Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2634 ggr
[Highonbluetomorrows]
2

Min drömhund, finns den?

Vad jag vill göra med hunden (inte allt på en gång, givetvis):

• Tävla i lydnad och eventuellt i bruks eller rallylydnad. Höga ambitioner här.
  • Testa agility, gärna ha potential till någon pinne eller två
  • Mycket tricks
  • Gå långa kvällspromenader
  • Jogga/cykla
  • Kantarellsök
  • Kunna ta med den även till "stökiga" platser som på bussen, till en vän eller till någon lugnare uteservering
  • Bara ta det lugnt några dagar i veckan.
  • Busa, mysa och ha skoj :)

Vad jag INTE vill se i hundrasen

• Mycket sjukdomar
  • Avel på dåliga höfter/knän/armbågar
  • Obefintliga eller endast ett fåtal MH-test
  • En päls som hårar ner mycket året om
  • En mycket självständig/envis ras som helst arbetar själv
  • Dålig mentalitet: nervösa, stressade, gnälliga, rädda, ingen dådkraft, dålig arbetslust, otålighet, aggression
  • Överdrivet skällande. Vill inte ha hundar som skäller varje gång de kommer upp i varv eller som vaktar jättemycket.
  • En hund som behöver jaga eller valla, då jag inte kommer syssla med något av det.

Kortfattat så söker jag en rätt aktiv hundras, lyhörd och arbetsvillig. Storlek spelar mindre roll, men gärna 30-50 cm. Frisk, pigg, social, mentalt stabil och en bra "allround-hund". Ej klippras. Ej strävhårig.

Vad säger ni :)?

Michaela-N
0

Svårt! Jag tassar.

[floudie]
0

då vet ja perfekta rasen… dock långhårig men dom fäller inte så de hamnar på golvet utan de fastnar och blir tovor så man får borta bort de. men ja rakar min så då blir hon super len och mkt lyckligare :D
Ja kör agility freestyle lydnad och bruks hon skulle fungera utmärkt till skydds oxå ja har haft henne på min skola med en massa hudar och ungdomar de fixar hon galant….. super fin och trevlig ras extremt lättlärd
Mkt få sjukdommar, 

Pratar om TaDA   Briard. 
men annars så är de väl BC som som stämmer in bra på dina förfrågningar men dom fäller två ggr om året o dom vill gärna valla.

Ja har även en pomeranian som ja tävlar lydnad och agillity med, ja spårar oxå med han o han är super duktig fäller två ggr om året och är len super lättlärd.

här har du en video på mina två hundar som gör olika trix
http://www.youtube.com/watch?v=ixi0laekO5c&context=C4e27305ADvjVQa1PpcFMjVV2O4rt5hKVupt9NSMyzHCsuqNr9tiw=

Michaela-N
0

Eller nu vet jag! Kelpie helt klart! Passar perfekt in på allt.

Sarah!
0

Papillon kanske? Dom e aktiva och har mkt energi! Är en väldigt lättlärd ras skälle inte överdrivet vad jag vet… Lite grann kanske. Glad och livlig älskar att vara i centrum. Tycker att denna ras passar din beskrivnig, den e liten med orkar mycke, det gör den!

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

[floudie]
0

#3 kelpi är en jäklig skällig ras vid stress såsom agillity men självklart går de o lära dom att vara tysta :D

[Highonbluetomorrows]
0

#3. Ja det kanske man borde kolla upp :). Vet dock inte om de är för krävande för mig? Det är min första hund (har dock hunderfarenhet, bland annat av en BC som daghund) och vill inte ha de mest krävande hundarna heller. Över medel aktivitetsnivå går bra, men inte BC-nivå. Var hamnar kelpien?

#4. Åh jag älskar papillons.. Supervackra och rätt lättdresserade. Det är sambon som vill ha en mer "hundig hund".

[Highonbluetomorrows]
0

Just ja, vad skulle ni säga om de här raserna:

• Schäfer?
  • Working golden retriever (typ "bruksgolden")?
  • Flatcoated retriever?
  • Lancashire heeler?
  • Finsk lapphund?
  • Lapsk vallphund?
  • Shetland Sheepdog?
[Driva]
0

Jag har i princip samma kritier för ras, och den rasen jag nu antagligen kommer skaffa till sommaren är Podengo Portugues.

Den finns i tre storlekar, fast den största är väldigt ovanlig, och den minsta är "vanligast" i sverige (även om det inte finns så många i sverige överhuvudtaget).

