Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4588 ggr
sunnys
0

fästingskydd/elektroniska fästingskydd

vad har ni för fästingskydd till era hundar? någon som testat elektroniska fästingskydd? :)

[shoiie]
0

Fixodida Zx, pulver som man lägger på maten eller i tablett form har fungerat bra för mig.

"Ett giftfritt alternativ från naturen
Fixodida Zx™ är ett miljövänligt alternativ som inte skadar vare sig natur, djur eller människor. Trots detta är produkten mycket effektiv mot fästingplågan genom att den aktiva ingrediensen Fulvosyra, helt naturligt stimulerar djurets försvar. Vare sig vattenlekar eller regnoväder påverkar effekten av Fixodida Zx och barnen kan krama djuren hur mycket som helst utan risken att för att utsättas för kemikalier och gifter."

http://www.notixs.com/fixodida/

Sen finns det även giftfria ört halsband i vissa djuraffärer som kan vara ett bra alternativ :)

vallhund
1

Själv kör jag med ExSpot eftersom jag inte tror på torv, magneter eller annat hokuspokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LinaK
0

Fixodida pulvret fungerar bra för mig, i början av fästingsäsongen här så hade mina hundar flera fästingar varje dag. Sen när jag började med pulvret så har dom inte haft många. Dom har någon då och då.

Vet dock att det finns dom som säger att det inte fungerar på sin hund, men jag tror det gäller att hitta det rätta fästingmedlet för sin hund. För mig (eller ja på mina hundar) fungerar iallafall fixodida sen får dom som är emot det säga vad dom vill Glad

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[rutans]
0

Har bara testat på mina katter. Fixodida märker jag inte att fästingarna minskar av. Shootag som är en magnetremsa som man fäster i halsbandet fungerae perfekt på två katter men inte alls på den tredje. den som det inte funkar på har annorlunda päls än de andra två så det kan säkert bero på hur pälsen är

[shoiie]
1

Shootag tycker jag också fungerar bra.
Förra sommaren hade jag shootag och petwise fästinghalsband (giftfri).
Använde båda samtidigt just för att jag ville bli så fästingfri som möjligt och eftersom att båda är giftfria. Skulle aldrig kunna sätta gift på något av mina djur :)

vallhund
0

# 5

Föredrar du anaplasma eller borrelios?

[shoiie]
3

Föredrar du nervryckningar?

Eskimonica
1

Jag använder scalibor till mina, funkar kanon, ingen reagerar och jag har plockat 0 (!) fästingar på 3 år på Samson. Det är ju som med allt (läkemedel, mat etc) vissa kan reagera negativt på vissa substanser vilket inte behöver betyda att det är farligt för alla. Jag är livrädd för fästingsjukdomar och för oss funkar scalibor toppen!

www.myrvangs.se

vallhund
0

# 7

Har aldrig erfarit biverkningar på mina hundar av ExSpot, däremot relativt fästingfria hundar.

Ingen av mina har blivit sjuka av Anaplasma eller Borrelios, men alla ggr hade jag föredragit nervryckningar framför hundar som blivit sjuka efter fästingbett, har en del i min bekantskapskrets som fått avlivas pga sviter efter dessa sjukdomar.

thilda-
5

#9 bara för att du inte gillar giftfria medel så behöver du inte klanka ner på oss som brukar shootag m.m Shootag har fungerat utmärkt för mig och min hund och (för #5) 
jag har aldrig haft en fästing på oss.. jag föredrar GIFTFRITT istället att utsätta mina djur för gift prylar som kan ge nervryckningar m.m och dyra saker som inte fungerar eller som riskerar min hund att må dåligt och tappa päls..

vallhund
0

# 10

O hur många fästingar hade dina hundar innan du började med dina giftfria medel?

O hur många fästingar i Årjäng bär på Anaplasmos o/e Borrelios?

Jag har inget emot giftfria medel, men innan jag litar på dem så vill jag ha fakta på att de fungerar, viktigt när man bor i fästingarnas mecka, dvs Roslagen.

[shoiie]
4

Nej alla får inte biverkningar, men efter att ha sett en hund stora nervryckningar, som hunden inte blev av med.. Det blev en nervskada.

