Hundar iFokus

Hundar

Etikett: agility
Läst 1013 ggr
hamis
1

Hur har ni lärt in?

Jag har kört agility lite smått. Mest tunnlar(tunnlarna är tydligen skitroliga enligt henne, haha) och slalom och lite hopp.

Men nu undrar jag hur ni började? Vad lärde ni in först? Vad är viktigt att tänka på?

Hur lärde ni eran hund gungbrädan? Var ni en eller två personer? har hört att det är säkrast att vara två pers på gungbrädan när man lär in.

Hur lärde ni in A hindret?

[Forest]
5

Jag kan rek att du går kurs eller får bra tips av en som är kunning på agility för att lära in allt rätt och göra det säkert för din hund med. :) Roligt att din hund gillar gility det är en rolig sport :)

Jenna_Nord
0

Gungbrädan tycker jag att de är bäst att man är två i början. Så att en lockar hunden med godis och ser till så att den inte ramlar ner, medan den andre håller tag i gungbrädan så att den inte faller av sig själv. Då ger den ifrån sig ett jätte högt ljud och de kan bli vingligt och läskigt för hunden.

Mvh Jenna

EmelieKelly
2

Jag skulle också rekomendera kurs först för det är jätte jobbigt att lära in fel i början :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Pilon
0

vad är det för hund? :)

hamis
0

Jo, jag skulle ha gått kurs här i våras. Men missade anmälningsdatum tyvärr. :( Annars får jag fortsätta med tunnlarna och slalomen så länge och nöta på det. Går ju det med.

hamis
0

#4 - jag har en australian shepherd. :)

[Forest]
0

5 hur gammal är hunden? ett smart tips är att man blir medlem i en klubb så kan man ofta träna ihop med andra :) Jag har gått agilitykurser och vi är ett gäng som tränar lite ihop så får man hjälp oxå  :)

Michaela-N
0

Man bör alltid gå kurs med sin hund innan man börjar. Det är vanligt att man lär in fel och det är svårare att träna bort än att lära in så att säga.

I alla fall, när jag tränade in A-hindret så såg jag till att min hund var peppad, genom att leka lekar precis innan. Satte honom långt bort från hindret så han skulle kunna ta sats (gör man inte det är det nämligen svårt att få upp dem. A-hindret är väldigt brant och många hundar tvekar och har svårt att få fäste om man inte tar sats. Heja, hurra och tjoa på hunden så den snabbar upp sig, håll i halsbandet/selen när den tar sig upp på hindret och belöna.

hamis
0

#7 - hon är 18 månader om några dagar. Är höftledsröntgad med med resultat: HD A och ED 0. :) Ja, jo, jag ahr tittat efter såna grupper. Men oftast kräver dem att man har förkunskaper osv.

Pilon
0

Ahaaa :)

[Forest]
0

9 låter bra, men ta gärna hjälp av kunnig person som kan hjälpa dig :)