Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2920 ggr
toodiloo
0

När börja träna bort godis?

Jag tränar för fullt inför LK1 med min hund men än så länge motiverar jag med röst och godis… när måste detta börja tränas bort och hur gör jag då? Ska man börja med det precis innan tävling eller i god tid?

Maja2
0

Det första jag tänker är att godis inte ska vara motivation, utan belöning, annars blir det jättesvårt sen.

Jag tror att många använder godiset för länge. Träna så att du VET att hunden utför alla moment utan godisbelöning, i god tid före tävling, så tänker jag göra i alla fall :)

toodiloo
0

Ja, alltså belöning. men hon är ganska svår så godis är det som står högst. Ibland klappar jag henne bara eller busar… men det jag menade var att jag fortfarande använder godis.

Maja2
0

#2, öka kraven allteftersom hon klarar momenten. Jag är där nu att jag går ett helt moment fritt följ, med svängar, halter, olika tempon och när jag tycker att jag gjort ett helt moment fritt följ, så belönar jag, med godis än så länge, kring nästa vecka ska jag göra två moment innan hon får en godis.

toodiloo
0

3: tack! Ska göra det…det är ju egentligen bara linförigheten som är kruxet.. de andra momenten gör hon ju hela utan godis…

LLLINN
0

#1 Hur gör man då, för att godis inte ska bli motivation? När man har gett hunden en godisbit så vet han ju att man har godis = han gör allt för att få en till godisbit. Ska man bara ge en belöning i slutet av träningspasset? Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

toodiloo
0

Det man måste göra är väl att belöna med olika saker. Även lek, klapp, kamp och tex jaga ska vara belöningar. detta är dock svårare när det är en 9årig hund som inte vill leka…

LLLINN
0

#6 Min hund är likadan, när det kommer till lydnadsträning är han bara intresserad av godis. Mitt fel eftersom jag aldrig har ansträngt mig för att använda t.ex. boll-belöning eller liknande.. Tur då att jag bara tränar momenten i Lk1 för skojs skull Flört

8/5-13 & 1/6-13

[Tess86]
0

#5 Skillnaden mellan belöning och muta är att belöning ges efter att ett beteende är utfört, vilket kan vara en handling eller en följd av handlingar. Då håller man godiset gömt tills hunden är helt klar. Även om hunden vet att man har godis i fickan så lockar man inte med det och hunden vet aldrig exakt när godiset kommer. Med muta håller man fram godisen framför hunden innan den gör beteendet och "drar med sig" hunden med godisen framför nosen.

LLLINN
0

#8 Fast blir det inte ändå en sorts muta om hunden vet att man har godis och utför beteendet bara för att han vill ha just godiset?

8/5-13 & 1/6-13

Magdalenaa
0

Min hund har jag alltid belönat via godis, men efter ett tag så tyckte både han och jag vad enoformigt de blev. så började med att kasta en boll som beröm, när som helst,. inte ALLTID efter varje moment utan den kunde komma efter 1 steg eller 25. Det blev som en förväntan för han också! :) 

Dock inom agility, kör ej lydnad, men stoppade in moment ist för hinder/kombinationer..

Min hund hatar att kampa, men älskar bollar! pröva snöra iväg en tennisboll?

[Tess86]
0

#9 Nja… Ja och nej. Hunden kanske fortsätter att träna med dig för att den tycker att det är så gott och mysigt att få belöningar (vilket ju faktiskt är målet med belöningar), men den måste ju fortfarande arbeta innan löningen kommer.

[Tess86]
0

I Kenth Svartnbergs bok "Bra relation" (som jag håller på och läser och inspireras av just nu) har han en belöningsstege där han rangordnar belöningarna efter hur sociala de är (dvs. alla belöningar kan få ens hund att arbeta men mer sociala belöningar förstärker banden mellan ägare och hund. Enligt honom ska man helst välja en belöning som är så social som möjligt men det måste ju samtidigt vara en belöning som hunden uppskattar, för annars kommer den ju inte arbeta.

