Hundar iFokus

Hundar

Etikett: jakt
Läst 2281 ggr
[Driva]
0

Jaktprov utan att jaga

Podengo som jag ska skaffa är en jakthund som används bland annat för att jaga ut harar ur gryt.
Jag jagar inte, men fundera på om det kan vara bra och nyttigt frö hunden att träna på gryt? Samt göra grytprov?

Finns det några nackdelar att göra det eller fördelar?

Changrila
0

Om inte annat så är det ju bra att se att rasen kan användas till den jakt den är tänkt att utföra. Mina hundar är gjorda för att jaga hare och liknande. Det får de inte göra i Sverige, så i stället åker vi på lure coursing. Hundarna älskar det och jag tycker det är intressant att studera hur olika hundarna på LCn faktiskt springer. För uppfödaren betyder det också mycket att jag håller på med sådant. Hon vill gärna veta att hundarna är funktionsdugliga också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Driva]
0

Jag är mycket för att låta hundarna få utlopp av sin naturliga instinkt.
LC vet jag att podengos används till, men jag vill inte uppmuntra den typen av betende, så vi kommer inte hålla på med lc, men grytjakt blev jag väldigt nyfiken på efter att ha läst en bok med grytjagande taxar.

Men vet inte om det kan tillföra något negativt att öva jakt med en hund jag inte tänker jaga aktivt med..

Mischa
0

Grytjakt och harjakt är ju inte samma här i sverige, här används grävling i konstgryt, hur fungerar podengon i jakten?

Rent spontant känns det som rasen är brukad främst för syn/hetsjakt (precis som dom flesta vint/urhundar) även om den följer kaninerna ner i hålan, och då är det ju LC som är det lämpligaste.

Visst kan du träna i konstgryt bara för sakens skull men då premieras hundarna efter hur man vill att dom skall uppföra sig emot grävling/räv, jag tror att hundar kan reagera olika om dom får utlopp för sin jaktlust oavsett om det är en jaktform eller ex. viltspår.

Vissa hundar blir lättare att hantera jaktlusten på medans andra för ett utökat intresse.

≧◔◡◔≦

[Driva]
0

#3 Podengon använder på syn/hörsel/lukt de är inte "sightdogs" på de sättet som en saluki/greyhound ex.
De jag läst om de är att de skickas ned i gryt, och ofta i de svåraste gryten andra hundar misslyckats och jagar både grävling och räv.

Från en amerikansk sida: "The smooth variety of Podengo Pequeno is also used for hunting badgers, foxes, and other burrowing animals. Bold and fearless, he works by entering the burrows and flushing the animal, or killing it."

från en protugisisk uppfödres sida: "The Podengo Pequeno has a special aptitude for hunting under the soil, pursuing badgers, foxes and bag-tails. It was used to enter in the burrows and frighten the quarry, or to kill them directly."

Så spontant skulle jag säga att du har fel på den punkten :)

Sen LC kommer jag inte köra alls. Jag vill ha en hund som absolut aldrig sticker på vilt och jag tror inte jag får det om jag då och då kommer låta den springa efter "vilt" även om det bara är på låtsas.

Mischa
0

Då är det ju bara att kolla upp ev. lokalavdelning på svenska grythundsklubben för att hitta konstgryt att prova i.

≧◔◡◔≦

[Driva]
0

Jag har inga tvivel på rasens förmåga, men frågan är om det ger något att träna på gryt om vi inte ska jaga.
Kan det ställa till med problem än det ger nytta tex. jag har ingen erfarenhet av jagande jakthundar, så jag har ingen aning om hur sånt påverkar hunden

Mischa
0

Jag tror absolut att det ger mycket för hunden att få utlopp för innerliggande egenskaper.

Men samtidigt tror jag det är omöjligt att uttala sig om ev. nackdelar som du kan uppleva av att låta hunden gå i gryt.

Alla jakthundar jag haft i min omgivning går ju inte att ha lösa, men då är det i huvudsak drivande hundar som går på lukt och där man inte har intresse för att kunna ha dom okopplade.

Min hund hade föga intresse för vilt innan vi började viltspåra, hon tog inte upp spår spontant och kunde titta på vilt utan att aktivt söka sig till det, numera vet hon vad rådjur är för något vilket gör dom extremt intressanta.

Är det viktigt för dig att hunden inte får upp ett viltintresse så hade jag personligen inte riskerat att hunden får blodad tand för det.

