Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 4622 ggr
[Surina]
0

Hundfodret cenaturio?

Hej alla!

Jag blev bara lite nyfiken! Har aldrig tidigare hört om fodret cenaturio?! Någon som vet nått om det?

En utav deras fodrer:

Sammansättning:
Ris. Muskelkött från Kyckling. Vegetabiliska fibrer av ris, olja och fett, mineraler och vitaminer. Glutenfritt.

http://cenaturio.nya-ebutik.se/hundmat-15kg

[Surina]
0

Mailade deras kundservic för att se lite mer info:

Mailet :

Fettet i Medium, Energi och Valp fodren kommer från Nöt och kyckling och i Kyckling & Ris enbart Kyckling, Lamm& Ris enbart Lamm!

Spannmålet är oftast av trippelextruderat Vete och ris, vilket gör att även känsliga hundar klarar detta, i Kyckling&Ris och Lamm&Ris är det enbart Ris!

Protein utgör basen för hundars och katters dagliga näringsbehov. Protein är viktiga byggstenar och finns i alla kroppens celler. Protein innehåller mängder av aminosyror varav 22 stycken är nödvändiga och bör förtäras varje dag. CENATURIO innehåller endast muskelkött vilket ger en hög halt av fullvärdigt protein.

Det är rikt på aminosyran taurin som motverkar urinsten. Protein behövs även för muskulaturens tillväxt, underhåll och reparation. Nästan alla enzymer och hormoner består av proteiner och ett underskott av protein hämmar tillväxten.

Protein är även en energikälla och hundar och katter förbränner även proteinet vid aktivitet.Proteinet i CENATURIOS foder är räknat i torrvikt (exklusive vatten) enligt EUs regler till skillnad från amerikanska kontinentens märken som räknar i råvikt (inklusive vatten). Därav att spannmål står först i innehållsdeklarationen, skulle vi skriva som man gör på den amerikanska kontinenten hamnar köttprotein först då CENATURIOS foder innehåller ca 80-83% kött!

[Forest]
0

Vad betyder trippelextruderat Vete/ris?. Gillar när de ska skriva om sitt egna foder de får det att låta som det bästa på marknaden Flört nej har inte hört talas om fodret alls innan.

[RMSLiners]
0

Undrar också vad de menar med trippelextruderat.

Extruderat däremot innebär att fodret blir lättare för hunden att smälta eftersom de behöver hjälp med att bryta ner kolhydrater och kan med denna process tilgodogöra sig dem som i annat fall annars bara hade passerat genom hunden. men var "trippel" kommer in vet jag inte.

russin
0

Enligt mig är Canaturio rent skräpfoder….

Till och med vanliga hederliga Doggy original är bättre.

[Forest]
0

4 haha  ändå får de fodret att låta som ett superfoderFlört

IdaT
2

#4 Vad är det med fodret som inte är bra?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

russin
5

Tja - först och främst har jag inte haft en hund som ens velat smaka av det när jag fått smakprover….

och har jag fått in dom det, så har dom verkligen skitit elefanthögar !

oskartoller
0

#7 Min förra hund vägrade oxå att äta cenaturio. men skaterna här var väldigt glada och nöjda. Dom pickade hål på påsen och en satt och delade ut till dom andra. Har aldrig sett så tjocka skatorSkrattande

Sen är det väldigt mycket kolhydrater mellan 45-50%. Helt onödigt för hundar.