Det verkar vara en väldigt glad och lugn hund, som är med på allt, tycker om att lära sig, men inte superkrävande.

NathalieT
0

Jag tänkte direkt på Schnauzer, men de raser du har nämt tror jag skulle passa bra också :)

Michaela-N
0

#9 De är strävhåriga ;)

NathalieT
0

Jag vet det… missade att hon inte vie ha en strävhårig bara…

[floudie]
0
  • Schäfer?
  • Working golden retriever (typ "bruksgolden")?
  • Flatcoated retriever?
  • Lancashire heeler?
  • Finsk lapphund?
  • Lapsk vallphund?
  • Shetland Sheepdog?

Jadu schäfer stämmer ju inte in på din front när de gäller sjukdommar.
finns typ inga raka svhäfrar kvar.

golden fäller typ året runt

flatte fäller oxå året runt
lapphunden är de mkt borta som gäller fäller 2ggr om året
lapsk vallhund har ja ingen aning om
shletie finns de många av som har dållig mentalitet och är väldigt rädda av sig men man kan ju ha tur o få en tuffing men ja har bara träffat en såndan.

om vi nu ska prata efter din lista sen får du avgöra hur viktigt de är med fällningen, Men ja hade skrivit om briard men de svarade du inte på tilltala den rasen inte dig?
Där har du en arbetsvillig hund som är medel skäller inte och hårar inte.

[Skutta]
0

#12 Så svårt är det väll inte att hitta "raka"/fyrkantiga (bruksvarianten) schäfrar? Min kompis köpte en valp med "fyrkantiga" föräldrar som också kommer vara "rak" för bara något halvår sedan…

Ronja06
0

Sheltien säger jag är en äkta allroundhund! Men likt nästan alla hundar av vallhundstyp så har den enklare till stress. Glöm dock inte bort att stressen är ytterst viktig i arbetet med en hund. (dvs. Stress i lagom mått) Tyvärr är sheltien i regel nästan alltid av den vekare typen. Detta stämmer dock verkligen inte in på våra shelties idag. Som är rätt så tuffa både i arbetet och i vardagen. Där handlar det dock mkt om avel bland annat. Finns några uppfödare som bl.a. MH testar och röntgar. Du kan läsa om våra shelties på min hemsida. http://www.hundliv.webb.se

Mvh Emelie Förlägen

dundeer
0

Schäfer har nämnt och de är någon jag oxå kom att tanka på direkt, men kanske är för att jag är en stort schäferfantast ;)

Dedär med raka schäfrar, de är inte de vanligaste att hitta men de finns jätte fina hundar som går i "rak avel" :)

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för alla svar! Jag står hellre ut med hår i huset året runt än med skall dagarna i ända! I och med att kriterierna är för min "drömhund" så går kanske alla inte att uppfyllas, jag kommer ju inte tycka mindre om hunden för det :). Men sen kan ju olika raser fylla upp önskemålen mer eller mindre och frågan gäller alltså vilka som fyller upp fler önskemål än andra.

Working golden, flatten och schäfern känns rent spontant som min "typ" av hund gällande aktivitet och lyhördhet etc, men de kanske har mycket hälsoproblem? Briard hade mycket väl kunnat passa in här men den tilltalar mig inte utseendemässigt. Även lapsk vallhund och kelpie är alternativ här, men de ligger lite under i prioriteringen.

Sheltie hade jag jättegärna haft om de var mer stabila och mindre skälliga. Annars går de bort tyvärr. Alldeles för veka för min smak. Om ni inte kan rekommendera någon bra kennel med mindre bjäfsiga, MH-testade djur?

Podengon vet jag faktiskt ingenting om. Får kanske kolla upp det :).

Och papillon är jag som sagt rätt intresserad av eftersom man kan göra mycket med den, samtidigt som den nöjer sig med mindre, men sambon vill ha en mer hundig hund.

SVÅRT.

