Tips på fet mat till hund
Hej!
Jag fick hem min Alaskan husky tik på 1,5 år för lite över en månad sedan, hon är en omplaceringshund och var mycket osäker och rädd i början, det har släppt otroligt snabbt och nu är hon som en liten igel på mig, dock har vi fortfarande ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.
Alea, som hon heter, är extremt smal.
Man ser ryggraden, höftbenen, revbenen osv, hon ser helt enkelt ut som ett vandrade skelett med päls på.
De första veckorna hetsåt hon hela tiden, men nu, senaste veckan har hon i princip matvägrat, i alla fall när det kommer till hennes foder, vilket hon åt med god aptit tidigare och en dag bara tvär vägrade hon.
Jag har inte i huvudet vad maten heter och har inte kvar påsen så kan inte säga vad hon får för märke, men det är högkvalitét på fodret så jag har svårt att tro att det handlar om något sånt. Jag har även provat med annat foder som hon också åt med god aptit till en början.
Hon äter allt annat, utom just sitt foder, är pigg, glad, dricker och går på toa som hon ska, så jag misstänker ingen sjukdom utan tror snarare att det handlar om att torrfoder helt enkelt inte faller henne i smaken.
Jag vill inte köra på "svältmetoden", alltså ställa fram maten och sedan plocka bort den om hon inte äter, för mig är det viktigast att hon äter och att hon går upp i vikt då hon väger ca 6 kilo för lite och det gör ont i mig att se hur smal hon är, plus att hon är med mig i princip överallt och behöver äta för att orka.
Så, har ni några bra tips på bra foder till hund? Eller någon "människomat" som dom går upp i vikt av? Jag letar alltså inte efter något som ger resultat på en vecka, men hon bara MÅSTE gå upp i vikt.
Jag vill veta ALLT ni vet om "fet mat" till hund. Om någon har före- och efterbilder eller resultat på vågen skulle gärna uppskattas att se/höra så att jag kan jämföra lite, priser osv är också intressant!
Tack snälla på förhand! :)
Mvh Linnea
Haft samma problem med min första tik som jag tog över.
Jag började med RAW food.
Hon är så vacker idag i sina former och håller vikten ! :P
Kör på kött, det är naturligt och har nog inte sätt en hund som vägrar äta kött. :P
Frukost: Kött
Fritillgång på torrfoder
kväll: kött

Köp ett högenergifoder och sprid ut givorna till fler små mål om dagen, så att hon inte behöver äta två jättestora mål och bli proppmätt. Förvara fodret i påsen, väl tillförsluten och ha en mindre burk med foder som räcker för nån vecka. För varje gång du öppnar påsen så släpper du ju ut dofterna och när man har gjort det sjuttioelvahundra gånger så är ju fodret ointressant för hunden.
Annars så har du ju Vom & Hundemat som jag märkt att många här på forumet är väldigt nöjda med. Det är ett färskfoder med relativt hög fetthalt, många hundar brukar älska det!
Färskfoder av någon mer energität sort. Vom och Hundemat t ex är ett kanonfoder.
#1: Jag har funderat en hel del på kött, hon fick nämligen älg och liknande där hon bodde förut. Vad för kött är bäst att ge tycker du, och tillagar du det på något sätt? Jag lever oftast efter att "hundar tar vad de hittar i naturen", men vissa saker kanske man borde koka eller liknande innan man ger det? :)
#2 & 3: Jag har läst många andra diskussioner om färskfoder och de flesta verkar som sagt tycka att det fungerar bra. Men vart kan man få tag i det? Mina tidigare hundar har aldrig ätit färskfoder så jag har ingen stor erfarenhet av det, läste på någon sida att man kan beställa det via internet men är det verkligen det enda sättet?
Om du haft henne så kort tid så skulle jag säga att det är ganska normalt att hon matvägrar efter en tid. Särskilt som du säger att hon var väldigt osäker och rädd … och det skulle jag säga inte släppt om hon är som en igel på dig … för det tyder på att hon fortfarande är osäker. Hon är alltså inte såpass trygg att hon vågar vara med sig själv.
Du har provat byta foder redan … vilket inte alltid är det bästa. Om du har ett Bra foder, prova vara lugn och ge henne det över tid. Hon verkar fortfarande osäker och otrygg, och då är det helt naturligt att aptiten varierar … låt det ta längre tid. Det är mitt tips.
