Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 28404 ggr
fidojunior
23

Svullen snopp

Såg precis att min hunds snopp är jättekonstig. Den är ute och svullen på toppen på vardera sida om urinröret (tror jag det är). Jag såg att snoppen var ute förut idag när han bajsade men tänkte inte mer på det men antagligen har det varat sedan jag var och handlade under förmiddagen. Han verkar inte ha ont, kissade normalt ute, det rinner/droppar inget och han bryr sig heller inte om snoppen men det ser inte bra ut. Tog bild också om det behövs visas.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Charlotta-B
0

Har du en bild så lägg in den, har lite svårt att förstå riktigt hur du menar. Det är inte hela snoppen som är svullen? Har han den ute hela tiden?

Charlotta-B

[nataschaj]
0

De är inte bra om snoppen e ute hela tiden pga infektions risk m.m.

Lägg gärna upp bild så man får se, har du känt runt snoppen? han kan ha ont, fast han inte visar det.

fidojunior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han har kunnat kissa utan problem och jag har kunnat känna utan att han reagerar. För ett par timmar sedan så åkte den in igen och nu ser det ut som vanligt. Men strax innan den åkte in så såg den fortfarande konstig ut.

#1 Han har haft den ute som på bilden under dagen utan att ha dragit in den.

Hälsningar Olivia

[nataschaj]
0

De ser ju inte bra ut, håll koll på de, men jag skulle ringa vetten för att se va dem har å säga. att den svullnar betyder ju att de  e nått som e fel…

dragonstar
1

Ush det ser inte kul ut, Skulle ringt vet och rådfrågat.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Ronon-m]
1

Oj det såg inte bra ut! Skulle precis som de andra sagt, ringt vet och frågat!

Charlotta-B
0

Håller med ovanstående.

Är han fortfarande svullen så? Lr har svulnaden lagt sej?

Tycker allafall att du ska ringa och rådfråga vetrinär vad det kan bero på.

Charlotta-B

[Forest]
1

jag trode innan jag såg bilden att det var förhudskattar men det där är mer en sullen penis. Kolla med vetrinären jag hade någ sköljt med koksalt ändå då det inte är skadligt ändå. Men kontakta vetrinären.

fidojunior
0

Ja jag får nog ta och ringa. Nu har han ju dragit in snoppen så jag vet inte om den ser likadan ut men eftersom att svullnanden inte lade sig innan han drog in den så borde den se likadan ut.

Hälsningar Olivia

fidojunior
4

Nu har jag pratat med veterinären och det är inget att oroa sig över. :) Hon sa att det verkar som att förhuden är för trång och när penisen sticker ut så kan det bli försvårat avflöde av blodet som gör att delen som sticker ut svullnar. Skulle det hända igen ska jag spola med kallt/svalt vatten och smörja med t.ex. vaselin.

Det var ju bra att det inte var något farligt. Cool

Hälsningar Olivia

Charlotta-B
0

#10 vad skönt =)

Charlotta-B

[Ronon-m]
0

Va skönt att höra att det inte var någon fara! Såg ju väldigt läskigt ut :)

[Forest]
0

10 se där inte helt ovanligt kanske ändå :) Skönt o höra.

russin
0

Fast för trång förhud kan ge problem om det fortsätter hända många gånger -så ha koll.

Se till att alltid snabbt hjälpa din hund med typ glidmedel eller liknande, så toppen av snorren inte blir "stasad". För ju mer den svullnad, desto svårare blir det att få in den igen. Vissa får veterinärer göra ett litet ingrepp på om det blir för stora probpem, så förhuden vidgas lite.

fidojunior
0

#14 Japp, det var så vet också sa. :) Men det är väldigt sällan som han har snoppen ute, vet inte riktigt vad han hade haft för sig den dagen då jag var och handlade haha.

Hälsningar Olivia

russin
0

Tungan ute