Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2564 ggr
anfo89
0

Vilken hundras skulle passa mig?

Ååh vad jag vill skaffa en hund NU! Min (familjens) hund gick bort i december, nästan 13 år gammal, och jag saknar honom nåt otroligt. Jag och min sambo funderar nu på att skaffa en egen hund, men vi kommer att bli tvungna att vänta till sommaren 2013. Fattar inte hur jag ska orka vänta hehe. Men den som väntar på nåt gott.. :) Frågan är vilken ras vi ska skaffa! Min förra hund var en Bichon Havanais och enligt mig var han näst intill perfekt. Snäll, passlig storlek och otroligt mysig. Jag skulle nu vilja testa på någon annan ras, men som fortfarande är liten. Mina "krav": - Den ska vara liten, men inte FÖR liten. Nåt mellan 4-10 kg. Vi bor i en storstad och jag vill kunna ta med den på tunnelbana och buss - Den ska vara sällskaplig och tycka om att mysa i soffan - Den ska gilla att gå på promenader, men jag vill inte behöva gå flera timmar per dag - Den ska ha en lurvig och mjuk päls. Min förra hund hade en krävande päls så det är jag van med - Den ska vara nyfiken och tycka om att leka :D - Den ska vara frisk och inte ha en massa ärftliga sjukdomar Några raser jag kollat på: - Coton de tulear - West highland white terrier - Tibetansk terrier - Cavalier king charles spaniel (men den har tydligen så många sjukdomar..) :( Vilken ras tror ni skulle passa oss? :)

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

[Surina]
0

Malteser?

[Surina]
0

Eller en Shih tzu?

Magdalenaa
0

Pudel tänkte jag på direkt! :)

anfo89
0

Maltesern är lite väl liten. Iaf de jag träffat har varit pyttesmå :) Shih Tzu är rätt söta också, men jag gillar inte riktigt deras utseende :D

Pudel har jag också tänkt på! Men sambon vägrar..

/ Anna och Tage

[Surina]
0

?kleinspitz

[Surina]
0

eller mittelspitz? Den är större än kleinspitz.

kleinspitz ca 26 cm i mankhöjd och mittelspitz är 36 cm i mankhöjd.

LLLINN
0

Rekommenderar inte Westien! Haha, känner mig så elak när jag säger så till alla som funderar på westien, men den är verkligen en pensionärshund! Majoriteten av alla westie-ägare jag har snackat med har upplevt sin hund som jag: En trög soffpotatis! Sixten (min hund) gillar inte promenader, han är som en katt när det gäller det mesta (saker ska absolut göras på hans villkor, t.ex. kela) och han avskyr all träning! Det finns säkert vissa westies som är annorlunda, som faktiskt är lättlärda och gillar promenader, men enligt mig är risken för stor att få en "dålig" westie, så personligen skulle jag inte våga chansa..

Men fortsätt kolla i rasgrupp 9!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

anfo89
0

Surina - Jag har för mig att spetsar skäller rätt mycket?

Lllinn - Haha nej är det så? Det verkar ju inte alls vara bra! :D Jag vill ju ha en aktiv hund!

/ Anna och Tage

Maja2
0

Vad är det som gör att du inte skaffar en havanais igen? Någon speciell rasegenskap du Inte vill ha?

vallhund
0

Sheltie? Aktiv, men skällig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LLLINN
0

#8 Jo, tyvärr låter ju westien som en sportig, aktiv och alert hund när man läser om den överallt! Det var ju därför vi skaffade en Tungan ute. Men om denna pigga westien existerat förut så måste den ha avlats bort för länge sen, jag har själv aldrig stött på/hört om någon sån westie Obestämd

8/5-13 & 1/6-13

anfo89
0

#9 Nej, den rasen var underbar! Bichon Havanaiser är helt fantastiska, alla som jag har mött. Men jag vill testa på nånting "nytt", kul med en ny ras :)

#10 Hmm, ska ta och kolla in den rasen lite!

#11 Haha ja verkligen, är ju exakt det jag har läst! Men bra att du sade till.. Tror jag kan stryka den rasen ur min lista då :)

/ Anna och Tage

[Surina]
0

Allså det bror helt på, det är ju nått man kan träna bort Skrattande Det är liksom inget som är värre än normalt de flesta gångerna.

Alla spetsar jag har träffat har aldrig varit skälliga :S då var grannens labb värre..

[hejhejnaffy]
0

#10 men dem bli väll ganska stora? :)

vallhund
0

Jag har träffat ett gäng westiesar som tränade gryt regelbundet, o agility.

Sen finns Irish glen of imaal terrier o vill man ha fluff så kolla på Isländsk fårhund. Corgies är oxå alerta vovvar. Titta även på Väsgötaspets o lancashire heeler Kyss

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lillalycka
0

Tibetansk spaniel rekommenderar jag starkt :) Underbar liten ras, intelligent, trogen och vacker. En av de mest långlivade och friskaste raserna i världen. Älskar att mysa i soffan hela dagen lika mycket som att gå på långa promenader.

LLLINN
2

#15 Fast alla dom raserna kräver väl lite mer än att bara få vara sällskapshundar om jag minns rätt? Glad

8/5-13 & 1/6-13

anfo89
0

#15 Tack för tipsen! Men dom känns inte riktigt som sällskapshundar?

#16 Ja, den har jag också kollat på! Verkar vara en superfin ras :)

/ Anna och Tage

anfo89
0

Nån som erfarenhet av Coton de tulearen? Skrattande

/ Anna och Tage

[Surina]
0
LLLINN
0

#19 Min mormors granne har tulear-kennel och förut spenderade jag ganska mycket tid där, ffa när de hade valpar. Det var helt hemskt. Hundarna skällde galet mycket för minsta lilla och de var helt speedade. Dessutom var tiken som de parat flera gånger aggressiv främst mot barn :S. Konstigt hur man kan avla på en sådan tik…

8/5-13 & 1/6-13

anfo89
0

Någon mer som kan komma med tips? :)

/ Anna och Tage

JenniferFahlander
0

vilken ras som skulle passa dej :) du skrev ju tibetansk terrier.. Kanske tibetansk spaniel ?? de e jätte goa :) O söta. :)