Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2119 ggr
[memyselfandii]
0

Hur bra är ni på att..

promenera era hundar på vintern?

Är ni ute oftare eller mer sällan än sommaren? Är ni ute längre/kortare? Eller lika mycket oavsätt årstid?

Skrattande

Fridaaaa
0

Oftare sommartid än vintertid.
Mycket pga mig. Fryser så himla lätt, oavsett hur mycket kläder jag tar på mig. Väldigt jobbigt :/
Så blir inga direkta långpromenader, några korta istället.
Och sedan att hon springer på tomten med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[memyselfandii]
0

#1 Okej.. Samma här faktiskt. Jag är riktigt dålig på att motionera på vintertid men brukar ta mina två till en hundgård då & då så dom får kuta hur mycket dom vill..

Jag längtar sååå mycket till sommaren!

Fridaaaa
0

#2 Ja jag längtar med till våren när det är varmare.
Lillan är lika glad att springa och busa på tomten med :)

LLLINN
2

Jag är ute lika ofta och lika länge, kanske att det blir något längre promenader under sommaren. Men över lag så går vi alltid 4 promenader om dagen, sammanlagt blir det drygt 2 timmars promenad/dag!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

AnneN
0

På vintern blir det tyvärr både kortare och färre promenader då jag själv får köldeksem + problem med knän i kylan och min hund är väldigt frusen av sig. Dock så blir det desto mer hjärngympa, trickträning, mm inomhus.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[memyselfandii]
0

#3 Jo mina hundar med, fast i rasgården då, bara jag aktiverar dom som vanligt är dom nöjda ^^

Michaela-N
0

Jag kan absolut erkänna att jag under vinten promenerar väldigt lite, tur att jag har en hund som mer än gärna stannar inne med mig då också Glad

Fridaaaa
0

#6 Precis ;)

fidojunior
0

På vintern är promenaderna oftast kortare men vi går ut oftare.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Kalli
1

Jag tror jag är ute nästan lika mycket faktiskt, antagligen inte lika många såna där långa vara ute halva dagen promenader där man kan sitta på en sten och titta ut över stan och njuta av solen men de "vanliga" promenaderna blir nog ungefär lika långa.

[Agilityvovven]
0

Blir mer sällan på vintern, när jag kommer hem från skolan sent & det är mörkt ute så ger jag mig inte ut på någon långpromenad utan då blir det bara några korta  istället.

På helgerna brukar vi dock ta långpromenader i skogen så att de får springa hur mycket de vill.

Maja2
0

I genomsnitt är det nog lika långa promenader sommar som vinter. Man är ju ute fler timmar per dag på sommaren, men då det är varmt så blir det ju inte så himla långa promenader ändå. Då det är som kallast blir det kortare, och då det är som varmast blir det åxå kortare…. temperaturerna däremellan blir det lika långa :)

Labolina_73
0

jag hatar kyla,, eller hm iaf ogillar väldigt starkt..

MEN jag måste nog säga som så här att jag är nog ute mera nu, eller iaf på ett annat sätt.. nu går vi i skogen varje dag ca 1 timme på morgonen,, underbart… även när det är som kallast men då kanske inte 1 timme iom att Bissa tycker det blir kallt.. men är det bara några minus går det jättebra..

på sommaren går jag inte i skogen,, om det inte är stora (breda) stigar, men på vintern kan jag gå i snår etc,,

varför det då.. jo jag har sån extrem spindelfobi,, jag ogillar alla små krutteldjur men spindlar är värst av alla… dom dödar mej ju.. ;-) nästan…

så för mej är det lite annurlunda vinter och sommar,, men säkert blir det lika mycket ca även om man är ute i regel mer på sommaren..

