fick en fråga? :-/
Hejsan,,
jag fick i dag en fråga,,,
vilken ras skulle du para din hund med (tibetansk spaniel) om du inte skulle para renrasigt?
jag blev ju ganska paff över frågan och sa att jag inte tänkt para henne alls som det ser ut och framföraallt inte med annan ras..
fick då en motfråga,,
men om?
jag vet verkligen inte..
vad skulle ni säga?
vad tror ni skulle passa,,, jag menar,, jag skulle ju kunna säga,, amstaff,, men det är ju liksom inte rimligt övh…
så vad tror ni är "rimligt" Pudel? för/nackdelar? shih tzu? för/nackdelar? lite sånna tankar…
så jag vet vad jag skulle kunna svara….
tack på förhand..
mvh Linda
Fast jag antar att det inte finns några om 
Men iaf OM man ska göra det så tycker jag det ska vara en ras som har liknande storlek/kroppsbyggnad samt liknande mentalitet. Så att inte hunden får olika drifter som "krockar" med varandra. Och det andra för att den inte ska se helkonstig ut. 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

nej,, för mej finns det inga om,,, :-)
jo visst är det ju så… men jag blir så himla förundrad över varför man får sånna frågor,, eller en annan fråga jag fått..
nu när du har renrasig hund så ska du väl ta kull på henne?? du är ju kattuppfödare så då kan du ju vara hunduppfödare, hahahaha…
eeeemn oki,,,, varför det då? alla med stamtavla behöver ju inte avlas på..?`
/L
om någon tvingat mig hade jag valt typ dogo argentino, mest för att jag tycker de är fina och hade blivit fina valpar av Klenod och en sådan. Men det kommer ju inte hända in a million years ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#2 Haha, ja. Väldigt lustig fråga :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag skulle forsätta säga "nej", för det finns inget "om" för mig heller 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Skulle, som SaraC, fortsätta säga Nej. Punkt lixom.
2 jag har fått den fråga men jag säger varför det då rasen är så ultimat för mig? så det finns inte om, skulle det inträffa en olycka (som det aldrig skulle göra iaf men OM det skulle ske) så är mitt svar abortspruta rakt av. Sen att man träffat sin ras i blandras o de har vart skit trevliga o söta så skulle jag itne vilja skapa iaf den blaningen ändå. 
Så säg nej rakt av.
Jag skulle ha valt en ras som är lik min egen så det inte blir för tokigt.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
skulle jag para Lillan skulle det vara med en sanktis eller t.ex nuffe, alltså så likt sanktis som möjligt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fick jag fråga av någon så skulle jag bara titta på personen o säga att jag inte ens tänker i så idiotiska tankar!
Jag är Extremt (!) emot blandrasavel som det ser ut idag. Så svaret blir att jag aldrig ens skulle tänkte i de tankarna!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

jo men absolut,,, hehe nåja,,
jag
svarade: sankt bernhard,,
fick till svar,, MEN det går ju inte,,,,
svarade: nej precis… jag skulle inte blandrasavla…eller avla utan att regga valparna.
//Linda
Vad JAG framför allt menar med mitt eget svar i #6 är: Om jag INTE vill pyssla med blandrasavel, då är ju svaret: NEJ. Nej i alla dess former och utan tvekan, utan varken Om eller Men.
Vill jag pyssla med blandrasavel, som enligt mig själv inte behöver vara dåligt, skulle jag nog kunna diskutera… Det handlar alltså om ÅSIKT. VILL jag inte pyssla med blandrasavel, varför inte stå för det ?
Om man är emot blandrasavel, borde man inte vara emot felavel på renrasiga hundar med? Vilket ju inte är helt ovanligt….

#12 jo men såklart är det så… men hon nöjde sej ju inte eller så förstog hon inte att jag menade allvar med att jag inte skulle,,, men när jag svarade sankt bernhard så tror jag hon fattade.. Eller så ville hon bara få till en diskussion för att hon vet att jag blir galen…. :-)
//L

ser ju att frågan jag ställde ser lite konstig ut,, men det lät inte lika konstigt i huvudet när jag skrev.. ;-)
13, jag svara mitt svar iaf då jag ser från mina hundar jag är inte ett dugg intreserad av skaffa en hög valpar har inte alls tiden till det. Jag är inte imot blandrasavel om den sköts rätt men det gör den ganska så sällan tyvärr. Och skulle jag avla på Enja nu sen när hon är våran då hade det blivit en renrasig Pudel iaf :) Skulle jag välja blandrasvalp hade det blivit en pudel-papillonblaning, eller bichon havanais-blaning av någon liknande ras.
#16 Vad hade min text i inlägg #13 med ditt val om du ville ha blandras eller inte att göra? :)
Var mer till dem som säger "absolut inte blandras, bara renras", eftersom det finns en hel del fel och oseriöshet inom renrasavel med
17 ne jag tänkte bara förklara mitt svar jag vet att den inte var riktad åt mig utan jag vill säga iaf hur jag ser på saken 
#18 aha okej ;)
#13 Det tror jag nog de flesta också är?
Jag skulle inte tagit så seriöst på frågan.
Känns som att fråga typ "Om du fick ta med dig 3 saker till en öde ö - vad skulle du ta med dig?"
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Intressant med alla "nej, skulle aldrig göra blandrasvalpar". Jag har själv haft tre rashundar och en blandras. Blandrasen var medvetet avlad av två liknande raser, lagotto och perro de agua espanol. Uppfödaren var på alla sätt lika eller mera omsorgsfull än rasuppfödarna (valpmiljön, vetgranskning, microchip etc).
Hela idén med raser och slutna genpooler är ju så otroligt ny och jag tror att den håller på att hamna i en återvändsgränd. Det är ju definitivt inget som är till hundarnas fördel.
En lösning skulle vara att gå ifrån den strikta rasaveln men föra lika noggrann statistik över stamtavlorna som nu.
Jag tycker Pudel eller någon annan liten sällskapshund skulle gå bra ihop med tibetansk spaniel.
#22 "Vem" ska ta på sig att hålla den kontrollen på stamtavlorna?
Om det typ skulle gälla liv och död. Alltså jag har inga tänkar på blandrasavel och är jättenöjd med renrasiga. Blir nog inga blandraser någonsin för mig. Men skulle jag bli absolut tvungen så blir det min amris kille med en eng cocker spaniel. Men som sagt nej på liv och död i såna fall.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vet inte. Kennelklubben? Det är alltså sedan den dagen när rasaveln faller på sin egen omöjlighet.
Herregud, nu verkar det som om jag står här och predikar för blandraser. Jag har faktiskt inget emot rashundar. Tre av mina fyra hundar är renrasiga och troligen blir nästa hund också en renrasig.
Jag är bara helt enkelt så bekymrad över hundarnas hälsa. Och över det att alltför många uppfödare ser mera på sina rashundars utseende än på deras hälsa och temperament när de avlar.
Även om det finns många omsorgsfulla uppfödare, så är de utseendefixerade alltför många.