Min hund var jättesmal när jag tog över honom vid 8 månader.
Jag provade lite olika foder och fastnade på Eukanubas agility & running torrfoder. Mycket fett och protein. Han fick även lax-olja och äggula på maten. (inte samtidigt).
Han vägade runt 5kg när jag började ge honom Eukanuba. Nu ca ett 1 år efter jag bytte har han gått upp till 6,6kg. :) Är jättefin i hullet.
Jag har hört mycket positivt om fäskfoder och skulle nog gett honom det om jag haft möjlighet med förvaring och sånt praktiskt.
Voh Exclusiv :)
Det går sällan beställa fruset färskfoder via internet då det måste köras med frysbil. Kolla dina djurraffärer - det brukar finnas någon som säljer någon sort av färskfoder
ligger alltid i frysdisk/frysrum.
Vill du ge kött, gå in på BARF i fokus!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#5: Jo tack, jag är inte så dum som du verkar tro. Jag vet mycket väl att hon fortfarande är osäker osv, jag menade mest att hon inte ligger och skakar i ett hörn med svansen mellan benen längre utan hellre tyr sig till mig osv, trodde inte att någon skulle reagera på just det då det inte riktigt vad det jag behövde hjälp med.. Och i och med att hon äter ALLT utom torrfoder så bör det inte ha med det att göra tycker jag. Men du har helt rätt i att hon behöver tid, och anledningen till att jag har "bytt foder" är för att vi fick med lite ifrån stället där hon bodde innan, (dom fick små potioner blandat med någon kladdig älgröra..) men dom hade ingen större koll på vad det var därmed valde jag att byta till någon som veterinär rekomenaderade.
#6: JA, det är det fodret jag har nu som jag blev rekomenderad! Men hon slutade äta det :/ Annars tror jag starkt på att det fungerar då många har tipsat om det! Min vän använder även det på sin hund som gick upp i vikt utav det och är superfin i hullet nu :)
Ska ta mig till en butik och se om det finns något färskfoder de rekommenderar! Ska kika på om jag hittar något utav de märkena ni har tipsat om! :)
#10 Oj, där trampade jag tydligen på en öm tå.
#11: jag hoppas att du skojar nu? jag är riktigt, riktigt trött på folk som ska få andra att känna sig små för att själva få känna sig stora. Och var det inte det du ville så förstår jag inte varför du skrev som du gjorde, du hade lätt kunnat skriva på ett annat sätt än det du gjorde, alla andra här har gett mig vänliga svar, och så kommer du och skriver hur spydigt som helst? Jag är inte inne här för att få nedlåtande kommentarer utav folk, jag kan ta kritik men man behöver inte ge svar som du gjorde.
Jag tvekar alltid innan jag lägger in saker på olika forum för jag ser hur elaka folk är emot varandra, varför? Kan inte alla bara vara vänliga och dela med sig av sina erfarenheter så att man kan lära sig av varandra på ett kul och uppmuntrande sätt?
Nej, jag tar bort den här tråden nu för det var inte det här jag ville disskutera, men i alla fall:
TACK till alla er som kom med bra tips! Hoppas på att jag hittar något som passar min lilla tik! :)
#12 Eller så är det du som tolkar det till något negativt, jag ser ingenstans att Maja försöker trycka ner varken dig, eller någon annan i den här tråden.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#12 Nej, vad jag menar är att det du tar upp i ett inlägg givetvis kan tas med i beaktining av det du söker hjälp för. Tex om din hund beter sig osäkert så har det förmodligen en del av dess aptit. Att då börja laborera med byte av foder i första hand, kan bli väldigt fel. Du får nästan räkna med att åtminstone någon tar upp det du skriver i ditt första inlägg, och tar det i beaktning, och inte BARA ser till fodermärke odyl. Det är alldeles för mycket som hänger samman med aptit, hull mm. Tro mig, jag har hundar här hemma som var så otroligt magra när de kom … jag köpte ett foder som jag själv tror på pga ingredienserna, sen körde jag med det tills dess att de fått upp det hull jag ville ha.
OFtast handlar det inte alls om att trixa med olika fodermärken …. Se bara till att det är ett fullgott foder … Det du skriver i första inlägget, att hon äter allt annat än sitt foder, tyder på att du ger henne annat … vilket för det mesta är det sämsta man kan göra …