Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2570 ggr
Karmatarerskanise
0

Dilemma hos familjen

Nu har min familj fått ett problem.

Min bror och hans blivande fru bor hemma hos mina föräldrar just nu, eftersom min bror och flickvännen inte har fasta jobb. Flickvännen har flyttat hit från ett annat land och går just nu i skolan och lär sig svenska. Hon är dessutom gravid.

Nu har hon fått kraftiga exem på magen och bröst och dessa områden har också börjat fjälla. De var iväg och kollade det idag hos en läkare och han konstaterade att det är allergi mot mammas och pappas hund.

Nu blir det jobbigt eftersom de inte kan få lägenhet fören någon av dom har fast jobb, mamma vill ju självklart inte behöva göra sig av med deras gammla gubbe (hunden) eftersom det inte är meningen att bror med flickvän ska bo hos dom för all framtid. Men det är ju inte heller bra att flickvännen är allergisk, gravid och till råga på detta dessutom har astma som jag antar kan bli värre nu när hon börjat reagera på hunden.

Känns hopplöst.

bell
1

Säker på att de inte kan få lägenhet genom soc?

[nataschaj]
0

kan inte nån i familj/släkting elr vän/bekanta ha hunden ett tag gratis där din mamma å pappa står för foder ben ev vet vård. Oftast är de lättare å få nån som kan hjälpa till om man slipper dem kostnader.

Att sälja hunden tycker ja ni inte ska göra! Är inte eraqt fel, å egentligen inte erat problem heller att hon inte tål hund osv.

Pansionat finns, dagis/ nån som kan ha hunden billigt/gratis på dagarna.

Sen får ni städa städa vädra tvätta golv damma mkt mer, samt tvätta kläder.

Allt går om man vill.

Har inte dina förädlrar råd riktigt me utgifter tycker ja att din bror å hans tjej bidra med en slant.

Bara ni inte sätter hunden på foderavtal, utan de ska finnas ett annat avtal, men nu minns ja inte va den heter. Men foder är helt fel, men inte den personen ska få ta över hunden helt vill säga.

Karmatarerskanise
0

#1 Ja, det är säkert.

#2 Har ingen familj här omkring, och inga vänner som kan ha hunden så pass länge som det skulel gälla. Man vet ju aldrig när han får ett fast jobb, och sedan är det ju prövotid kanske 6 månader innan man får fast.

Att städa och så kan dom ju testa. Men om det inte hjälper så får vi se hur dom får göra..

[nataschaj]
0

3 tycker dem borde testa innan dem gör sig av med sin hund… men men synd om de blir så hon kan ju testa å käka piller också. allergi tabletter.

Men ja, be soc om hjälp tycker ja dem ska göra..

Karmatarerskanise
0

De får som sagt ingen hjälp av soc. Soc hjälper bara folk som inte har pengar.

nottheonly
0

Är de inskrivna på till exempel arbetsförmedlingen? då får man väll aktivitets stöd eller något sånt..?

Magrat
0

Din bror och hans flickvän har inte möjlighet att bo hos någon annan ett tag då? Exempelvis vänner eller annan släkt?

Eller om de kan söka andrahandskontrakt på lägenheter, det är kanske inte en ultimat lösning men värd ett försök. Eller om någon med fast inkomst kan ställa upp som borgensman när de söker lägenhet. Fast ni har nog gått igenom dem idéerna. För det är vad jag kommer på sådär på rak arm som inte redantagits upp i tråden, dessutom är det kanske lite lättare för dem att flytta när de ändå vill och har ett barn påväg.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Karmatarerskanise
0

#6 Eftersom min bror inte jobbat i Sverige på 3 år så får han inga sådana pengar heller. Han är inskriver på Af.

#7 Vi har kollat bland vänner, och det finns ingen plats hos någon av dom. Borgensman finns det tyvärr ingen :(

Andrahandslägenhet får dom kanske kolla på, fast där brukar det krävas att man har inkomst eller borgensman där med.

Tack för era svar!

[Doglovers]
1

Din mamma kan stå för lägenheten.

Karmatarerskanise
0

#9 Nej, det kan hon inte.

[Doglovers]
0

Ajdå, vad synd. Hoppas ändå att det löser sej för allihop. Det brukar göra det på ett aller annat sätt.

Lycka tillGlad

Karmatarerskanise
0

Tack :)

Ja, det löser sig förhoppningsvis. Man blir bara orolig att något ska hända med barnet när mamman reagerar så. Hade ju varit hemskt om det hände något pga allergin.

