Magnusson Meat & Biscuit och Precept Plus ??
Hej alla !
Jag står mellan två foder nu.. sen så beror de ju mycket på vad hunden i slutendan gillar… så blir att kanske köpa två smakprov av båda dessa foder..
Men efter att ha läst innehållet på Precept Plus så vet jag inte längre… det är så himla mycket i det!!!
Allt vet jag ju inte heller vad det är så det känns ju inte heller så bra…
Vad tror ni om ni tittar på dessa foder:
**Precept Plus **innehåll:
Kycklingköttmjöl (min. 38%), färskt kycklingkött (min. 10 %), råris, vitt, ris, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), betmassa, havre, fiskmjöl, äggpulver, linfrö, potatisprotein, fläskbuljong, mononatriumfosfat, kalciumkarbonat, lecitin, alger, salt, fiskolja, kaliumklorid, kolinklorid, morötter, pepparmynta, Yucca Schidigera extrakt, örtblandning (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär, maskros, E-vitamin (som alfatokoferolacetat), järnkelat från aminsyrahydrat, zinkkelat från aminsyrahydrat, mangankelat från aminsyrahydrat, C-vitamin (som askorbylmonofosfat), kopparkelat från aminsyrahydrat, kalciumaskorbat (C-vitaminkälla), förbehandlat B12-vitamin, förbehandlat A-vitamin (retinylacetat), niacin, förbehandlad natriumselenit, förbehandlat D3-vitamin (kolekalciferol), förbehandlat biotin, kalciumpantotenat, B1-vitamin (tiaminmononitrat), förbehandlat B2-vitamin (riboflavin), B6-vitamin (pyridoxinhydroklorid), kalciumjodat, folsyra, probiotika (Enterococcusfaecium)
Magnusson Meat & Biscuit innehåll
Produkter av animaliskt ursprung 46% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 5% (kallpressad rapsolja), kornmjöl, morötter, torkad potatispressmassa.
Själv skulle jag inte ge något av dem.
Precept innehåller havre, vilket inte är något som hör hemma i hundmat enligt mig. Sedan kan man fråga sig om det är bra med alger. Tex Plaque Off är gjort på alger och tydligen kan det vara rent dåligt för hundar med sköldkörtelproblem och även orsaka sådana problem om man överdoserar. Utöver det är det mycket saker i fodret som jag inte vet vad det är och frågan är om hunden verkligen får ut något av att man stoppar i tranbär, maskrosor, örter, linfrön osv.
Magnusson M&B har jag själv gett ett år. När mina hundar åt det så blev de lätt tjocka och byggde inte muskler. Pälsen var visserligen ok och de sket inte ofta, men tantens mage rasade ihop så fort hon åt något annat än sitt torrfoder och unga dårens tassar var katastrofdåliga.
I Magnusson finns det grahamsmjöl och korn, vilket jag anser att inte hör hemma i hundmat.
Vad får valpen för foder hos uppfödaren och varför tänker du inte fortsätta ge det?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Valpen får royal canien och jag är inte så himla förtjust i det så där med varför jag vill byta :)
Alla foder med betfibrer i går fetbort hos mig - ger gasmage.
Likaså alla foder med en massa onödigt tjafs, som jag anser inte är befogat ha i ett hundfoder.
Som delfoder är Magsnussons M&B ett bra foder och jag har gett det under några år - men inte enbart. Jag gav hälften hälften med färskfoder.
Numera ger jag enbart färskfoder då jag tycker det är överlägset alla torrfoder.
Jag planerade att ha färskfoder enbart men jag tycks inte hitta nått smart sätt…. då det är en liten hund så är äter den ju inte sådär super mycket… 1 dl om dagen när den är vuxen ska det vara tror jag.
Skulle vilja hitta ett färskfoder som gick lätt att packa och helst inga stora last åt gången :S
Magnussons Meat & Biscuit är ett bra foder i mellanprisklass. Animalierna är av mycket hög kvalitet eftersom de är färska och Magnussons är ensamma om att ha enbart färska råvaror i sitt foder. Det gäller deras Meat & Biscuit och inte originalet, som har köttmjöl som alla andra foder.
Våra hundar fick bra päls, ork, avföring och mage av Magnussons M & B och det är ett gott foder även för kräsna hundar. Våra åt Adult, men fodret finns också som Work för arbetande hundar och Junior för valpar.
Många hundar mår bra i magen av Magnussons foder eftersom det är ugnsbakat, men det är inget allergifoder.