Så ja, hundar har avlivats för sjukdomar från fästingar,
och hundar har avlivats för biverkningar från giftiga fästingmedel.

Men vilket av dem föredrar du?

En chansning på att hunden klarar av ett giftigt fästingmedel,
vilket den sen kanske inte gör och du får avlivda din hund pga utav ett medel som DU har satt på hunden..

Eller att du köper ett giftfritt medel, och sen ifall en av de få fästingar som kanske sätter sig på hunden mot all förmodan, skulle överföra en dödlig sjukdom på din hund?

p.s när jag förra sommaren hade jag shootag och petwise fästinghalsband, så fick hunden inte en enda fästing.

vallhund
0

# 12

Hur många hundar har dött, avlivats pga biverkningar av de medel som finns att köpa på apoteken?

Jag föredrar en fästing fri hund så jag chansar inte.

thilda-
0

#11 jag har haft många fästingar på akillez tills jag började använda schootag.. har inte haft en enda på honom sen dess! och sen jag började med denna bricka så kommer jag aldrig aldrig aldrig skaffa mig gift medel!.. Varför chansa på något som är giftigt och som kanske sluta med att hunden dör pga det?! nej tack och jag vill dessutom undvika håravfall, beteende störningar osv som dom kan få av giftprylarna. tvi

Kalli
1

#12: I så fall kan man ju lika gärna vända på det, vad väljer du:

Ger hunden ett beprövat fästingmedel där en minoritet av alla hundar får några biverkningar och där en majortet av biverkningarna är reversibla. I gengälld slipper hunden fästingar och drabbas inte av någon allvarligt sjukdom.

Väljer att ge ett obeprövat färstingmedel som inte har några vetenskapliga belägg för att det fungerar. Hunden får en fästing, eller flera men det räcker med en, och drabbas sedan av en dödlig sjukdom som gör att hunden avlider.

Enligt dig händer ju faktiskt båda, både att fästingsjukdomar dödar och fästingmedel dödar. Har du någon statistik på att det skulle vara en större risk med det ena än det andra? Någon statistik att luta dig mot överhuvudtaget annat än vad du tror? När det gäller sjukdomar beror det dessutom på var i landet man bor, på vissa ställen är risken betydligt högre än andra.

Personligen tycker jag att det är upp till var och en, absolut, men av de s.k. giftfria varianterna jag testat har inte ett enda fungerat. Mina hundar har inte mot all förmodan kanske fått en fästing utan de har fått flera, om och om igen.

russin
1

Petwise innehåller väl citronella och det är faktiskt giftigt för hundar - och doften skulle inte jag vilja utsätta en hund förFoten i munnen

Billigare alternativ till Fixidida är att köpa b-vitamin. Typ samma sak fast utan torven då….

Här fungerar ingenting annat är något av apotekens fästingmedel och jag har aldrig haft biverkning på hund så jag fortsätter.

Däremot hade förra grannens hund kraftiga biverkningar av ett liknande halsband som petwise och det var inte kul - hundkraken klättrade på väggarna bokstavligt talat.

[shoiie]
0

Man kan ju själv använda hjärnan och tänka vad som kan hända med din hund när du sätter på ett gift på dem.

Med frontline halsband får hunden inte bada i små sjöar för då kan fiskarna dö.
Barn får inte klappa ett djur med frontline halsband på sig, bara det är ju farligt.

X-spot är tydligen giftigt för katter, dem kan dö av det.

Men att en större mängd hundar för biverkning som nervskador, klåda, håravfall osv osv, ja visst vill man chansa så..

Finns ju jätte många som aldrig får fästingar med giftfria medel.
Skaffar hellre tre gift fria än att köpa ett giftigt om man ska vara på den säkra sidan…

Med giftiga medel så har djur fått fästingar ändå, dem sätter sig och efter ett tag så dör dem eller släpper frivilligt, men under den stunden som den har suttit på djurent/människa så kan den smitta ändå, i vissa enskilda fall..

Oftast ska fästingen sitta väldigt länge innan den blir smittad, men du kan aldrig vara helt säkert eller skyddad…

russin
1

#17 - fel. Hundar får bada med både Frontline och Exspot - däremot inte när dom har Scaliborhalsbandet på. Tar man av halsbandet är det okej eftersom alla dessa gifter sitter i hudfettet på hunden.

