Beställt bärnstenshalsband
Japp, nu ska vi se om bärnstenshalsbandet funkar mot fästingar. ;) Har precis beställt ett, får se när det kommer. Kändes rätt värt att testa i alla fall, gick på 175 spänn, fungerar så länge det håller, så behöver ju inte köpa nåt nytt inför varje sommar, giftfritt och dessutom pengarna tillbaka om man inte är nöjd. ;)
Så nu hoppas vi att det funkar så vi slipper både äckliga kryp och äckligt gift. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vad jag hört om dem, så fungerar de, fast i princip bara på korthåriga hundar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jo jag har hört lite olika också, beroende på hårlag. Men Mexx är ju korthårig, så förhoppningsvis ska det gå. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
hoppas d funkar bra.. =)
Japp, ska bli spännande att testa. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vart har du köpt det, och tror du det skulle fungera på Skorpan? Hon är ju inte så långhårig runt halsen =)
Har beställt härifrån: http://d8521635.u125.surftown.se/prod_view.php?main_id=4&cat_id=15
Har ingen aning om det skulle funka på henne eller inte, är ju meningen att det ska göra pälsen statisk, så har nog betydelse hur pälsen är på resten av kroppen också skulle jag tro.. Men beställ ett och testa, är ju inte värst dyrt och så kan man ju skicka tillbaka och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det ska jag defenetivt göra…allt för att slippa dom där äckeldjuren :/
Du får berätta hur det funkar, jag vill ju ha nåt ofarligt fästingmedel till voffarna här hemma.. Nåt som är fullständigt ofarligt.
Garro är ju visserligen en långhårid schäfer, men såå lång päls har han inte.. han ser mer välpälsad än långpälsad ut. :P
hugo har inte haft nåra ännu
Skorpan har jag plockat säkert 10 på iaf…5 innan jag satte på henne fästinghalsbandet, sedan råkade jag ju bada henne med halsbandet på då fick hon 5 till :/
ok.. konstigt hugo har inte fått nån.. men de kommer väll:(
Det brukar finnas gott om dom odjuren här i gävle…varje j-vla år. Jag kan knappt plocka dom med fästingskofot utan att få frossbrytningar *brrrr*
#12 Du får vara ordentligt uppmärksam på sjukdomar.. (ni andra också såklart!) Borrelia verkar vara på väg hitåt. Förr var det ju inte så vanligt i de här trakterna, men jag själv fick en fästing för 1½ år sen och åkte på borrelia.. Jag bor i Hofors, det är ju ganska nära Gävle.
Min biologilärare fick en chock när jag sa det, han trodde inte att det fanns häromkring.. 
Jag är helnojjig, för det var ju i närheten av vårat hur också. Vem vet vad som följer med hem bara man går utanför dörren..

Bosse, labben, fick alltid mycket fästingar. De syntes ju inte när de kröp omkring i hans svarta päls.
Alfons har bara fått en!!!
Jag tror att de beror på att han känner obehag när det kryper på honom, så han äter säkert upp dem.
fästingar älskar ecko:( jag älskar inte fästingar.. vi passar inte alls ihop.. hum..
Lusse har haft en fästing i år… hoppas han slipper fler.. (peppar peppar…)
Mexx har haft flera stycken redan.. Så nu behöver vi nåt mot det. Förhoppningsvis giftfritt. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
har hört bara gott om halsbandet med bärnstenar, så har faktiskt tänkt att beställa en jag me..
berätta gärna alex hur den funkar!
Vill minnas att "Nicki" hade ett till sin schäfer och det fungerade ej.
Sssss, Juve, han har ju ett tjejhalsband.
ja, fin är den, men fungerar den juve?

Jag har bärnstenshalsband på båda mina schäfrar sen lite över en månad tillbaka. De fungerade inte de första 2 v men sen 2-3 v tillbaka så har jag bara plockat 1 fästing på Akela. Är supernöjd! Det verkar fungera, men jag var mkt skeptisk i början. Har flera hundägare på klubben och där fungerar de också.
Hihi.. Fråga Alex om den fungerar, jag fotar bara vovven.. ;)
aaah, en beundrare bara
, ja, det verkar som om den är värd att testas, även om säsongen snart är slut…
Absolut värd att testas! Några fästingar har vi fått plocka trots halsbandet, men inte ett dugg fler än de med hundar här i närheten som använder scalibor eller andra giftiga preparat…
Och bärnstenshalsbanden är ju klart billigare, plus att man får pengarna tillbaka om det inte funkar där jag beställde ifrån.. Och funkar det så håller det ju hur länge som helst, eller tills det går sönder i alla fall om det skulle göra det. ;) Så det är ju helt klart värt de pengarna för att testa.. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#27 och viktigast av allt, det är inget gift man sätter på/i hunden!
Intressant, men även jag undrar hur det funkar?
varför skyr dom gammal kåda? (för det är väl det bärnstenar är gjorda av?)
≧◔◡◔≦

Skpjogt att läsa att det fungerar så pass bra. Många hundägare letar efter alternativa saker för att slippa fästingar och de gifter man annars måste ha på dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
men om det bara funkar på korthåriga hundar, så är det ju inget för snodden i alla fall,synd :-(
#28 Exakt. :)
#29 Halsbandet ska sitta löst så det gnuggar sig mot pälsen och gör pälsen statisk. Det är det fästingar inte tycker om.. ;) Det är så lite så varken vi människor eller hundarna märker av det, men fästingarna gör. :)
Så när hunden är blöt funkar det ju inte, utan bara när pälsen är torr.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#31 Mina är ju inte korthåriga. De är välpälsade schäfrar och halsbanden fungerar mkt bra dem i alla fall. Kanske värt att testa?