//Linda

Maja2
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi underbara skoterleder, som pistas med pistmaskin. Flera mil långa…

Loveradio
0

Jag fryser också lätt, så jag erkänner att det blir sämre med promenader när det är vinter och kallt ute. Nu när det har varit -25 häruppe så har jag bara gått runt huset eller en snabb promenad runt kvarteret. Men nu när det är runt -5 och inte så himla kallt längre så har jag börjat gå ut mer. Idag gick vi 1,5 timme i skogen. Valle har också haft köldkramp vilket har gjort att han börjat halta efter 3 minuter nu när det varit så jättekallt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

#15 Köp fleecesockar till Valle så är bekymret med köldkramp borta :)

Loveradio
0

#16 Jag har ju gjort det. Men de har inte kommit än.

[memyselfandii]
0

Min tik har köldkramp och har märkt nu idag att min hane också har det så måste fixa hem sånna där fleecesockar till båda två.

fidojunior
0

Nu under vintern passar jag på att gå mycket i skogen också av samma anledning som #13, om det inte är jättekallt som det har varit vissa dagar.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

ms-mee
2

Jag är ute mer på vintern :) Både jag och Hubert älskar snö och kyla.
Så det blir längre promenader nu. Och det finns inget stopp i honom.
Ser inte alls fram emot sommaren :P

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Mixxie
4

Lika mycket, en hund kräver lika mycket oavsett väder. Så här håller vi igång som på sommaren. Men på sommaren så tränar vi mer ute och det gillar vovven mer.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

jollycox
0

Jag är ute mest på höst och vinter. Jag hatar värme och sol och hunden blir påverkad av värmen. Vi brukar inte gå så långa promenader överhuvudtaget men på sommaren och om det är kallare än -15 grader blir det bara korta promenader.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zvintos
0

Här beror det lite på väder. Vissa dagar är vi gärna ute allihopa, andra dagar är det gränsfall att man kommer utanför dörren. Vid -10 eller lägre är mina inte alls förtjusta i att vara ute, då de är fryslortar deluxe! Så då blir det mer anpassad träning/aktivering som görs inomhus istället.

[Empisen]
0

Vi är ute betydligt mer på vår/sommar/hösten… 
När det är såhär kallt så tycker inte mina hundar det är ett dugg kul att vara ute, men självklart får dem fortfarande motion, antingen i form av att få busa lösa hej vilt så länge dom vill, eller så klär vi på oss riktigt ordentligt och tar en timmes promenad ungefär, vare sig dem vill eller inte Flört

Men som sagt var, om man bortser från vintern så är vi annars ute jämt och ständigt! Glad

Maliiin
1

Jag har hästar så hä motioneras hundarna lika mkt på vintern som på sommarn. Har med dem när jag rider och kör.

Men vi går även mkt promenader om kvällarna :)

[MatildaTure]
0

Ture var ju så liten i somras men jag tror att det blir mer på somrarna. Dock har vi inte det så kallt här utan det ligger mellan 7-15 minus, inte så himla farligt. Då får Ture på sig sig vattentäta fleeceoverall och springer runt som vanligt. Idag blev det en långpromenad på 2 timmar och sedan några kortare rastningsrundor. Imorgon ska hela familjen ut på långpromenad. Vi är hästmänniskor så är inte så knussliga.

zoolatri
0

Vi tar inte lika långa promenader när det är väldigt kallt eller när det är väldigt varmt. Då gör vi annat istället. Höst och vår blir det nog mest intensivt med långpromenader:) då tycker jag att det är som skönast. På sommaren är vi ute jättemycket, hundarna går mycket lösa ute på tomten och vi sitter ute på altanen tex:) nu under kalla vintern fryser både jag men mest hundarna hur mkt som helst. De har täcken och sockar, men sockarna åker av hela tiden! Funderar på att börja tejpa fast dom.