Jag själv har gift på mig när jag ska till skogen - nämnligen MyggA. Annars skule jag bli helt trasig av myggbett, så ibland finns inga alternativ.

Vad gäller smittan, så behöver en fästing inte sitta alls länge. Anaplasma kan gå över direkt den biter sig fast och borrelia tar till 12-24 timmar - sen kan alltså din hund vara smittad. Går alltså rätt snabbt.

Här finns liksom inget alternativ om jag vill minska risken för smitta och få sjuka djur - vi har för mycket smittbärande fästing här. Mina får inte en endaste fästing under 5 veckor med Frontline spot-on (inte ens krypande i pälsen), medan dom får massor utan - så valet är lätt.

[shoiie]
0

"Scalibour får absolut inte ges till katter! Det är mycket giftigt för katt."
tänk då en liten stackars hund.

"exspot - Detta är mycket giftigt för katter. Varje sommar dör det någon katt då djurägare har gett medlet som bara får ges till hundar."

bara den informationen räcker för mig för att hålla det borta från hunden.

och många som använder frontline får fästingar ändå, så då är det ganska onödigt att välja ett gift om du kan få samma effekt giftfritt.

När jag var på apoteket och pratade med dem som jobbar där om fästingmedel, så tror jag det var frontline hon hade framme och sa att hunden inte får bara med det halsbandet i små sjöar för att fisken kan dö.
Tror till och med det stod i bruksanvisning. (detta var förr förra året)

Det står även på nätet på flera sidor att fiskar kan dö av det.

Eskimonica
2

Det är ordet gift som gör att människor är rädda för scalibor, ex-spot etc. Man ska ju komma ihåg att många läkemedel är nervgifter och gifter. Mycket som är naturligt är också giftigt. Man hakar upp sej på ordet tycker jag. Jag använder som sagt hellre ett testat läkemedel med bevisad effekt än oprövade kort!

www.myrvangs.se

[shoiie]
0

det handlar ju inte om att de är gift, utan de handlar ju mest om att många av dem som har testat det har fått biverkningar. Finns jätte många olika varianter av jobbiga och allvarliga biverkningar.
Något som man inte har fått från fixodida Zx.

Och om fixodida Zx inte skulle ha en bra effekt eller inte fungera så tror jag inte att skansen hade använt det 5 år i rad detta året.
Eller dem är kanske inte rädda om sina djur när det gäller fästingar och sjukdomar så dem använder det kanske bara för skojs skull?

russin
1

Katten och hundar är inte samma djurslag och tål även olika saker.

Frontline t ex är helt okej till katt och fungerar kanon som fästingmedel till mina. Vet inte om du tycker att saker som är okej till just katt är okej för allting ?

Själv har jag använt fästingmedel i många år och aldrig haft biverkning. Själavklart förekommer biverkningar - det gör det på allt, men det är även de som får biverkningar som hörs mest men det betyder inte att speciellt många får det.

Eskimonica
2

#21 man kan reagera på allt! Scalibor och frontline är läkemedel och därför rapporteras biverkningarna in till läkemedelsverket, de andra preparat som används är ju inte läkemedel vilket gör att man inte alls har någon koll på biverkningar!

Om jag nu använder scalibor till mina odjur och de inte alls har reagerat och de har inte en enda fästing, vad gör det så hemskt? Jag känner att det är någon slags hetsjakt på oss som använder kontrollerade godkända läkemedel för att vi är rädda om våra hundar!

www.myrvangs.se

vallhund
0

# 21

Har du några siffror på hur många % av hundar som får biverkningar av de olika medlen som säljjs på apotek?

Du är knappast trovärdig när du tjatar om Frontline halsband, det finns inga sådana, det finns bara ett halsband på apoteket o det är Scalibour. Frontline o ExSpot är spot on droppar.

[shoiie]
0

Menar Scalibor halsband, har inte riktigt koll på alla dessa namn då jag inte använder nervgift på mina djur.

Har inte kollat upp hur många procent som får biverkningar för att för mig spelar det ingen roll om det är 10% eller 50%. Efter att ha sett hundar med biverkningar så skulle jag aldrig riskera att min hund får det.

