Ännu en foder fråga...
Hej alla!
Jag ska ju använda torrfoder pga en överenskommelse. Men jag behöver inte ha samma foder som hon har just nu vilket är RC.
Detta är den som jag får av uppföddaren:
Royal Canin Mini Junior 8 kg
torkat fågelkött, ris, animaliska fetter, vegetabiliskt proteinisolat, majs, betmassa, majsmjöl, hydrolyserat animaliskt protein, majsgluten, sojaolja, fiskolja, mineraler, Frukto oligosackarider, hydrolyserat jäst (källa för Manno-oligosackarider), ringblommsextrakt (rikt på lutein)
De andra fodrerna som folk har rekomenderat till mig:
Standardt Original Extra 13 kg
Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), bearbetat animaliskt protein (nöt), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver
Robur Breeder & Puppy 30/15 15kg
Kyckling, majsmjöl, ris, specialprocessad havre (SPC), animaliskt fett, majsgroddar, potatisprotein, kycklingbuljong, ishavsfisk, äggpulver, betfiber, hemoglobin, linfrö, natriumklorid, kaliumklorid, bryggerijäst, jäst (ß 1,3/1,6-Glucan).
Magnusson Meat & Biscuit Junior 10kg
Produkter av animaliskt ursprung 46% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 5% (kallpressad rapsolja), kornmjöl, morötter, torkad potatispressmassa.
Precept Plus Puppy 12 kg
Kycklingköttmjöl (min. 38%), färskt kycklingkött (min. 10 %), råris, vitt, ris, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), betmassa, havre, fiskmjöl, äggpulver, linfrö, potatisprotein, fläskbuljong, mononatriumfosfat, kalciumkarbonat, lecitin, alger, salt, fiskolja, kaliumklorid, kolinklorid, morötter, pepparmynta, Yucca Schidigera extrakt, örtblandning (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär, maskros, E-vitamin (som alfatokoferolacetat), järnkelat från aminsyrahydrat, zinkkelat från aminsyrahydrat, mangankelat från aminsyrahydrat, C-vitamin (som askorbylmonofosfat), kopparkelat från aminsyrahydrat, kalciumaskorbat (C-vitaminkälla), förbehandlat B12-vitamin, förbehandlat A-vitamin (retinylacetat), niacin, förbehandlad natriumselenit, förbehandlat D3-vitamin (kolekalciferol), förbehandlat biotin, kalciumpantotenat, B1-vitamin (tiaminmononitrat), förbehandlat B2-vitamin (riboflavin), B6-vitamin (pyridoxinhydroklorid), kalciumjodat, folsyra, probiotika (Enterococcusfaecium)
Vilket skulle ni säga var bäst??
Av de du räknar upp hade jag endast kunnat tänka mig att ge magnusson meat & biscuit eller standardt 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Standardt. Dels har jag bara positiva erfarenheter av det själv, dels känner jag att jag har koll på ingredienserna osv. Visst innehåller det ris, som många inte gillar att ge, men ris brukar ändå ses som det skonsammaste av spannmålen och därför tycker jag inte att det är någon fara att ge det så länge man har en hund som fungerar bra på fodret. Att det dessutom är svensktillverkat, kundservicen är superbra och de gör allt för att hålla nere priset tycker jag känns fint.
RC vägrar jag ge någon hund. Ett foder som innehåller så mycket majs och "skit" som det fodret har jag svårt att se som hundmat öht.
Robur innehåller också mycket "skräp" och det enda köttet kommer ju från fisk och kyckling - själv undviker jag att ge just sådant pga miljö- och djurhanteringsskäl.
Magnusson faller bort eftersom mina hundar inte fungerade bra på det. (Unga hunden fick dåliga tassar och trampdynor och tanten hade usel päls). Ett foder som innehåller korn och grahamsmjöl vill jag inte ge.
Precept innehåller havre, olika sorters ris och massor(!) av ingredienser som jag inte förstår mig på, inte vet vad de har i ett hundfoder att göra osv. Varför alger? varför allt detta: "pepparmynta, Yucca Schidigera extrakt, örtblandning (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär," varför… ja mycket? Dessutom innehåller även det mycket kyckling.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Magnusson eller Standardt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Standardt har ris som första ingrediens. Inte bra enligt mig. Magnussons har jag positiva erfarenheter utav.
Magnusson innehåller också mest spannmål. De gör ju fulingen att dela upp alla olika spannmål och dessutom ange mängden kött när det inte är torkat. Räknar man bort mängden vatten från köttet och slår ihop alla spannmål, ja då blir det mer spannmål än kött även i Magnusson (det gäller i princip alla foder som har kött som första ingrediens, de brukar vara duktiga på att slå ihop allt kött till en del och sedan ta spannmålen vart och ett för sig).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ger Precept plus själv och är supernöjd! Helt klart det bästa enligt mig.

Av de där alternativen så skulle jag köra på Standardt. Du har inte kikat på tex Acana?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Ta liten titt på taste of the wild är mitt tips annars av dessa är standardt den bästa :) .