[Forest]
0

Jag fryser väldigt lätt men förra året var någ droppen för mig att frysa så jag har fyndat bra kläder, varma termobyxor o skor jacka har jag alltid en varm än. Jag kan se lite smått rolig ut men jag vägrar frysa redan efter 2 minuter Flört Därimot så fryser hundarna trots täcke/overall så jag har vissa dagar tagit kortare turer men går oftare. o när det har vart skönare ute då tar vi rigäla långpromenader o verkligen passar på att njuta av frisk luft. Hundarna vill inte gå långt när det har vart kallt ute, så de väljer lite själva oxå Tungan ute

SaraC
1

Likadant. Är det snöstorm blir det ingen långis den dagen, men är det värmebölja på sommaren blir det förmodligen ingen då heller.

Jag är också en riktig fryslort, men har man rätt kläder så fryser man inte!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fridaaaa
0

#29 Haha jo jag! Jag brukar ha långkalsongar, tjocka byxor, termobyxor (ridtermo, bra såna), 2-3 par strumpor och varma skor, mössa,vantar,och massa annat, fryser oftast ändå xD

Cocoscream
0

Ute mer på vintern då jag knappt jobbar halvtid såhär års:)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

Misarn
0

Jag kan nog säga att vi är ute nästan lika mycket, det beror väldigt mycket på väder hur kallt det är på vintrarna, men annars får man bara klä på sig mera kläder. När vi är ute och går får jag upp min kroppsvärme väldigt snabbt så då viner det bara lite i kinderna men inget går upp emot att gå under sommaren när man kan gå i leggins och t-shirt Glad

SaraC
0

#30 Och det är inte "rätt" kläder så det är inte konstigt Flört

Fridaaaa
0

#33 varför skulle inte det vara rätt kläder? Vad skulle man annars ha?

Noa-Nisse
1

Det blir betydligt kortare promenader på vintern. Jag tycker det är härligt med vinter och snö och många minusgrader men Klenod har en annan uppfattning om det…

när graderna är under 8-9 minus så vill hon inte gå längre än snabbt ut om och kissa utanför dörren även om man har både täcke och skor på henne så hon håller sig lite varmare.

Men på sommaren så går vi både länge och antagligen oftare också. Då kan Klenod välja att lägga sig mitt på en cyckelbana bara för att njuuta av solen och värma sig varm av asvalten.

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
0

#34 Man ska klä sig efter "lager på lager-principen".

Första lagret ska vara i syntet eller ull, till exempel ett underställ i något av de materialen. Det lagret ska värma och transportera bort fukt fån kroppen, därför är dina långkalsonger (som troligen är i bomull) fel eftersom bomull binder väta och torkar långsamt. Likadant ska du heller aldrig ha strumpor om det är kallt, utan yllesockor direkt mot fötterna.

För att nämna några exempel Glad

Noa-Nisse
0

#36, va bra tips! Jag är verkligen en som underskattar kylan :P tar alltid på mig lite för lite. Inte fören jag varit ute en liten stund som jag börjar frysa lite. Dock tycker jag att det känns bättre att vara lite kall än för varm :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

nottheonly
0

#36 Jaha, det var intressant! kan ju vara bra att veta Glad

pius314
0

I stort sett lika mycket. Men som nämnts, är det under ca -20 eller över +30 så blir det nog kortare.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Ixectrona
0

Jag är fullständigt kass. Men Wikus vill inte vara ute längre, 10+ minuter ute i kylan så kan han inte gå längre, tassarna fryser så det gör ont på honom.

Fridaaaa
0

#36 Fryser lika mycket när jag har underställ som när jag har långkalsonger ;)
Och jag kör med lager på lager ^^, För vet att det värmer mer än få tjocka kläder.
Oki yllestrumpor har jag typ 1 par bara haha :=D Men får köra på det ;)

Adalissa
0

Med min tidigare hund blev det kortare på vintern när det var dåligt väder, annars ungefär samma. Fast kanske längre under den varmare årstiden eftersom jag verkligen avskyr kyla… I och för sig var vi utomhus mycket då jag även hade häst, men det blev promenader ändå.

