Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 6990 ggr
Jenna_Nord
1

Hemska brännässlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tillbringat de sista två dagarna ute i trädgården och donat med hundarna och självklart har Tyra gjort allt för att hjälpa till och vara extra mycket i vägenKyss

I den nedre delen av trädgården så växer det ganska mycket brännässlor och Tyra totalvägrar att sätta en tass i närheten! Ibland när vi kastat boll och den studsat bort brevid en nässla så har hon tvärnitat precis brevid. Jag får vackert själv gå och hämta den. De måste ju innebära att hon lyckats bränna sig. Hon är ju rätt "lättpälsad" men jag är ändå rättså förvånad över att hon kunnat bränna sig ändå. Aldrig hört talas om en hund som gjort de.

Har era hundar bränt sig någon gång eller har brännässlor ställt till med problem för er?

En bild på den stolta hjälpredan i trädgården!

Mvh Jenna

[Tess86]
1

Skade brukar nosa på brännässlor och gå runt bland dem så jag tror inte att hon bränner sig. Men igår morse hittade jag Skade i soffan gnagandes på sin ena baktass. Då hade hon slickat och gnagat på tassen så att hon var sårig mellan trampdynorna. Kvällen innan gick vi på en gräsmatta där jag upptäckte små skott av brännässlor i ena kanten, så kanske att hon hade fått in en mellan tårna som brände henne.

russin
1

Mina tidigare shar-pei avskydde brännässlor då dom brände sig på magen - så dom vägrade gå över dessa förhatliga växter.

Den mest korthåriga varianten jag hade, fick stora utslag på magen - precis som vi får av nässlor. Dom gör ont !

IdaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lillkille satte sig på en promenad med mamma och bajsade i ett brännässelsnår. Han brände dom "två små" och fick ha tratt och bli insmord med kortisonsalva tills irritationen och svullnaden lagt sig. Resten av kroppen skyddas förmodligen av hans päls, för han har inga problem att gå bland brännnässlor.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

jonnson
1

Min nakenfis har inga som helst problem med att gå i brännässlor, konstigt nog! Känns ju som att han åtminstone borde bränna sig, men inte då!

Jenna_Nord
3

#1 Ja, de kan det nog vara då. Hoppas de går över fort så hon slipper de. Man vet ju själv hur irriterande det är Rynkar på näsan Är de första gången hon bränt sig då?

#2 Precis som min då! Lustigt att dom känner igen växterna och inte vill gå nära!

#3 Nej aaj! Stackars pojke! De kan inte ha varit skönt Obestämd Nä min finska lapphund har heller inga problem med nässlor, men sen har hon ingen kroppsdel som inte är täckts med päls.

#4 Nämen gud va konstigt! Han om någon hund borde ju verkligen bränna sig! Vad lustigt! Förvånad

Mvh Jenna

[Tess86]
0

#5 Innan vi gick ut på första promenaden tvättade jag tassen med sårtvätt och smörjde sedan på Xylocainsalva, och så fick hon en sko på tassen under promenaden. Efter det när vi in igen så lät hon tassen vara, så hon slapp tratt. Jag hade koll på henne hela dagen och hon rörde inte tassen mer så vi lät henne slippa tratten över natten och det gick bra, så det var nog något snabbt övergående. Det var första gången hon brände sig, så egentligen är vi ju inte ens säkra på att hon brände sig. Det kan ju ha varit något annat också som gjorde att hon slickade på tassen. Men det är ju ganska troligt att de kan bränna sig på brännässlor mellan trampdynorna, skinnet känns ju ganska tunnt där.

Jag tror att de känner igen växterna på lukten. Brännässlor luktar ju väldigt speciellt, så att till och med vi människor känner igen lukten på håll.

Pilon
0

lukten du känner på håll kanske är marken under nässlorna, bränneslor växer ju helst där det är riktigt näringsrikjord, och sån jord kan ju stinka:) eller så har du en supernäsa som faktiskt känner själva näslans doft som hunden hehe. Jag tror det är rätt olika om en humänd använder doftsinnt ögonen, men dom flesta hundar lär sig nog att vara försiktigare kring växter överlag tror jag, det märkte bland andra på en amstaff att han efter att ha bränt sig ett antal gånger började undvika växter som påminner om brännässlor och det syns när dom undviker nått som dom ser med främst ögonen eller om dom känt lukten av den … det kan ju bara en kombination också. :) vissa kanske ser nässlan först och doftar sen eller tvärt om…

Mysisa
0

Trodde vi skulle behöva akta våran nakenfis för brännäslor när vi hämtade henne för ett år sedan. men hon reagerar inte alls på dom

minavitas.wix.com/kennel

Pilon
1

#8 märkligt alltså hehe

thilda-
0

Akillez springer rätt igenom han :-)

[Tess86]
0

#7 Nej, jag menar inte lukten av mylla utan den där syrliga lukten som kommer ifrån nässlornas blad. Det kan väl inte bara vara jag som känner den? Den är ju otroligt stark, speciellt om man går förbi stora snår av nässlor. Jag brukar känna den där syrliga lukten innan jag får syn på nässlorna.

Pilon
1

#11 Aha. :o

Jenna_Nord
0

#6 Vad skönt att det gick över snabbt! Ja där har du nog en poäng. De kan säkert vara lukten som gör att dom känner igen de. Jag tycker också att det luktar lite speciellt :)

#8 Fast nu när jag tänkt på det så är ju huden på en nakenhund så olik en "vanlig" hunds hud väl? Alltså den är ganska hård och tålig om man jämför med en hund som har päls. Så det kan ju vara därför dom inte känner av det :)

Mvh Jenna

Mysisa
0

Ja det kan du ju ha rätt i, dom blir ju så mycket mer "härdade" i huden av väder o vind och alla underlag som dom kan tänkas lägga si. på.

minavitas.wix.com/kennel

Jenna_Nord
0

#14 Ja precis :) Så kan det nog vara!

Mvh Jenna

Pilon
0

#14 Är det inte för att du smörjer in hundens hud med nån kräm? Krämen kanske skyddar :)

Mysisa
0

Nej det är ju bara vanlig solskyddskräm, sätter jag det på ungarna skriker dom iaf om dom druttar ner i brännäslor :P

minavitas.wix.com/kennel