Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 774 ggr
ryttarensofia
0

Lära min vallhund att acceptera hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att jag äger en Groenendael (en av raserna inom belgiska vallhunden), och jag rider väldigt mycket hos min skötarhäst. Och jag vill helst kunna ta med min hund när jag rider, så hon också får en promenad. Vi har börjat ta med henne till stallet och än så länge har det gått jätte bra. Vi har varit ute och promenerat tillsammans med en häst, hon har varit lös inne i stallet när det varit en häst där och har varit inne i hagen (med mig, i koppel). Hon har verkat bli lite lugnare nu, tillsammans med hästar. Men jag vill ju liksom lära henne att man inte ska valla hästar. Hon är 3 år nu, men när hon var ungefär 1½-2 år, så vallade hon hästar en gång (av misstag), och då var hon jätte nära att bli sparkad många gånger. Och vi fick inte in henne, så vi gömde oss bakom ett hus, då undrade hon var vi tog vägen och hon kom till oss. Men jag tyckte det var så läskigt, hon kunde ju bli sparkad och dött. Usch, vill inte att nåt ska hända henne, men vill ändå ha med henne i stallet. Så nu undrar jag om det finns någon som har en vallhund som är med i stallet, hur har ni gjort för att den inte ska valla? Jag tar emot alla sorters av tips! :) Tack på förhand!

Kraam från Ryttarensofia!

Letfors
0

Jag har min bc nästa allltid i stallet och hon vallar aldrig. Det var inte jag som ägde henne när hon började att vara i stallet så jag kan inte svara på hur dom gjorde med henne tyvär :( dock har hon fårt valla nästa varje dag hela sin uppväst, så hon har fått det behovet tilöfredstället :) det änfa hon vallar är just får, antagligen för att hon har fårr valla så mycket

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se