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
0

Hejsan Driva

Om du inte jagar ska du nog inte använda henne i gryt. Det du gör när du tillåter henne att gå i gryt är att du uppmuntrar henne. När du sedan släpper henne finns det stor risk att hon går i gryt  så fort hon får tillfälle till det och det finns alltid risker med det. En hund kan fastna i grytet och hon kan också få storstryk av räven/grävlingen.

Själv har vi taxar och vi vill inte ha dom i gryt. Känns inget bra mot det jagade djuret.

Vill du ge din hund berikning kan du spåra med den i stället. Det finns till och med vavvor som är viltspårs championGlad

Du är en klok blivande hundägare som ser framåt och tänker på vad din hund har för egenskaper och planerar därefterFlört

Lycka tillSkrattande

[Driva]
0

#8 det var de jag funderade p oxå (är just därför jag inte vill hålla på med lc).
Jag vet inte hur det fungerar på riktigt, men jag tänkte om det var så att hundarna inte får gå ned i gryten innan man ger de tillstånd och därför inte får så stora problem med just att de går på gryt "ofrivlligt". Men som sagt jag har ingen aning eftersom jag aldrig haft en riktig jakthund :)

Bruks har jag redan planerat för, rapport har jag tänkt köra och ev sök alt spår. Så på den fronten har jag redan planerat (därför jag skaffar hunden).

Blev bara inspirerad av en bok med grythundar, men annars lägger vi det på hyllan. Funderar på att ta jägarexamen någon gång, så den dagen kanske vi i såna fall tar upp det.

[Doglovers]
0

Klokt tänkt. Jag vet inte så mycket om podengo. Men hade en kompis en gång som hade ett litet pyre. Jätte trevlig och snygg. Men det finns flera olika varianter om jag inte är helt ute och cyklar. Stämmer det?

[Driva]
0

#10 nej de är inte så vanliga :) Själv hade jag inte hörttalas om de föräns jag snubblade över rasen förra året.

De finns i tre storleks varianter, Grande (som ser ut som en "riktig" vinthund, lik podencon) nästan utdöd, samt medion som är lik granden men mindre. Båda används till vildsvin och rådjur/hjortjakt. Medion även till hare.
Sen pequenon den minsta (den varianten jag ska ha) som används mest till att gå ned och "flusha" ut harar, men även ned i gryt. Har sett videos på små valpar som leker i små "stenhögar" på tomter och man ser klart och tydligt att de vet instinktivt att de ska ned i hålen, väldigt roligt att se :)

[Doglovers]
0

Alltid kul att ha en ras som inte är så vanligFlört

Här fungerar inte jakt på hare så som du beskriver det. Det är nog mer i rasens ursprungsland. Här jagar vi hare med stövare som är drivande. Ska man använda din hund som du beskriver, så blir det nog mer för kaniner. Men jag kan ha felObestämd Men det låter spännande.

[Driva]
0

jag har som sagt ingen erfarenhet av jakt överhuvutaget, utan referear bara till vad jag har läst, så jag kan ha missförstått saker :)

men sen har jag inte hört talas om någon som jagar med de här i Sverige, men i portugal jagar man med hundarna i flock.
Som jag förstått det när jag läst och sett videos på youtube så driver hundarna ut haren så jägaren kan skjuta eller så dödar de den själva och apporterar tillbaka haren.
Väldigt intressant att se videos på de när de jagar, går som små spjut genom helt oländig terräng :D

[Doglovers]
0

Hoppas allting går bra när du får din hundSkrattande

Intressant att få veta lite hur det jagas i andra länder också. Här i sverige får man inte jaga med hundar i "pack"=flock. och det är väl tur det Flört Det går lite väl vilt till.

Olika länder har olika jagtlagar och sätt. Jag ska när jag hinner sätta mej ner och kika lite på några filmsnuttar.

Men fina är domSkrattande

[Driva]
1

#14 Jo precis. Skulle tro att de har en helt annan syn på djur överhuvutaget nere i portugal, och inte för det bättre… Vår jakt skyddar ju de vilda djuren och jakthundarna ganska bra mot onödigt lidaned, gissar att deet inte riktigt är så där nere.

Men rent krasst så är det antagligen därför rasen är så pass frisk då den bara har funnit i sverige i ca 10 så har den inte "mjäkats ur" så mycket. Gissar att nere i portugal måste de vara friska för att klara av jakten, annars så sållar de ut sig själva så att säga.

[Doglovers]
0

Där har du helt rätt i ditt tänk, när det gäller friskheten hos en rasFlört