Med nuvarande hund blir det inga promenader alls, bara rastningar. Hon är lite känslig för kylan så därför har jag jacka på henne om det behövs. Från början blev hon snabbt kall om tassarna då hon var ovan snö men det går bättre och bättre. Men så är hon ju bara 8 veckor ännu också:D

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

wesdi
1

Ingen skilllnad, vi är ute på samma sätt och lika mycket oavsett årstid.

Snöstorm och - 25 grader är ungefär som stekhet sommardag + 30 grader. promenaderna/aktiviteterna/träning får anpassas lite  till de lite mer extrema väderleksförhållandena.

Men annars.. ingen skillnad.

*lager på lager*-principen gäller för mig. Jag tränar något året runt… stavgång, jogging, skidåkning, cykelturer… tillsammans med hundarna.

Ingen av mina hundar är frysna av sig, de är enormt vädertåliga - glad är jag för det Flört

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

SaraC
0

#37/#38 Kul att kunna tipsa! Kanske man skulle skriva en artikel om det? Glad

#41 Har du testat underställ i ull? Vad har du som andra och tredje lager?

Fridaaaa
0

#44 Hmm vet inte :)
andra och 3e lagrena är lite olika beroende på vad som är rent ;)

SaraC
0

#45 De lagren är ju minst lika viktiga Glad Ett varmt lager om det är kallt (till exempel flecce) som andra, och sedan antingen ett vindskyddande lager (om man ska röra på sig) eller ytterligare ett värmande (till exempel termobyxor och jacka) om man mest ska stå still eller om det är väldigt kallt, som tredje.

Loveradio
1

Tycker du ska skriva en artikel om det :)

Fridaaaa
0

#46 Ja fleece-tröja brukar jag ha ganska ofta.
Vet dock inte vad som är bra byxor ovanpå understället? Brukar för det mesta ha mjuksbyxor då jag tycker det blir kallare med jeans

[Forest]
0

44 jag skulle gärna läsa en den Glad

SaraC
0

#47/#49 Då ska jag fila på en sådan! Glad

#48 Du måste ju ha samma sak på benen som på överkroppen för att det ska ge "verkan". Satsa på fleece även på benen om du tycker det värmer. Sen måste du avsluta med antingen ett par riktiga "täckisar" (riktigt varma överdrags-/termobyxor) eller ett par tunnare täckbyxor som står emot vind och vatten.

Maja2
0

Jag är otroligt varmlivad, så det Jag har på mig passar kanske inte alla. Jag köpte världens bästa kläder för några månader sedan, ett par Didriksons skalbyxor, och en Craft skaljacka. De funkar vår, höst och vinter. Nu när det var -37 grader, hade jag underställ plus en långärmad polotröja, inget mer. Funkade kanon :)  När det är bara några minus och varmare, har jag inget under byxorna, och bara underställströja under jackan. Helt suveränt :)

jgs09001
0

Jag fryser aldrig i mina ullfrottelångkalsonger. Även när det är riktigt kallt har jag bara de under termobyxorna. På överkroppen brukar jag ha en fleecetröja och dunjacka. På fötterna har jag Powerstövlar, har aldrig frusit om tårna i dem trots att jag lätt fryser där.

Fridaaaa
0

#50 OKej trodde inte det hade betydelse om det var olika på över & underkropp:P
Ja bra termobyxor har jag, då jag är i stallet och då behövs det ^^,

SaraC
0

#53 Nej, det behöver inte vara lika på varje lager. Absolut inte. Men varje lager måste ju vara genomtänk, för annars fryser man.

Fridaaaa
0

#54 Okej bra att veta ^^,

Maja2
0

#40 Skaffa varma fleecesockar till hunden så kan ni vara ute :)

[Star-Di]
0

Jag försöker hålla det jämt året runt. Ibland är det för kalla dagar på vintern för att det ska bli något mycket gjort och ibland är det för varmt på sommardagarna. Det jämnar ut sig.