Han rangordnar dem från minst till mest social så här: 1. Klicker (och godis). 2. Byt ut klickern mot en glad röst istället (och godis). 3. Angegera sig i godisgivandet, sitta på huk och prata uppmuntrande med hunden. 4. Utdragen godisstund och samtidigt klappa om hunden. 5. Lek med leksak. 6. Belöning bestående av sig själv, utan godis och leksaker, bara sitt eget engagemang, röst och kroppsspråk.

Jag tycker att det är värt att tänka på när man belönar att man kan göra det på så många olika sätt. Vissa säger att deras hundar inte bryr sig om att man blir glad, utan de vill bara ha godis, men då kanske man inte har blivit tillräckligt glad. Man kanske behöver tjoa och kasta sig på marken och tumla runt och busa med hunden. Nu behöver man ju självklart inte göra det varje gång, men jag tror att det är bra att variera sina belöningar. Precis som du sa, Magdalenaa, att du hade kommit på ett nytt sätt att belöna hunden.

Stormblomma
1

Visst är det bra med belöningsvariation.
Men det är ju egentligen inte vad tråden handlar om som jag uppfattar det?
Att skapa belöningsförväntan på "tråkiga belöningar" hos en äldre omotiverad hund kan vara oerhört svårt.

Hundar - liksom vi - jobbar för det dom tycker att arbetet är värt. De är egoistiska - precis som vi. Vi jobbar för pengar. Eller för att det gör oss glada. Eller för att vi gör någon annan glad (och därmed får vi glädjekänslor) eller för att nå framgång och antingen synas mer, tjäna mer eller få högre status.
Hundarna jobbar också för att få ut någonting av det. Varför skulle dom annars arbeta? Och precis som människor är hundarna först och främst individer, och för det andra avlade åt olika håll för att sätta värde på olika saker.

Vad det gäller rösten i lydnaden tränar jag från början Alltid tyst, förutom i inkallningar då jag peppar peppar med lite konstiga ljud, haha. Men annars bygger jag hundens förväntan på min tystnad. Hunden skall veta att när matte går tyst finns det chans till belöning - slutsignal - belöning.

Någonting som kan vara bra i början när du skall "jobba bort" godiset i momenten är att börja med att ha externbelöning. Tycker din hund att alla leksaker är super booring så lägg godbitar i en skål, eller kör med några större godbitar som syns. Ställ/lägg dessa en bit bort, olika platser beroende på vad det är för moment, det handlar fortfarande om belöningsteknik, precis som när du ger ur handen :)

Sedan handlar det ju just om att bygga upp förväntan, speciellt hos "omotiverade" hundar. Du bygger först varje moment på förväntan precis efter momentet. Sedan lägger du förväntan efter två moment osv osv. Och ibland får hunden belöning mitt under momentet (viktigt att fortsätta med detta) och ibland direkt efter.
Men arbetet bör ju, i min mening, oav alltid avslutad med belöning.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Maja2
0

Jag använder nästan uteslutande godis som belöning, förutom när jag ville få in mer fart i inkallningarna, då använde jag boll.

Däremot använder jag inte bara godis som ligger i fickan, utan lägger godis i en skål som jag ställer en bit bort så hunden får springa dit och äta en bit som belöning, eller så kastar jag den en bit bort … den kommer alltså inte alla gånger från handen eller fickan.

toodiloo
0

Tack för alla tips! Ska iväg nu om en stund och träna med en annan tjej, får se hur det går.. JAg har ju godiset i fickan och som belöing, inte att locka med…

Maja2
0

#15 Prova att ha belöningen en bit bort ibland, då kommer du ifrån det där att hunden VET att godiset ligger i fickan eller i handen - för det gör det inte :)

toodiloo
0

toppentips! tack!

[Tess86]
0

#13 Håller med om att det var lite off topic, det var bara jag som spånade vidare. Jag tänkte väl som så att om man testar olika metoder att belöna med så kan man kanske få bort det där med att hunden hela tiden förväntar sig godis. Det kanske räcker med att man belönar med röst och kroppsspråk tills ett helt moment eller kedja av moment är avslutad och sedan belöna med godis. Som du säger motiveras ju olika hundar av olika saker, precis som oss människor, och det var det jag försökte få fram i mitt inlägg, att även om han rangordnar dem så måste man alltid använda en metod som fungerar på sin hund för annars lär den sig ingenting.