Maja2
0

Fy tusan vad jobbig sits! Men jag skulle be din bror och hans tjej att gå på soc ändå och höra sig för. Om det nu är så att de inte kan bo hos din mamma pga allergi, så kan det finnas hjälp att få, om det inte går att få hjälp annan stans.

Karmatarerskanise
0

#13 De har redan varit i kontakt med soc. Men jag har sagt att dom får försöka igen och igen. Det är ju ganska viktigt eftersom det finns ett barn med i bilden snart.

Ibland gäller det att träffa rätt person. Dom kanske råkade på fel.

Problemet är att min bror haft för mycket pengar på sitt konto undertiden som han bodde utomlands, och det räknar soc som en inkomst. De räknar på något konstigt sätt ut hur länge de pengarna borde ha räckt efter insättningen.

[Forest]
2

Din bror hans flickvänn ska be om läkarintyg på att hon är allergisk sen måste dom vara envisna om få hjälp av soc om lägenhet. Han har inte jobbat här på flera år allså har de ingen "koll" på hans inkomst antar jag därmed står han som 0 i inkomst. Ligg på som bara den på soc är mitt tips. Sen detta med hunden du har inte heller möjlighet att ta hunden tillfälligt det är svårt detta tycker synd att din mamma ska behöva göra sig av med den lille. jag tror på att städa väl och tvätta allt så som gardiner i det rummet som din bror och tjej sover i. Där ska det vara helt djurfritt. Tvätta hunden varje vecka och det ska finnas "allergi shampo" ( ska se om jag kan hitta vad det är för shampo). Allergitabletter kan din brors flickvän äta tror man får ta dom oxå under tiden man väntar barn. Astma blir värre nu när hon visar allergi mot hund tyvärr men det hjälper mycket med bör hjälpa med allergitabletter.

Knivig sits detta jag hoppas att det löser sig.

Maja2
0

#14 Jo, de räknar ju både pengar och andra tillhörigheter … så är det …  men om ingen av dem har någon inkomst i dagsläget, så har soc egentligen inget val än att hjälpa dem.

[Forest]
0

14 aha de har haft pengar på kontot ja det ser tyvärr soc som inkomst :-C Men det är som Maja säger man måste vara envis o ligga på jag ser det som en skyldighet att de får en bostad då de väntar tillökning

bell
1

Det enklaste vore nog om bror & fästmö packade sina väskor & gick till Soc & sa att de inte har någonstans att bo. Mamman är väl inte skyldig att hålla sonen med husrum eller? han är väl stor nu?

Karmatarerskanise
0

#18 Inte skyldig nej, men hon hjälper ju självklart sin son och hans kärlek.

Att komma till soc och säga att man inte har någonstans att bo hjälper dessvärre inte alltid. för det första har de  bara ett få antal lägenheter som de har till akutfall, för det andra är det hemskt svårt att få de lägenheterna. Oftast är alla upptagna av verkliga akutfall. Detta är ju inte ett sådant egentligen.

Maja2
0

#19 Nej, men de kan kanske få bidrag, inte lägenhet

Karmatarerskanise
0

#20 Som sagt har han haft för mycket pengar på kontot.

Men de får testa igen och hoppas på en annan person.

Maja2
1

#21 … Surt och jobbigt i vilket fall. HOppas det löser sig, och att åtminstone din bror snabbt får ett jobb

Noa-Nisse
0

Men usch! Vilken jobbig sits :( jag hade kunnat ta lilla max under en period men det känns kanske lite omöjligt. Vet ju att du bor i skåne också.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
2

21 De kan be om annan handläggare men be dom ta med läkarintyg förhoppningsvis har denna person lite mer hjärta o ser att det itne funkar för dom att bo hos din mamma pga allergi oxå.

Jenna_Nord
0

Spelar ingen roll om dom inte har någon inkomst nu, soc gör en normberäkning efter de att man har haft en inkomst och räknar så på sätt ut hur många månader pengarna hade räckt om men levt efter normen (alltså bara precis hyra, mat och nödvändigheter.)
De enda skulle vara ifall dom påstår sig inte bo eller vara tillsammans och flickvännen söker till soc själv. Då räknar dom inte in din brors inkomst och då kan de hända att dom hjälper henne. Men lägenhet får man ju själv leta efter, de är inget de hjälper en med.
(Sen kan ju båda bo i lägenheten, de är de ingen som kollar..)

