Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1133 ggr
[Besan]
1

Det här med kolhydrater och att välja foder!

Ja det här med foder, nu har jag läst men sen så blir det för mycket ingrediens-prat och känns som om jag svävar ut….men blir inte klok på det där med kolhydrater, huruvida det är bra att ha i hundfoder eller ej. För spannmål innehåller väl en mängd kolhydrater?? Och det är väl så att hunden har svårt att omsätta dem….?

Blir förvirrad av allt som ska vara med i ett bra foder men jag tycker i alla fall att kötthalten är det viktigaste, den ska vara hög. Sen tänkte jag att kolhydrathalten kanske inte bör vara mindre.. Men hur mycket kolhydrater ska det egentligen vara?? Läste i en valpbok jag har här hemma att fiber är väldigt underskattat och att hunden behöver mer av det. Sen på andra ställen att det INTE är så. Men fiber är väl också en typ av kolhydrat?

Så här står det i boken att ett bra näringsinnehåll i ett foder för valpar kan se ut så här;

Protein 25%

Aska 5-6%

Fiber 4-5%

Olja 3-4%

Kalk 1-2%

Fosfor 1%

Vad anser ni om det, är det en bra mall eller ?

Jag försöker välja foder till min kommande valp men känns som om jag nu helt plötsligt blivit helt tafatt av allt jag läser! Nu blev det säkert mkt frågor men.. Kom gärna med tips på bra fodersorter också!

Rose1
1

Din valpbok hade lite underlig rekommendation av näringsfördelning.
Speciellt fettinnehållet. Till en valp bör det vara minst 12%, men ofta ligger det högre.

Protein är mer korrekt. Mellan 21-29% är lagom, så rekommendationen om 25% är ju precis där emellan.

Fibrer behöver inte vara högre än 2-2,5%.

Askhalten brukar ligga på 6-9% om fodret har bra mineralinnehåll. Lägre kan det inte vara.

Ang kolhydrater, så har hunden inget näringsbehov från dessa.
Men de gör ingen skada i mindre mängd.
Tänk på att till en valp är det extra viktigt att de är lättsmälta. Vitt ris är mest lättsmält. Undvik fullkornsprodukter som både är svårsmält och innehåller fytinsyra. Kolhydrater innehållande gluten är heller inte så lämpligt till en hund.

Nu är det lite på modet att ta bort allt vad spannmål heter i torrfoder. Istället petar man in bl a frukt, grönt, rotfrukter och örter.
Detta är absolut inte bättre. Men ger ofta ett betydligt högre pris…

Viktigast då man väljer foder är att det har tillräckligt innehåll av animalier.
Ett bra torrfoder har ca 50% animalier (inkl protein, fett och vitaminer/mineraler).
Många tillverkare deklarerar sina foder med färskt kött.
Detta är för att de ska se mer köttrika ut än vad de är.
Färskt kött innehåller ju ca 65-70% vatten…

Lycka till med din valp och med fodervalet!

russin
0

Det går inte att utläsa av det du skrivit om det är ett bra foder eller inte - det behor helt på innehålletGlad

För min del alldeles för hög fiberhalt - max 3% är min riktlinje, men helst lite under. Risk för alldeles för mjuk avföring annars.