Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1311 ggr
[josefineomar]
0

Första blåsljudet på cavalier?

Hej! För att en cavalier ska kunna avlas på måste den ju såklart ha gjort ett godkänt blåsljud. Jag har hört att man gör blåsljudet på hanhundar när de är 2 år, och att man får avla på dem efter det. Det går inte innan?

MVH Josefine

[Forest]
0

jag skulle någ läsa lite på http://www.cavaliersallskapet.net/ finns ett avelsråd läs om du inte hittar svar så kan man kontakta dom via mail eller ringa :)

Michaela-N
0

Göra ett godkänt blåsljud är väl kanske lite fel ordval. Men de måste få sitt hjärta kontrollerat för eventuella skador, som kan visa sig genom att blåsljud hörs från hjärtat :) Står info om detta på Cavaliersällskapets hemsida.

[josefineomar]
0

Oj, ja lite fel ordval! Kolla blåsljud för att bli godkänd, eller hur man nu säger det ;)

Tack för svar

russin
0

Kopierat från RAS

Följande bestämmelser gäller fr o m 2001- 01-01 vid registrering av valpkull:

Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej är ID-märkt och saknar officiellt intyg om hjärta u a. Intyget får ej vara äldre än 8 månader vid parningstillfället. Lägsta ålder för officiell undersökning är 24 månader.

Avels- djur vars föräldradjur saknar intyg om hjärta u a vid lägst 4 års ålder måste dock själv uppnå en ålder av lägst 4 år före parning och vid denna ålder ha intyg om hjärta u a. Hanhund som är ID-märkt och som vid lägst 7 års ålder har hjärta u a men senare får blåsljud kan användas i avel.

Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som får blåsljud före 4 års ålder (föräldradjuret själv avelsspärras).

Redan producerad avkomma efter föräld-

radjur som får blåsljud före 4 års ålder får ej an- vändas i avel (avelsspärras).

[josefineomar]
0

Tack för svar! :) Nu vet jag :)