Hoppas de ordnar sig :)

Mvh Jenna

[Forest]
0

25 Det var smart drag flickvännen kan söka bostad själv men kanske inte funkar om hon är ny svensk medborgare?

Karmatarerskanise
0

#23 Vad snällt :) Men max har lite problem med stora hundar :P Och det kan man ju säga att din är hehe :P

#24 Ja, det ska jag säga till dom angående läkarintyg.

#25 De gifter sig den 5:e maj, så det blir lite svårt :)

Karmatarerskanise
0

Åter igen, tack för alla svar :)

[Forest]
1

28 hoppas det läser sig för din bror o hens blivande fru :)

Jenna_Nord
0

Kan man inte vara gifta och vara "särbo" ^^

Mvh Jenna

Alex
0

Om det inte är problem ekonomiskt kanske vandrarhem/hotell kan vara en tillfällig lösning?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Karmatarerskanise
0

#31 Hade det gällt en kort tid hade det varit aktuellt, men nu gäller det ju lång tid :/

#29 Tack :)

#30 haha kanske man kan ;)

Noa-Nisse
0

Vad har ni tänkt på för olika lösningar då? Lycka till :) hoppas det löser sig!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

Vi har inga lösningar. Dom får testa med noggrann städning ofta och se om det hjälper. Bortsett från det blir det ju kontakt med soc igen.

Och så får han fortsätta sitt jobbsökande.

bell
0

#19 Menade givetvis inte att hon skulle slänga ut honom på riktigt men jag har upplevt att soc oftare hjälper dem som inte har ett socialtnätverk. Så länge du kan ordna saker själv (som din bror bor hos mamma) ja då får man lösa mer o mer själv.

Lycka till!

Mysisa
1

Hur länge har dom varit i sverige? Soc får bara räkna 3 månader bakåt i tiden, så även om han var miljonär för fyra månader sen så kan dom inte neka honom försörjningsstöd med det som grund

minavitas.wix.com/kennel

Chilli10
0

Kan inte du ha din mammas hund? :)

Fridaaaa
0

Är man arbetssökande och är inskriven på AF kan man få bostadsbidrag och även hjälp från soc. Det får min pojkvän.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chilli10
0

#38 Men, som det har skrivits tidigare, beror det även på hur stora tillgångar man har haft tidigare. Hera har ju flera ggr skrivit att hennes bror haft för mkt pengar på sitt konto när han bodde utomlands.

Fridaaaa
0

#39 Nej spelar ingen roll. Dem kollar 3 månader tillbaka, inte längre tillbaka. Dock får man ej ha sparade pengar eller fonder eller liknande.

Har inte läst igenom hela tråden då den laggar väldigt mkt

Chilli10
0

#40 Jo, det spelar roll om det inte var längre än tre månader sedan.

Känns dessutom skumt att man är utan jobb skulle kunna sälja allt man har, lägga över pengarna till någon annans konto, vänta tre månader och sedan gå till soc o få bidrag. Men vad vet jag, det är ju Sverige med sitt "bidrags-samhälle".

Fridaaaa
0

#41 Då är det olika regler för vart man bor då. För här kollar dem inte längre än 3 månader tillbaka, spelar ingen roll om du hade topp jobb för 4 månader sedan, det kollar dem inte, bara 3 månader tillbaka.
Tyvärr är det så. Man får inte ens äga en bil, då måste man sälja den för att få bidrag, så är det här i alla fall.

Mysisa
1

Fast det kallas bidragsfusk och kan stå en dyrt i längnden.. Inte så många som är villiga att förvalta pengar åt någon för att hjälpa till o fuska

minavitas.wix.com/kennel

Chilli10
0

#42 Ja, ev bil måste man sälja här med vet jag.

#43 Jo iofs. Men om man gör av med alla pengar innan då, tex en resa eller något. Sen är utan pengar tre månader o inväntar bidrag från soc.

Pilon
0

Hera, hoppas inte det ändå är nått alternativ att göra av med hunden iaf. finns inget bra utrymme där dom kan isolera hunden, ett utrymme närmast ytterdörren? en stor skrubb eller ett förvaringsrumm som ni kan tömma och istället göra om till hundens egna, undertiden som turterduvorna bor hos dina föräldrar? förstod inte varför du inte kan ha hunden hos dig så länge?

fridaas
1

Säker på att hon verkligen är allergisk? Jag fick oxå en massa prickar, eksemliknande saker när jag var gravid, läkaren sa att jag var allergisk, men en vecka efter förlossningen var alla eksemen borta.. Så mina berodde inte på hundallergi

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Karmatarerskanise
0

Frida; de kollar längre än 3 månader då du söker bidraget första gången, det är när du börjat få dina bidrag som de kollar 3 månader tillbaka var 3:e månad.

Jag kan inte ha hunden eftersom jag inte är hemma tillräckligt mycket om dagarna.

#45 Eftersom detta gäller en period på över 6 månader så är det ite ett alternativ nej. Det enda som finns hemma hos dom är en liten städskrubb, och det skulle vara djurplågeri.

#46 Hon har alltid varit allergisk mot djur. Men inte reagerat såhär förr. Läkaren sade att man är mer mottaglig under sin graviditet och det är därför hon reagerar såhär nu. Om det stämmer eller inte vet ju självklart inte jag :) Men vad ska man göra annat än lita på läkaren?

Fridaaaa
0

#47 Gjorde dem inte på min pojkvän. Vet inte, kanske olika regler på olika kommuner? Nu när han söker var månad kollar dem bara 1 månad tillbaka när han väl börjde söka var månad sen.

Skrev inget om att du kan ha hunden?

Karmatarerskanise
0

#48 Jasså bara en månad tillbaka?
Här är det 3 månader tillbaka var 3:e månad.

Nej, men andra frågade om det.

zabelle
0

Hera, vilken jobbig situation.
Vi hade en liknande cirkus hemma när makens vuxna son flyttade hem till oss från utlandet och blev allergisk mot både katterna och hunden.

Vi tokstädade, tvättade allt som gick i de rummet han skulle "bo". köpte ny matta som djuren inte varit i närheten i.
Under denna tiden luftade vi extremt mycket och badade alla djuren varannan vecka. Det funkade faktiskt rätt bra.

Hoppas det löser sig så de kan behålla hunden!!

Zabelle   

Fridaaaa
0

#49 Ja det är 3 månader första gången men sedan är det bara 1 månad tillbaka, eftersom dem redan sett dem andra månaderna sist dem kollade :)

Karmatarerskanise
0

Jo, men som sagt, här är det så genom hela tiden som du får bidraget. Och första gången är det längre tillbaka dom kollar.

Fridaaaa
0

#52 OK konstigt att dem har olika regler.

pius314
0

Jobbigt,

hur lång tid tror du det kan handla om?

Mitt förslag är inte så kul kanske, men om det inte finns några alternativ jmf att "ta bort" hunden…. kan du flytta in till mamma temporärt och de bor i din lägenhet?

Hoppas ni hittar en lösning!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
bell
0

Husvagn för sonen? Har ju ingen aning om hur föräldrarna bor nu gäller ju att ha någonstans att ställa den oxå, men det kanske kan vara ett billigt alternativ?

TjockaBerta
1

Fast man börjar väl tycka att soc har rätt i att neka bidrag om din bror haft en bra inkomst tidigare.

Han borde ha avsatt pengar och ordnat bostad åt sig och sin gravida flickvän precis som alla andra i Sverige är tvugna att göra.

Han är väl vuxen?

Vem kan leva upp alla sina pengar och sen vilja bo gratis?

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
1

Mamma hade hittat alla bestämmelser som socialen följer, och där står det att dom bara kollar en månad tillbaka när man ska söka. Verkar som personen dom träffat gjort fel. Så det är bara att kontakta igen.

joheck
0

Nu när det börjar bli sommar kan de väl försöka vara utomhus med hunden så mycket som möjligt. Och sen när han är inne bara låta honom vara i vissa rum, samt städa ofta.

Karmatarerskanise
0

#54 Det finns skäl till att dom inte kan bo i min lägenhet, inte ens under en kort period. Men de är privata.

#55 De har en husvagn på tomten, men den är så liten att de inte kan leva ett normalt liv i den. Men kanske kan de bo där ibland när det blivit lite varmare,

#56 Pengarna han hade var inte från inkomst, och de användes till boendet där han bodde innan. Så det fanns ingen möjlighet att spara pengarna. Bostad KAN han ju inte ordna eftersom han inte fått fast jobb, han har bara fått ströjobb hittills. Flytten hit blev snabb pga allvarliga problem i landet de bodde i.

Han vill inte bo gratis, det har du fått om bakfoten. Han behöver en lägenhet som han själv tänker betala för.

Karmatarerskanise
0

#58 Huset har öppen planlösning på det plan som hunden bor på. Bror med flickvän bor redan på ett annat plan, och det har inte hjälpt.

joheck
0

#60 Det var ju syndObestämd. Hoppas det ordnar sig på bästa sätt för alla tillslut!

