O.T. Sveriges nationaldag idag!
Hoppas att alla får en riktigt trevlig dag.
Men är det någon som vet vad vi firar egentligen??
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sveriges officiella nationaldag är sedan 1983 den 6 juni, årsdagen för Gustav Vasas val till Sveriges konung 1523 och för antagandet av 1809 års författning. Dessförinnan var 6 juni inofficiell nationaldag i egenskap av Svenska flaggans dag (instiftad 1916). Den 6 juni 2005 firades för första gången den svenska nationaldagen som helgdag. Detta beslutade riksdagen hösten 2004. Samtidigt togs Annandag pingst bort som helgdag.
Nationaldagen firas i de flesta kommuner runt om i Sverige. Många kommuner kommer att ha en särskild ceremoni för nya svenska medborgare i kommunen.
_**/Mvh Anne

_**/Mvh Anne
Jag firar att Sverige är ett bra land, som kan bli bättre MEN som är rätt bra jämfört med många andra länder. :)

Undra om man är rasist om man sjunger sin nationalsång eller flaggar med sin Svenska flagga, en dag som denna….
Man kan ju snart ifråga sätta detta….
När man till och med för 16 år sedan när jag gick ut 9an inte ens fick sjunga nationalsången i skolan på avslutningen, ej heller flagga med Svenska flagan på skolgården, för det skulle vara kränkande och rassistiskt…..
Men
Trevlig Nationaldag & Sjung Du gamla du fria!! =)
Kramis
Tina

Tycker inte alls att det är rasistiskt att hissa svenska flaggan och sjunga nationalsången.
Jag är inte rassist men jag gillar ändå att man har sina traditioner.
_**/Mvh Anne

ne, inte jag. Den värtsa dagen i mitt liv. Läs min tråd: jag blev misshandlad, så förstår ni.

Jo jag läste den nyss och har även svarat på den
_**/Mvh Anne