Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1719 ggr
pehu
0

Att välja ut valp

Det börjar närma sig den dagen då jag ska välja ut vilken valp som ska få följa med mig och sambon hem och bli vår nya familjemedlem! Det jag skulle vilja ha tips på är vad man ska titta efter och vara uppmärksam på? Jag menar då utöver att valpen ska ha en personlighet som matchar våran livsstil!

Tack på förhand!

Belethien
0

Fråga uppfödaren! Denne känner valparna utan och innan nu och kan berätta vilken som passar bäst utefter era önskemål.

Vissa valpar kanske har röjt hela dagen och är trötta när ni kommer och ska titta - då ser det ut som en lugn liten krabat, andra kanske har precis sovit middag och är riktigt energirika och framåt. Men när ni väl är hemma kan det bli helt tvärtom!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

pehu
0

#1 Ja, absolut jag har redan tänkt inkludera uppfödaren i valet av valp :). Jag tänker mer om det finns något man ska vara uppmärksam på som skulle kunna vara tecken på att det kan bli problem med valpen i framtiden, exempelvis rädslor, sjukdomar etc. Jag har fått tipset att man ska gå efter "mitten"-valpen, alltså som varken är allt för framåt eller tillbakadragen. Kan det vara något att gå efter?

Rajas
0

Som #1 skriver så kan det vara svårt att avgöra vem "mitten" valpen är eftersom du inte vet vilka som härjat hela dagen eller inte mm :)

Mvh Millan

sofiek90
1

Jag valde den valp som kom fram till mig och ville busa med mig :) Hon var inte för mycket på, utan lekte med sin bror väldigt mycket ockkså, men inte heller tillbakadragen.

Du kan ju kolla så alla är "normalutvecklade" med bröstkorg t.ex. för att slippa ev. problem senare med trång bröstkorg. Du ser ju också hur valparna är mot varandra. :)

MVH

Sofie

russin
1

Det är svårt när vissa valpar kan ha sovit precis före man är där och andra varit vakna. Den för tillfället piggaste valpen kan egentligen vara den lugnaste och tvärtomGlad

Ska man gå enbart på personlighet och vad man själv vill ha i sin vardag, så gå efter hur uppfödaren beskriver sina valpar.

Belethien
1

Nej titta inte på "mitten valpen" för det kan som sagt vara valpen just för stunden men inte samma när ni plockar hem den. Se till istället att fråga uppfödaren om deras temperament så hon/han kan matcha med era önskemål. Uppfödaren bör kunna säga vilken som passar mer eller mindre för alla valpar har personligheter. Säger den att den inte spelar någon roll skulle jag dra öronen åt mig!

Det du ska titta på annars är att valpen inte är jätte liten och svagare än sina syskon. Den ska vara i bra hull, lite valprund men absolut inte tjock! Alla valpar ska vara sociala och glada, även föräldrarna ska vara trevliga och hälsa på er med glädje. Valparna ska ha fin päls, vara torra kring ögon utan gegga, matglada och ingen ska sitta i ett hörn och tycka livet är obehagligt.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

pehu
0

#6 Tackar! Det var den typen av svar jag var ute efter som du gav i andra stycket :). Jag har redan varit och hälsat på föräldrarna, de var hur mysiga och sociala som helst och uppfödaren har sunda värderingar när det gäller avel så jag är inte orolig alls att de får fram bra valpar. Men även vid seriös och bra avel kan det ju dyka upp måndagsexemplar. De har en valp som är ganska mycket mindre än övriga kullsyskon men den är aktiv och glad, men ska man undvika den ändå kanske? Svårt att avgöra om man inte träffat valpen förstår jag, men ska man i alla lägen undvika minstingen eller enbart i de fall om den har svårt att konkurrera med sina syskon?

[Zipzee]
0

Kan du inte be uppfödaren att filma valparna vid några tillfällen under en hel dag? :)

vallhund
0

# 7

Att en valp är liten behöver inte betyda så mycket. Senast jag köpte BC valp så valde jag den minsta, en hane. Jag valde honom eftersom han var den som var mest framåt, ledde de andra valparna på rymning/rackartyg, tog sig alltid ur valphagen o vallade hönsen på gården.

jag fick precis det jag ville ha o han växte upp o blev nästan dubbelt så stor som sina syskon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Belethien
0

"jätte liten och svagare än sina syskon" <--- inte enbart lite mindre än de andra.

Dels så tror jag inte att sådana valpar har fått optimala psykiska förhållanden att växa upp under (de blir gärna tuffast i kullen för att de har fått slåss för sitt liv i princip mot syskonen vid ett tidigt stadium) och så finns det chans att de är något sjukare.

Sen kommer det klart storleksvariationer i en kull. Men man ska inte uppfatta valpen som klen jämte sina syskon utan livsstark och stabil då i sin egna rätt! Många gör felet att de ser den lilla svaga skiten och tänker "jösses den ska vi ta hem och rädda!!" och så visar det sig att det inte var så optimalt alla gånger.

Men liten är inte alltid svag och svag är inte alltid liten vet du! Skrattande

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

vallhund
0

# 10

Absolut!

Var det inte Gurkan/LaMagia som fick en mini chow som de behöll som maskot?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

pehu
0

#10 Okej men då förstår jag hur du resonerar! Det jag tror kommer bli svårast är att bestämma sig för bara en av de små krabaterna :P