Karmatarerskanise
0

#61 Tack!

joheck
0

Kom på att jag måste skriva och gratulera din bror och flickvännen till den kommande bäbisen. Hoppas inte det här dilemmat förstör den lyckan för er!

Karmatarerskanise
0

#63 Ska framföra gratulationen :)

nottheonly
1

TS du skriver att du inte kan ha hunden hos dig därför att du inte är hemma så mycket, men kan inte hunden vara hos dig ändå? så kan dina föräldrar vara med hunden ibland också?

Karmatarerskanise
0

#65 Det är inte bara det att jag inte är hemma. Jag bor på 3:e våningen och Max har problem med sina leder. Jag hade klarat bära honom, inte mina föräldrar. Så det är inte aktuellt.

Pilon
0

det vore rejält hemskt om hunden fick åka bara för detta. Jag skulle då aldrig göra så i alla fall. Hera man kan annonsera i tidningen om hjälp med hundvakt. Finns alltid nån aom är villig att ställa upp brara för att få ha en hund som sällskap om dagarna. Pensionärer till exempel, vad är det för hund förresten?

Karmatarerskanise
0

#67 Fast hundvakt hälper ju inte, hunden måste ju vara hemma i vilket fall som helst.

Det är en långhårig dansk/svensk gårdshund. Lite större än de normalt ska vara.

Så, det ser ut som det får bli noggrann städning och så får man hoppas på jobb och lägenhet så fort som möjligt.

Pilon
0

68 jag tänkte mer som en som tar en hund som på foder, om du förstår hur jag menar

Pilon
1

men avlivas får han inte! annars kommer jag över o kidnappar honom! ;) *ehum* menar hundnappar. ;)

Karmatarerskanise
0

#69 Tror inte mamma hade klarat lämna bort honom till andra med tanke på hans medicinering samt sprutorna som ska ges. Han är dessutom gammal gubbe nu och trivs bäst hemma :)

Men det är klart, blir allergin värre och de inte hittar boende så får hon kanske tänka på det alternativet.

Pilon
0

69 ahaaaa ja iofs kan tänka mig.. hur gammal är gubben då?

Karmatarerskanise
0

Tror han blir 11 nu i sommar.

Pilon
0

stackars gubbe, vore faktiskt orättvist!

Karmatarerskanise
0

"Det löser sig" - sa han som s*et i vasken ;)

Vattnadal
1

Prova den här produkten, säljs av butiker som har Gibbon som grossist.

PETALCLEANSE FÖR HUND BIO-LIFE

Många tvingas avstå från sällskapsdjur för att
någon i familjen är allergisk, med PetalCleanse
så kan drömmen om ett pälsdjur eller fågel för-
verkligas i dessa familjer. Farmor och farfar
behöver inte avstå från hund för att barnbarnet
är allergisk.

Artnr:819150

Vikt/Mått:350 ml
Förpackning:1
Rek. pris:264,00 Kr

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

#76 Går det att använda på hund som har känslig hud och allergier?

Vattnadal
0

Det får du nästan ringa Gibbon och fråga om, det vet jag inte. Vet bara att folk jag känner använt det och det fungerar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Ok, tack för tipset :)

Pilon
0

#75 men usch hahaha (iofs inte första gången man hört det uttrycket men ändå;))

#76 Coolt :o

indra-bus
3

Oj, vilken jobbig sits ni hamnat. Värkligt dilema..

Har tyvärr inget bra tips att komma med.

Men får väl gratulera till att du skal bli fastrer :)

O jag håller tummar o tår att ni hittar en bra lösning.

I Värmland brukar vi säga att de årdner sig.

Skickar styrkekramar i alla fall..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Tassy]
1

Det går ju att ta sig en bit med luftrenare och dammsugare med hepa-filter. Regelbunden badning av hunden och undivka kontakt. Städning varje dag, och medicinering, eftersom det är tillfälligt.

Annars är ett hett tips att leta privata hyresvärdar, hyr själv och har gjort i flera år, utan fast inkomst. Om pengarna finns men det är själva ordet "fast anställning" som det stupar på så.

Såg en bit bak i tråden angående att vara gift och särbo - det fungerar inte då lagen säger att partnern har skyldighet att försörja.

Karmatarerskanise
0

Åter igen, tack för era svar och tips :)

Pilon
0

#83 För all del kära du! ;-)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.