Då ska jag beställa såna til hundarna här hemma!
Måste de ha dem hela tiden, eller kan man ta på dem en stund innan man ska på promenad? Räknar kallt med att ha hundgården beströdd med bärnsten om de ska sitta på jämt…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
33,okey men snodden har ju så mycket mera päls än vad tex en långhårig chäfer har, så det är frågan om man ska satsa på det i alla fall…hmmm jag får se hur jag gör ;-)
#35 Mexx halsband tror jag gick på 170 spänn eller nåt, och man kan ju skicka tillbaka det och få pengarna tillbaka om det inte funkar.. Så det är nog värt att testa. ;)
#34 Skulle tro att det funkar.. :) Fast jag vet ju inte hur lång tid det tar för pälsen att bli statisk i och för sig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
alex, hur lång tid har man på sig att pröva då?, för det kanske tar längre tid för en hund med massor med päls.
Jo, det har jag faktiskt ingen aning om.. Men maila och fråga. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag blev nyfiken av att testa bärstenshalsband på min hund, efter läst denna tråd. Hittade en sida av en lokal person som gjorde egna och säljer av äkta bärnsten. Väldigt billiga! Med frakt kostar min 162:-
Believe you can and you're half way there.
#39 5 år gammal tråd ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det tycker jag du gör rätt i! Nu var det ju fem år sen jag startade den här tråden, men jag var väldigt nöjd med halsbandet de somrar det användes! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hahha oj då xD konstigt att den hamna högt uppe på "inlägg" på min sida.
#41 Vad bra att det fungerar bra för dig! :)
Believe you can and you're half way there.
#41. Fungerade samma halsband i flera år eller måste man köpa nya varje år? Hur många fästingar fick du dra ut över åren :P?
#43 Samma halsband fungerar, effekten på bärnstenarna försämras alltid. Så det enda som kan ställa till det är ju om själva bandet går sönder, men har man bara stenarna kvar är det ju ganska enkelt och billigt att laga.
Antalet fästingar vet jag inte, men jag hade haft scaliborhalsband åren innan och han fick inte fler med bärnstenshalsbandet, så det var ett fåtal per sommar bara.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Någon som vet hur man gör när hunden badar då? Tar man av halsbandet? Förstörs det i vatten eller förstörs bara effekten när hunden är blöt? :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#45 Halsbandet förstörs inte, men effekten avtar när pälsen är blöt. Jag brukade själv ta av det precis vid bad för att inte riskera att det åkte av i vattnet (det ska ju sitta rätt löst, så för säkerhets skull) och satte på det igen efteråt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Min har fått bada med halsbandet på, så fort han är torr så är det bara att gnugga in den i pälsen igen.
Har bärnstenshalsband på mina två hundar, den ena är i stort sett färstingfri medans min långhåriga hund alltid brukar få några varje säsong. Jag tar av halsbandet innan bad. Skulle halsbandet tappa effekt så är det bara att tvätta av stenarna med lite diskmedel och sen är det som nytt…
Om du beställer/beställt ditt halsband via Elvingssonsmycken och det går sönder så lagar de halsbandet för 50 kr (bara att skicka in "spillrorna")
Hur korthårig måste djuret vara för att det ska få effekt? Mina ena katt har 3-5 cm päls och den andre 4-6 cm. Är detta tillräckligt kort?
Jag har en med långt hår och det funkar kanon på han.
Det beror väl snarare på pälstyp än pälslängd.
#49 Vet inte hur lämpligt det är på utekatter, det ska ju sitta rätt löst för bästa effekt så risken finns ju att katterna klär av sig det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#51. Hm, vad är en lämplig pälstyp då :P?
Mina katter får bara vara ute med mig, dvs under uppsikt, så tappar de halsbandet ser jag det. Då är nog risken större att de rivs sönder under lek, tyvärr. Eller när de tvättar sig.
#52 Ja okej, men då borde det ju funka! De måste ju inte ha det inne då, du kan ju bara gnugga in det i pälsen och sätta på det innan utgång. 
Lämplig pälstyp kan jag omöjligt säga vad det är, man får prova sig fram.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#53. Ja det förstås, om de börjar fungera direkt vid påsättande så :).
Ska nog köpa ett halsband och se vad som händer… Förhoppningsvis håller det.
Kan någon tipsa om bra sidor att köpa halsbanden på där de är äkta? :)
#54 Det tar en stund, om man bara sätter på det. Men gnuggar man det mot pälsen innan så kommer effekten direkt.
#55 Jag köpte mitt från Elvingsson.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Precis som #56 skriver så rekomenderar även jag Elvingsson som tillverkar dessa halsband med äkta bärnsten. Och de har olika varianter (korthårig, vanlig och/eller lyx, samt för långhår) både till katt och hund. Till katt finns dock bara en variant.
Åh, då ska jag kolla in där :) tack!