Betmassa i Percept kan ge gasig mage och funkar inte på min ena, så därför skulle jag välja bort det. Om hunden inte blir gasig så är Percept också ett bra val. Gasig mage kan de få under tiden man vänjer in dem på ett nytt foder, men sen ska det bli bra. Betmassa pekas ut som en risk för raser där magomvridning finns. Ingen öljäst i något av fodren och inga kemiska konserveringsmedel heller i något av dem är bra.
Den lilla mängd alger som finns i Percept är inget jag skulle oroa mig för, men jag skulle inte ge extra alger för då kan det bli för mycket.
Jag har gjort studiebesök i Magnussons fabrik och jag måste säga att jag gillade småskaligheten i det hela och hela deras tänk kring processen! Inga koncerveringsmedel och enbart färska produkter, sen har de ett miljötänk också som jag gillar. Sen har jag inte utvärderat deras foder närmre än så…det kanske är skit ändå?
Jag ger Magnussons Meat & Bisquit till båda mina hundar, den ena har lite känslig mage och den andra kan äta vad som helst utan att få problem. Den ena har haft problem med hård mage(standardt fungerade itne alls på henne) och den andra hunden har lätt att bli lite lös. Den ena behöver mkt energi och bygger fina muskler, den andra har lätt för att gå upp i vikt och gör inte så många knop som förr i tiden.
Jag är supernöjd med Magnussons då fodret fungerar utmärkt på båda hundarna, tanten får helt enkelt en lite mindre giva och hanen lite mer, och de är jättefina i hull, muskler och päls. Och de gillar fodret. Jag själv gillar innehållet i fodret, kunde vara mer kött, men det är svenska råvaror och färskt kött. Så jag rekommenderar det fodret!:)
Magnusson använder färskt kött…..? Hur gör de sedan då? för att få ihop torrfoderkulor? Köttet torde behandlas på något sätt? För Magnussons torrfoder innehåller inte enbart kött utan även annat och för att blanda ihop detta och få samma mängd i påsarna… inbillar jag mig att köttet måste bearbetas på något sätt.
De andra som skriver köttmjöl direkt… gissningsvis var det köttet också färskt innan de torkades och maldes till köttmjöl
.
Skillnaden kan vara att Magnusson anger köttmängd när köttet är obearbetat - vilket kan bli en annan mängd än när köttet är bearbetat (torkat/malt osv). Färskt kött innehåller vätska, det gör inte köttmjöl.
Hälsningar Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jag kan varmt rekomendera Magnusson meat & biscuit. Tycker det är ett väldigt bra foder. Min kille fungerar bra på det. Svensktillverkat, hög kötthalt och hyffsat billigt. Dessutom brukar hundar tycka om det fodret för att det är ugnsbakat.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag gav också RC förut, eftersom uppfödaren hade gett det. Men av det fodret var han konstant dålig i magen, med lös avföring. När jag bytte till Magnusson m&b blev han genast bättre, blank i pälsen och fast avföring. Dessutom kan jag också ge fodret som belöning eftersom han tycker det är så gott.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Men, det låter ju så mycket finare om man kan sätta kött som första-ingrediens i fodret ;) (vilket de inte skulle kunna om de faktiskt skrev hur mycket det var när man torkat det)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har två små hundar (dv Pudel och chihuahua) som äter VoH färskmat.
Jag köper hem ca 7 kilo varje månad.
Tar upp en korv ur frysen i taget, när den är tinad väger jag upp det i olika portionspåsar och ställer i frysen. 1 korv räcker i 2 dagar för båda mig, men det håller i ca 4 dagar. Så visst kan du låta henne äta färskfoder :O
Om man räknar med hur mycket bättre det är för hunden att äta färskfoder, så är dom där 5 minuterna det tar att dela upp maten i portionspåsar helt klart värt det! 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Tyvärr så har det inget med att det är jobbigt att ta fram
utan mer frysplats är inte speciellt stor.. så helst väldigt välpackar i högar typ :S
#8 De använder färsk kött och inte benmjöl. Anledningen till att de kan använda färska ingredienser är därför att de bakar sitt hundfoder (och därmed inte heller kräver kemiska tillsatser vid tillverkningen). De medför även att de kan tillsätta fettet innan bakningen vilket gör att deras hundfoder inte blir sådär oljigt på utsidan som extruderat torrfoder (där de tillsätter fettet i efterhand).
Jag glömde säga det där om att de använder svenska produkter, vilket enligt mig är ett enormt stort plus av så många skäl!
#14 Benmjöl är något helt annat än köttmjöl
.
Vad jag menar är, hur gör de med det färska köttet för att få ihop alla ingredienser till en smet som sedan ugnsbakas och formas till torrfoderkulor?
Hur ser torrfodret ut? Är det *mjölig* konsistens om du bryter sönder det eller ser du med blotta ögat köttdelar?