För mig funkar giftfria medel jätte bra och mina djur får inga fästingar.

Men dem som vill använda det får gärna göra det, men jag rekommenderar det inte till folk efter vad jag själv har fått se.

När du ser en hund gå runt och skaka på huvudet hela dagarna för att hans matte/husse hade satt droppar i nacken på honom så känner ni kanske likadant.
Eller när dem har fått håravfall och klåda på nacken.

Lämnar denna tråden då jag tycker att den inte leder någon vart.

jag har sagt vad min åsikt är, och dem som inte håller med behöver absolut inte göra det.

vallhund
0

# 25

Varför skriver du många om du inte vet? O nej, jag har aldrig stött på en hund som fått biverkningar. Däremot flera som blivit sjuka av fästingbett o två fått avlivas.

Genom åren har jag behandlat 3 BCs, en pappis, en Lancashire heeler o nu en Berger, ingen av dem har fått biverkningar.

russin
1

Som sagt - jag har sett en hund som klättrade på väggarna, dreglade kopiöst och det av ett så kallat giftfritt halsband….

Det tog många dagar innan den hunden blev normal efter borttagande at det halsbandet opch det säljs liknande halsband med samma substans fortfarande i djuraffärerna….

Så ingen kan komma och säga att giftfritt är så bra alla gånger - tyvärr.

Arcadia
1

Jag hör till dem som på veterinärs inrådan satte Scalibor på min valp. Hon blev slö och apatisk. Jag googlade biverkningarna och mycket riktigt slöhet är en "ovanlig" biverkning av halsbandet. Halsbandet åkte av och det tog ca 2 dygn innan hon var sig själv igen ( stämmer väl med vad som stod i FASS) .

Så visst finns det hundar som får biverknignar och i mitt fall kommer detta fall inte in i någon statistik eftersom ingen anmälan gjordes.

Nu äter hon Fixodida Fx och har ännu inte haft någon fästing trots att hon springer i gräs och ofta är våt (gillar vatten). Håller tummarna för det håller i sig.

Jag är inte rabiat fästingmedelsmotståndare, men gillar heller inte att använda gift om det finns fungerande alternativ.

[shoiie]
0

#26 jag skriver många eftersom att bara de antalet som jag har stött på är i mina ögon många.
Jag jobbar med hundar varje dag, stöter på en hel del olika hundar och har aldrig stött på någon som har fått problem utav fixodida, shooTag eller petwise.

Däremot så har jag stött på hundar som har fått båda stora och små problem utav droppar och halsband som säljs på apoteket.
Allt från nervryckningar till aggressivitet.

En stor anledning till att det inte finns någon statestik på hur många som får problem är för att det är ett stort antal som inte anmäler sitt problem.

Adalissa
0

Jag tycker att det är synd att tonen på den här diskussionen är så tråkig. Var och en väljer väl själv vad de anser vara bäst för deras hund och hur de tycker de olika riskerna väger mot varandra.

Visst är det ok att att säga vad man tycker men inte att mena att bara för att man tycker olika så gör man fel. Man kan säga varför man själv har den åsikten och sedan kan alla respektera att man kan ha olika åsikter och olika skäl för de val de gjort.

Fortsätt gärna diskutera för och nackdelar med de olika medlen och berätta gärna varför just DU använder det du gör. Men gör det på ett trevligt sätt för något annat är ju varken kul att läsa eller gör att någon kanske lär sig något nytt.

För att återgå till TS ursprungliga fråga så använder jag Frontline. Detta efter mycket övervägande mellan olika medel både giftfria och inte. Till slut kändes det här valet bäst. Visst hoppas jag att min hund inte får biverkningar men jag vill heller inte att den skall bli sjuk pga fästingar.

Jag är i regel emot att använda starka gifter på mig själv och mina djur - men den här gången var det detta som kändes mest rätt.
På min förra hund använde jag aldrig fästingmedel men då fanns det dels inte så mycket fästingar här och de som fanns var oftast ofarliga, men det har ändrats mer och mer och dessutom skall vi ner till mälarområdet i sommar och där är det ju värre.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla