Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3826 ggr
[Eraj]
1

Hur mycket motion?

Hej! Igen… Förstagångsägare till valp har många frågor. Jag har läst mycket om aktivering till valpen, och överallt varnas för överstimulering. Min welsh corgi-valp är snart 13 veckor och jag är osäker på om han kanske är i riskszonen för att bli överstimulerad.

Han har börjat jucka nu de senaste dagarna, på våra ben och på hans bädd. Vad jag förstår är detta inte sexuellt utan ett överslagsbeteende pga stress. När han börjar bli trött verkar han ibland ha lite svårt för att bara lugna ner sig utan börjar istället bitas i fötterna och skälla.

Jag tycker att vi har väldigt lugna dagar, i alla fall sett ur mitt perspektiv. Vi går ett par promenader om dagen bara på vägen utanför huset, 100 meter eller så åt gången så han får bajsa och kissa. När han vaknat går vi ut och kissar och sen in igen. Vi åker ut i skogen (bilfärd på typ 3 minuter) där han får knata runt i egen takt i ca 20 minuter.

I övrigt leker vi inne och tränar lite lydnad och tricks som sitt, ligg, nej och puss. Är detta för mycket för en 13 veckorsvalp? Jag har väldigt svårt att avgöra i och med att jag inte har så mycket erfarenhet av valpbeteenden sen tidigare. Hur ska en harmonisk valp vara? Är det normalt att de är lite "bråkiga", eller är all bråkighet ett tecken på stress?

Sen en andra fråga - vad är en bra lek till en valp?! Jag har läst att man inte ska leka kamplekar, inte kastlekar och inte brottningslekar. Vad finns det då kvar att leka? Det är väl det enda valpar leker…

[Eraj]
0

Kan tillägga att jag försöker göra honom avslappnad när han är "hyper" men det går inte så bra i och med att han nafsar och biter i armar och händer när man håller fast honom… Jag vet att man ska hålla honom tills han är lugn, men om det bara inte går eftersom han biter en HÅRT i armarna så man inte kan hålla kvar honom? :/ Tips?

Maja2
0

Det låter inte som att det skulle vara för mycket, när man läser det såhär … men det beror mycket på HUR mycket träning du håller på med inomhus, och hur du lägger upp det.

Blir han hyper så kanske du hållit på för länge?  Jag har aldrig hållit fast en hyper hund, det kan göra så att han känner att det är obekvämt i din famn. Se till att han inte hamnar i hyperläge, genom att avbryta och låta honom vila.

[Eraj]
0

Svårt att säga hur mycket vi leker, vi leker när han är pigg och glad och då gömmer vi godis och leker lite kamplekar med en leksak. Han tycker att det är jättekul att låtsasbråka om en leksak, kanske lite för kul för ganska direkt blir han dryg och hårdhänt. Vill gärna ha tips på vad man annars kan leka med hunden som inte är så kamp/jakt-relaterat.

Tricks och lydnad tränar vi bara några minuter åt gången och han hinner aldrig bli trött eller ledsna ur under den tiden. 

Okej, jag har hört att om man vet att hunden varit uppe några timmar och beter sig extremt, skäller åt allt och inte kan varva ner så ska man försöka lugna hunden genom att sätta sig ner och klappa / hålla i den för att försöka stressa ner. Kanske har gjort helt fel?

Det känns lite som han sätter sig själv i "hyperläge" ibland, utan att vi bråkar upp honom. :/

Glömde, han får leka med en hund cirka två gånger i veckan i 10 minuter. Här hemma är han ensamhund. Är detta för lite för att han ska kunna lära sig ett ordentligt hunspråk? Vi ska gå på valpkurs om några veckor…

Maja2
0

#3 Jag tror nog att din tanke varit rätt kring att lugna honom, men du har nog väntat lite för länge, dvs han har hunnit gå över gränsen.  Prova att ha kortare stunder, och ha ett ställe där han kan lägga sig och vila ifred. Ofta kan det räcka med att man ignorerar hunden, dvs inte ger den aktiviteter, för att den ska lägga sig och slappna av själv.

Visst kan du låtsasbråka med honom, men avbryt när han blir hårdhänt och visa att han gått över gränsen, dvs leken tar slut.  Se till att det finns saker han FÅR tugga på, bita och slita i … leksaker med olika hårdhet och olika struktur. Sockar fyllda med tidningspapper brukar vara populärt :)   Sen kan du leka fram tex inkallning, att han ska jaga ifatt dig när du springer, och sen belöna när han kommer fram till dig.

Jag har sällan haft "lekkompisar" till mina hundar, inte ens då jag hade En valp. Ingen av dem har någonsin haft problem med hundspråk ändå.

SmileyMalin
0

Kamplekar kan ju vara positivt också så länge dem sker på dina vilkor. Alltså precis som #4 säger ska leken avbrytas så fort valpen blir för hårdhänt. När jag kampar med min valp så är det alltid jag som startat och bryter. Så när jag slutar kampa och säger "loss" släpper valpen och blir passiv tills jag håller fram leksaken och säger "okej".

dogg
1

Hej! Ett tips är att träna att valpen ska bli lugn på kommando är när valpen redan är lugn och trött, när den kan det i dem lägena då är det dax att pröva i ett läge där valpen är lite mer stressad. Gör exakt lika varje gång så känner valpen igen sig och slappnar av snabbare och snabbare för varje gång. Köp gärna dvd som hör till boken kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt hon har en bra övning som hon kallar ryggsäcken.  Dvd som hör till boken är jättebra för nybörjare inom hundträning.

Lite tips med övningen ryggsäcken: Kom ihåg att inte säga någonting förrän valpen blir lugn och sätter sig eller lägger sig mellan dina ben då kan du lugnt upprepa ett ord som tillslut kan användas i stressade situationer då valpen ska stressa av. Innan den lärt sig övningen så är det ingen ide att säga det innan.  Se till att alltid du och inte valpen avslutar övningen. Läs mer här, lite längre ner i texten hittar du ryggsäcken samt ytterligare lite längre ner så hittar du tips om kloklippning en annan bra övning i passivitet: http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=12 Mvh Ulrika

[Eraj]
0

#4 Vi har avbrutit direkt när han blivit hårdhänt, men då är han redan uppspelt och då börjar han nafsa i fötter osv. Vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt. Det känns som han har ganska lätt att bli stressad och övertänd. :/ Han går från avslappnad till "attackläge" på en halv sekund…

Okej, vad bra! Blev lite nojig med tanke på en hund i släkten som sällan som valp (och vuxen heller för den delen…) träffade andra hundar, han är helt lost i hundspråket. Han får panik om det kommer en glad liten valp, och väldigt osäker om man möter en vuxen hund. Jag vill inte riskera att det blir så, men jag känner mig lite lugnare nu. :)

# 5 Vi har alltid avbrutit när han blivit för hårdhänt, men han verkar inte förstå att det är därför vi avbryter! Han blir precis lika hårdhänt lika snabbt nästa gång vi leker. :/

# 6 Har beställt boken och dvd:n. Tack :)

Flaxa
0

Putt

Vill följa den här tråden då jag känner igen mig så mycket! ;)
För mig brukar det funka att bara lyfta bort min valp från mina fötter och sätta mig i soffan och ignorera. Kommer han mot mig för en ny attack lyfter jag bort honom till han slutar! Nu har han faktiskt börjat tigga lek från mig genom att komma med en leksak istället och det är jag supersnabb med att berömma :). Sen när vi leker så lägger jag in små micropauser emellanåt och tränar även att han inte får springa efter en boll t.ex på en gång utan först när jag sagt varsågod! Det har lugnat ner honom några snäpp faktiskt! Sen lär man sig efter tiden hur man ska undvika att hunden blir överstimulerad! Lycka till, hoppas det kommer in många bra tips!

Jag har beställt böckerna: Första valpboken: forma din valp med enkla metoder från 8 veckor (det medföljer en dvd med instruktioner på några övningar) samt Lystra: från uppmärksam valp till tjänstvillig hund. Kan ge mitt omdöme sen när de kommit!

toodiloo
0

Har inte läst allt nu men jag har också en welsh corgi valp hemma :) Är din från gråsiskas? Känner igen honom… Min är 10 veckor nu och också lite bitig och ibland biter hon i fötterna. Jag har inte tänkt så mycket på detta eftersom det står (har stått?) i rasinformation o sånt att skällighet och nafsande ska tas ur direkt, det är ju något dom gärna vill göra. När dom hugger i fötter/byxben så heealar dom ju… Vet som sagt inte hur illa det är och din är ju lite större än min, men du kanske varit för snäll i början?

toodiloo
0

Uppfödarna till din valp är superduktiga så fråga dom också! Vet att dom är väldigt kunniga och hjälpsamma! Säg bara att han liksom slår över lite o vad man kan göra..

[Eraj]
0

# 8 Han har blivit lite bättre de senaste dagarna, men han är mer bitig på vissa personer. Jag antar att dessa "belönat" honom när han bitit genom att se på honom eller på annat sätt ge honom uppmärksamhet. Vi jobbar vidare, det går åt rätt håll helt klart i alla fall. Måste jobba mer på passivitet, det är prio ett nu. :) Vad bra, ge gärna ett omdöme om böckerna sen!

# 9 Javisst är han därifrån, och jag vet att uppfödarna är fantastiska. Vi ska träffa dem snart och ska prata mer med dem då. :)

Det är lite roligt att det står att det är mycket viktigt att ta ur dem att bita i ben och fötter, men det står aldrig hur man gör. ^^

toodiloo
0

Jag har en valphage där min valp sover på natten för att min vuxna hund ska få sova ifred o så. Igår blev min valp lite vild när jag hade min syster här o bet mot allt liksom sådär.. då satte jag henne där o så somnade hon.. som du beskriver så går det inte riktigt att hålla dom still när dom blivit sådär. haha. Jag har int ens haft min en vecka heller så har inte riktigt lärt mig än vilket det bästa sättet är..