Lära hunden sova på golvet? TIPS ÖNSKAS
Har nu haft vår 5 månader gamla dvärgpinscher i en vecka, och han är verkligen världens mysigaste.
Problemet är bara att han hela tiden skall upp i sängen och sova där. Även om vi ser till att han sover i SIN bädd på golvet då vi somnar så befinner han sig hela tiden i sängen då vi vaknar på natten/morgonen. Innan han kom till oss sov han i bur på golvet så han har aldrig fått sova i säng tidigare.
Vi har såklart puttat/lyft ner honom på golvet när vi funnit honom i sängen. Men han är uppe ganska direkt igen.
Sambon har lätt tendens till allergi och därför vill vi ha honom på golvet för att inte väcka denna.
Frågan är nu hur vi skall lära honom sova på sin bädd på golvet?
Undrar om någon har tips till oss hur vi skall göra? Fortsätta lyfta ner honom så han förstår eller skaffa bur och placera honom i på natten?
Lägg en madrass på golvet bredvid hans bädd och lägg dig på madrassen. bura gärna in sängen på nåt sätt också så att han inte klättrar upp där "av gammal vana".
Sen får du helt enkelt sova på golvet med valpen tills han känner sig trygg nog att sova där själv
minavitas.wix.com/kennel
1 ger bra tips. En fråga bara gillar han sin bädd annars? jag har köpt olika bäddar o mina gillar itne någon bädd alls, den ända dom ligger på är en större hundkudde så bäddarna sammlar bara damm här :-C Testa oxå kanske köpa en annan typ av bädd :)
är bädden långt i från sängen?
Min hund vill upp i sängen ominte bädden ligger precis bervid vår säng.
tror den vill ha närhet av er på nätterna !
vattenspruta fungerar väldigt bra att lära in att säng = nej.
Fixa högre ben på sängen så han inte kommer upp
inte ens mina hundar klarar hoppa upp i min säng själva (jo valpen kanske lär sig senare när hon blir större) just pga att min säng är rätt hög.
Nu får mina sova i sängen, men jag är tvungen att lyfta upp dom - vilket är rätt praktiskt för dom ligger ju aldrig där dagtid.
Problemet är ju om ni inte märker att han kommer upp, men det går att ställa kompostgaller runt sängen en period även om det blir lite bökigt. Dels så kan han inte hoppa över och försöker han klättra så lär ni höra det.
Bur är för mig bog nono och inte ens lagligt att förvara en hund en hel natt - men det finns andra lösningar
Tusen tack för alla svar och tips!
Han trivs att sova i bädden (det är en sydd i filt/plysch) bara att han självklart mycket hellre sover i vår säng nära oss. I sin bädd har han även tuggben och en stor varm filt som vi fick med av uppfödaren med lukt från hans mamma.
Vår säng är väldigt låg och om vi har handen utanför når vi till hans bädd så han ligger väldigt nära oss. Har fixat kompostgaller idag som jag tänkte inhägna bädden plus lite rörelseyta med så att han lär sig att det är där han skall sova. Självklart såpass nära att jag ändå kan nå honom med handen från sängen.
Han kommer säker gnälla och vara lite "ledsen" i början men en vanesak som säkert blir bättre. Fick tips om värmefilt också som jag funderar på att testa. Sedan kanske placera någon av mina tröjor så att det blir en trygghet för honom.
:)
Det brukar ändå gå ganska så snabbt få dom förstå att det är egna bädden som gäller.
Men min tidigare och större ras så hade jag alltid valpar i sängen (då vaknade jag om dom var nödiga + trygghet i attt vara nära), men när dom var runt 4 månader så fick dom sova i egen bädd. Det brukade bara ta en natt eller två så var det lugnt
Inatt sov han på golvet innanför kompostgaller. Gallret var placerat precis jämte mitt huvud och jag kunde lätt sträcka ut handen och gosa om han blev ledsen. Han gnällde lite inatt och då vart vi ute och kissade och sen lite gnäll på morgonen, men över lag gick det superbra! Känns kanon och han vänjer sig absolut :)
9 skönt o höra :) hoppas att han lär sig snabbt o ser att det är skönt o sova i sin egna bädd :)
Jag har läst att det kan vara bra att lägga ett klädesplagg i deras säng så dom har någon "närhet" av er på natten. Jag oroar mig dock inte för detta alls då jag bara har en madrass på golvet och min valp får sova hos mig så mycket han vill, dock vissa nätter väljer han att ligga i sin säng, förmodligen för att det blir för varmt under täcket :)

#5 men asså seriöst,,, om dom vaknar på natten och valpen ligger i sängen och spver,, menar du på fullaste allvar då att dom ska börja spruta vatten på valpen och ta ner den på golvet?
oki, ta ner på golvet men att börja spruta vatten på en sovande valp tycker jag inte är rätt metod.
//Linda
#12 Vad är det för fel att spruta vatten? seriöst?…..
Ser man / märker man att hunden är på väg upp så är det bara att ge den en stråle och säga nej för det räcker iaf på våran………… behövdes inte många gånger på våran för att han skulle fatta att han inte fick till sist räcker det bara med att visa flaskan om dom försöker att ta sig upp iallafall fast man har sagt nej,, Jag ser då inget fel med att använda sprayflaska!…………..
#13 sprutar du vatten på valpen, kanden bi stressad och orolig och i det tillståndet sentvinga den till golvet där den tyligen inte är trygg , kan resultera i en väldigt otrygg och ängslig hund… som it i trådar förut. Man ska jobba MED hunden inte emot den…
Min hund sov förut i sängen med mig, och när jag inte ville att hon skulle göra det längre, så lyfte jag bara ner henne varje gång hon hoppade upp (när jag skulle sova.)
Det funkade väldigt bra, och nu vet hon att hon får vara i sängen när jag inte ska sova, men sova i sin bädd/på golvet när jag sover. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#15 okej, skönt att höra att det bara är tålamod som krävs :)
#16 Ja, tycker det är onödigt att hålla på med sprutflaskor m.m på ett sånt här "enkelt problem". Jag tror att tålamod borde räcka.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#17 Ja, skulle aldrig få för mig att spruta vatten på honom. Vill ju inte skrämma honom för vatten…
#14 oj så stressad mina hundar har blivit av en liten skvätt vatten.. eller inte… 
#19: Handlar inte om det, det handlar om att det ger dom en oerhört dålig upplevelse. Tänk själv att söka närhet till din ägare, sen när du försöker komma upp till honom så sprutar han vatten på dig. Kan varken vara bra för hundens psyke eller relationen er emellan.
#19 som 20 skrev. Det kanske inte blir oro som att hunden far runt som ett tort skinn. Men du raserar förtroendet mellan dig och hunden. samt att den kan bli mer ängslig eftersom den inte kommer känna sig trygg eftersom när den söker trygghet hos dig så blir den bestraffad. Och då lär den inte vilja försöka söka trygghet hos dig igen..