Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1056 ggr
[postmortum91]
0

Ska vi ta hand om katten?

Kör samma frågor som på katterifokus och kollar va ni tycker.
Jag skriver även med lite av det jag skrivit i tråden så behöver jag inte förklara mer än en gång:

Hej, nu fick jag reda på en sak som är lite jobbig.

Jag och sambon kommer få hem vår första valp den 16 juni, jag hade hund som liten men annars är vi nybörjare båda 2. vi har köpt böcker om valpar och jag har läst massor och har en syster som är väldigt kunnig om hundar då hon har en själv också.

I framtiden hade vi även tänkt skaffa katt, men då först efter att vi lärt oss hunden, alltså göra den rumsren och träna lydnad etc.

Men nu ringde sambons kompis och frågade om vi ville ha en kattunge. Det var några som hade fått kattungar och eftersom ingen ville ha dem så har de redan dödat en(eller flera, vet inte) för det är bara en kvar, och om den inte får hem snart så kommer de slå ihjäl den kattungen också. Jag är verkligen djurmänniska och klarar inte av tanken på att katten ska dö, hatar ägarna för vad de gjort redan.

Vad ska vi göra? kommer vi klara av en kattunge och valp samtidigt?
Jag läser på universitetet och är typ ALLTID hemma på dagarna, nu till sommaren kommer jag vara hemma varje dag etc, därför tanken på att skaffa valp är bra eftersom det är perfekt nu eftersom vi har tiden.

[postmortum91]
0

Sedan tänkar jag på ekonomin, att föda både en katt och en hund med försäkringar och allt vad det innebär. Jag skulle ALDRIG utesluta att göra det bästa för djuren, det är mer att om det skulle krisa sig så kommer jag och sambon få känna på det.

Sambon tänker mer på om vi ska resa bort, att det blir mycket svårare att skaffa BÅDE hundvakt och kattvakt, men jag tror också dem skulle bli bästisar.

Fick redan på att kattungen är bara 2 veckor så då kommer vi få katten när hundvalpen har varit hos oss i 5 veckor, tror ni det blir bra isåfall? det positiva med det är ju att hunden kommer ha lärt sig att vara rumsren, så blir inte lika hektiskt för oss när kattungen kommer.

[postmortum91]
0

Jo kastreringen är ett måste, och vaccinationer också som jag antar att idioterna till katten inte kommer betala. Hunden är ju redan vaccinerad och klar när vi får den, med stamtavla och allt. Det gäller att få min sambo övertygad om att det är ett bra beslut vi tar :)

[postmortum91]
0

Jag har pratat med kvinnan, det var hennes särbo som hade katten visst. Det var hon som försökte få tag på någon ägare. Han själv skulle behålla två och då blev det en kattunge kvar, konstigt att han hade ihjäl en då :/

Hon skulle höra med honom, men verkar ju som att han kan ha hand om katten tills den är 12 veckor, som tur är. Min sambo har fortfarande inte bestämt sig dock, men var bra att det inte är så akut iaf.