Jag tror inte att någon tillverkare får ha gammalt/ruttet kött .. i grunden. Gissningsvis har de flesta fodren haft färskt kött som en råvara. Som sedan har behandlats (torkats, malts till köttmjöl) .
Gissningsvis väljer vissa tillverkare att på en gång skriva köttmjöl - därmed ange den rätta mängden/vikten efter att köttet har behandlats för att kunna bli torrfoderkulor. Andra väljer att skriva att de har färskt kött.
Så frågan är fortfarande - hur har de gjort med det färska köttet för att få det att bli en av flera ingredienser i en smet som ska bli torrfoderkulor?
Nu är det så att det (om inget har ändrats) finns inga regler som säger i vilket tillstånd (färskt omalet eller malet och torkat) en tillverkare ska ange köttmängd.
Om köttmängd anges i färskt tillstånd… blir köttmängd en helt annan när det färska köttet har behandlats (torkats, malts m.m.) - vätskan försvinner.
Om det anges köttmjöl direkt, är det köttmängd efter *behandling* dvs vätska borträknad.
Färskt kött innehåller ca 70 % vätska så det blir lite skillnad…..
Plus för att det är svenskt kött men stort minus för spannmålen och potatispressmassa - vad har det att göra i hundmat?
Jag vet inte, jag ger inte mina hundar torrfoder.
Har haft torrfoder men aldrig ensamt utan alltid tillsammans med fryst färskfoder/köttkross.. men slutade med torrfoder då det bara stod och blev gammalt… Då när de fick även torrfoder så var Magnusson aldrig ett alternativ.. just för spannmålen som jag inte vill ge mina hundar.
Hälsningar Lena som inte har forskat i Magnussons foder utan bara funderar och gissar…
Lena A
Det här med hur man blandar färskt kött med andra ingredienser, ja, man maler antagligen ner köttet och blandar med de andra ingredienserna innan det bakas. Har ni aldrig gjort köttbullar? Varför måste det vara köttmjöl för att kunna blandas och göras till foderkulor? Bitarna är inte mjöliga alls, eller feta på utsidan. Det ser ut som när jag gjort eget hundgodis av kött och spannmål, kan tänka mig att det är fler sim povat göra kakor till hundar av recept som man hittar på nätet eller i hundtidningar?
Behöver säkert inte vara köttmjöl. Skillnaden är att köttmjöl är kött i torkat tillstånd - vätskan redan borta. Torrsubstans helt enkelt.
Färskt kött.. har kvar sin vätska, fram till dess att den bearbetas (ugnsbakas, torkas eller vad det nu är). Då först försvinner vätskan.
Så frågan är hur stor köttmängd det egentligen är i torrfoder som säger sig ha färskt kött, eftersom man får ange köttmängd i rått tillstånd eller köttmängd efter bearbetning. Är det verkligen 46 % kött som Magnusson anger eller är det bara ca 30 % av de 46 % (färskt kött innehåller ca 70 % vätska)?
Det var min undran…
Lena A
Behöver säkert inte vara köttmjöl. Skillnaden är att köttmjöl är kött i torkat tillstånd - vätskan redan borta. Torrsubstans helt enkelt.
Färskt kött.. har kvar sin vätska, fram till dess att den bearbetas (ugnsbakas, torkas eller vad det nu är). Då först försvinner vätskan.
Så frågan är hur stor köttmängd det egentligen är i torrfoder som säger sig ha färskt kött, eftersom man får ange köttmängd i rått tillstånd eller köttmängd efter bearbetning. Är det verkligen 46 % kött som Magnusson anger eller är det bara ca 30 % av de 46 % (färskt kött innehåller ca 70 % vätska)?
Det var min undran…
Lena A
Oj förlåt, mitt inlägg ser ut att ha kommit två gånger, inte meningen.
Lena A
#17 maila dem gärna och fråga! Detta blir jag oxå nyfiken på nu:)

Jag gav Magnusson i höstas till min tik, eftersom att jag inte visste hur länge hon skulle bli kvar här så valde jag att inte lägga ut en förmögenhet på foder som aldrig blir uppätet i slutändan, och valde då ut Magnusson som ett vettigt mellanprisfoder. Muffin tyckte aldrig om fodret, aptiten är det i vanliga fall inget fel på men här gick bitarna långsamt ner. Jag trodde först att det berodde på att hon blev ensamhund och därför kom på att man kunde äta långsammere och slippa konkurera om sin mat. Ibland kunde det ta timmar innan hon åt upp på förmiddagen. Hon blev dessutom väldigt tjock på fodret och bajsade enorma högar under varje promenad.
Nu äter hon VoH samt Taste of the Wild och det smakar betydligt bättre =)