Michaela-N
0

Sheltien faller på tre punkter, hårande, skällande och nervositeten. Många shelties tenderar att vara nervösa, rädda, och allmänt veka. Det finns uppfödare som aktivt försöker förbättra mentaliteten, men problemet återstår fortfarande. Det ska man ha i åtanke när man väljer uppfödare och valp. Jag kan varmt rekommendera papillon, fast de kan fälla ibland och har lätt till skall. Jag är ute mycket med min, och han tycker det är jättekul. Friluftsdagar när vi är ute i stort sätt hela dagen är jättekul tycker han. Klagar inte när man är ute flera timmar varje dag i skogen. Många underskattar papillon, men det är en aktiv ras för den som aktiverar den också. Det tycker jag är en fördel till exempel om man är sjuk, då överlever han finemang under några dagar utan promenader. Men en glad papillon är en papillon som får sysselsättas regelbundet. Agility och lydnad är baggis. Många vet inte om att Sveriges första lydnadschampion var en papillon. Resultatlistorna i agility toppas ofta av en rad papillon! De är smidiga, snabba, och lättlärda. De är inte veka, tvärtom ofta självständiga, vilket kan vara både en fördel och nackdel. Pälsen tenderar att tova sig, jag borstar pälsen vid öronen och vid rumpan varannan dag. Undrar du något mer är det bara att säga till ::)

joheck
1

#16 Fast papillon är ju faktiskt en "hundig hund", bara i en mer hanterbar storlek^^ Tycker faktiskt att den passar väldigt bra in på det du söker. En papillon kan man ju i stort sätt göra vad man vill med (hörde om en person som använde sin papillon till att ställa älg!). Det är väldigt atletiska hundar som klarar av många saker bättre än vad en del stora hundar gör.

Har ni träffat några papilloner? De är riktigt charmiga och skulle säkert kunna vinna över din samboTungan ute.

[Driva]
0

#16 jag hade heller aldrig hört talas om den föräns jag såg en på en agility tävling, och sedan blev jag fast :)
Det är från början jakthundar som jagar i flock, men alla jag har pratat med har de lösa utan problem och har katter och smådjur och ingen jag pratat med (har hört runt ganska mycket bland uppfödare och ägare) verkar uppleva den som en jakthund. Men för att den från början är en jakthund så är den robust, snabb och orkar med, men har samtidigt inga problem att ligga på soffan någon tag och softa.
www.podengoklubben.se

kan man läsa lite och få länkar till uppfödare. Det finns tre storlekar som sagt ocha alla storleks varianter finns i kort hår och strävhår.

Ronja06
0

#16: Jag skulle tagit mig en titt på kennel Brainpools hundar. Samtliga är MH testade, röntgade och har fantastiskt temprament!

http://www.brainpools.se/index.html

Mvh Emelie Förlägen

Vovvie94
0

Kelpie eller Bordern skulle vara perfekta! Skrattande

Hiro
0

Jaktlabbe? jag funderar lite på det själv :) De är med *will to please* än vanliga labbar + smidigare för de har oftast längre ben :p De är inte så sjuka heller förutom att höft/armbåg förekommer :o

Misarn
0

Skulle kanske en Pudel eller schnauzer kanske vara något!?

Michaela-N
0

#18 Fast jag kan hålla med lite om att de är mer kramgoa mjukisdjur än hundar haha! :)

Vattnadal
0

Jag tänkte direkt på golden, kanske inte rena jaktlinjer, då de kan sakna av-knappen de där dagarna du vill ta det lugnt. Kika på de som avlar DP eller som golden var förr, då den inte var så extremt delad.

När det gäller höfter, armbågar och ögon, är det bara att plugga inne på avelsdata och rasdata. Kolla valpens äldre syskon, föräldrar, fastrar & farbröder, mostrar & morbröder, flera led bakåt, och ser det bra ut, så ökar chansen att få en alldeles frisk hund.

Tipsar om en kennel med hundar jag verkligen gillar typ och mentaliteten hos:

Vittras kennel, Tultgårdens.

Där finns på och avknapp, riktigt trevliga hundar som gärna jobbar och pysslar med det mesta, och nöjt kan ligga och gosa i soffan om man inte är så pigg själv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

joheck
0

#24 Haha, inte min papillon! Han vill inte sitta still och mysa, men han är ju fortfarande valp^^

[Forest]
0

13 fast bara för de är rakryggade så finns ganska mycket mer på deras hälsa.

vallhund
0

3 27 knappast mer sjukdomar än på räkstjärtarna.

kl

Så speciellt svårt är det inte att hitta bruksavlade schäfrar, men de brukar vara ganska krävande.

Fö övrigt så skall inte en schäfer vara hellt rakryggad, typ sågbock.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sarah!
0

#6 Synd, men vill han då ha en stor hund? Papilloner är ju perfekta… Man ska ju inte bara tänka på stoleken, om han nu gör det…

#18 håller med dig Flört

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

[Forest]
0

28 Ja, det vet jag oxå.