sedan är igång igen, sover lite till, vaknar igen osv är fullt normalt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
0

Enja sov från början 23-05 allså 6 tim på natten sen fick man gå ut för kissa o bajsa, ofta gick man o la sig någon tim till. Men hon höll sig normalt några tim sen fick man gå ut. Sov gjorde hon väl normalt med på dagen men 20 tim var det inte. Flört Då det var sommar så var vi oxå mycket ute där hade hon både sovplats,vatten o hage

Noa-Nisse
0

Verkar som att min vuxna hund sover mer än era valpar :O Såfort vi inte gör något tillsammans, alltså om vi inte promenerar eller tränar tillsammans så sover hon. jag promenerar ca 3-4 timmar per dygn med henne och gör något annan sorts träning med henne ca 1 timme. Vilket resulterar i att hon är bara aktiv ca 4-5 timmar om dagen. resten av tiden sover hon. Och då menar jag verkligen sover, hon sover stenhårt!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

mopsen12
0

Wow, tusen tack för alla svar, då antar jag att hon är fullt normal, och att min syster inte behöver vara lika orolig:)