Olika ''partytricks'' ? :)
Hej alla!
Vill bara fråga om folk gärna kunde skriva upp roliga trick man kan lära sin hund, gärna också skriv hur man lär hunden de eller länka till en sida/video :)
Skriv också gärna av nyfikenhet vad era hundar kan ? 
Den kan jum lära sig att stå på bakbenen och snurra runt (dansa) Fast jag vet inte hur man lär dom det
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Dom här tricken/kommandon har jag lärt Liam (vissa sitter riktigt bra och vissa är rätt nya).
Sitt
Ligg
Rulla runt
Spela död
Snurra
Slalom mellan benen i fart
åttan runt benen stillastående
stå på bakbenen
snurra runt på bakbenen (dansa)
runda mig (och runda träd utomhus)
stå med frambenen på en skatebord och springa fart med bakbenen
krypa
vänster/höger (fritt följ på respektive sida)
backa
stå mellan mina ben och gå framåt/bakåt i min takt (följ)
Har säkert glömt något men det är dom jag kommer på just nu!
Nästa projekt är att gå framåt och bakåt på bakbenen,
Här är några tricks som Pelle kan :)
* Slalom mellan ben
* Åttan (zacka)
* Hoppa genom armar
* High five
* Släcka/tända lampa
* Backa
* Snurra
* Zebra
* Upp med händerna
* Tunnel (gå mellan benen)
Här kommer några av Milles trick :)
- Sitt
- ligg
- tass
- andra tassen
- stå
- dansa
- high five
- give me ten
- spela död
- lägga tvätt ta ut tvätt
- stänga skåp
- Vänta
- ha godis på nosen och sedan fånga det
- Hoppa över ett ben
- Komma när man ropar
- gå i korgen
- rulla runt
- sitt vackert
- backa
- slalom mellan benen
- backa emellan benen
- stå på ens fötter medan man går framåt och bakåt
- hoppa igenom ens händer som är formade som ett O
- skall
- hämta kopplet
- hämta nycklarna
- backa
- backa runt en
- Puss
- Vinka
Och sen är det massa mer men orkar inte skriva allt nu :)
Vad innebär "zebra"? :-)
Här är några som Lex kan:
- Sitt
- Stå
- Fram
- Back
- Över
- Vinka
- Pang
- Snurra
- Städa
- Tryck!
- Kram
- Puss
- Hämta bollen
- Hämta leksaken
- Tass
- Stänga skåp och dörrar
- Stanna
- Vänta
- Sakta
- Försiktigt
- Fot
Kommer inte på mer saker just nu 
#5 Han ställer sig på bakbenen :)
Här är några trick våran Dalmatiner/boxer har lärt sig genom djuren på gården och Gustav(matte).
Död: Håll upp en godis så att hunden kan se den, lägg din hand på golvet med knyten hand så att hunden förstår att den ska ner på govlet. Sedan visar du hunden med hjälp av handen hur han ska ligga ner(spela död).
Give me 5: Vet inte om det är så vanligt att hundar kan göra det här men. När vi lärde Diesel(vår hund) give me five så höll vi i en godis sa åt hunden att sitta fint och sen tar du försiktigt tag i hundens ena tass och skakar den, ge den sedan godiset som den har kämpat för. Diesel har lärt sig denna övningen såpass bra att när det kommer folk och hälsar på går han fram(utan att någon har sagt till honom) och gör give me 5.
Dom få gånger han tigger vid matbordet lägger han upp högertasset på bordskanten och tittar på en med änglaögon. Det händer även att han lägger upp båda tassarna samtidigt och bara sitter på bakbenen.
ha godis på nosen och sedan fånga det, hur tränar man det?
Jag har försökt, men Dipp följer huvudet med handen så hon liksom tittar uppåt, hur gör man?
Övrigt, tack för alla dunderknep :)
Godis på nosen/ nosryggen; Jag gjorde att jag höll mitt ena pekfinger i början på nosen så hon inte lyfte huvudet för högt (då trillar ju godisen) sedan bit för bit flyttade jag på fingret. Jag har lärt min tjej att "pound it" då jag sätter fram en knytnäve så trycker hon nosen mot den (hon poundar nu allt man ber om fötter/ bokhyllor/bollar) Väldigt enkelt. Godis i handen, så fort nosen nuddar ger man godisen. Jag utvecklade så säger jag det jätte glatt så trycker hon hårdare och viskar jag så snuddar hon bara vid den. Sedan kan hon "back" på kommando. Väldigt praktiskt att lära. Jag lärde min genom att hålla upp handflatorna och gå emot henne och säga"backa". Efter ett par gånger så fattade hon. Använder det mest ur det praktiska att be henne backa ur trånga ytor eller ur ett rum eller in i ett utrymme på ex. Bussen där hon inte kan bli trampad på. Eller då jag inte kan nå henne eller hon kan se mig Sedan kan hon "dansa" som är egentligen en serie med olika kommandon. Ex. hon gå i tunneln under benen , gå till sidan och gå fram och bak med en sedan göra en åtta mellan benen. Jag höll en godis Mellan benen och gick hon igenom fick hon den. Annars var det bara att göra om. Sedan gjorde jag bara så att jag höll godisen bakom benet och drog den till ena sidan. När hon gick till sidan efter tunnel så fick hon godisen osv. I varje moment. Sedan så kan hon markera olika saker. Så som boll, människor (då via namn), nycklar, jacka, koppel, vår bil (praktiskt på IKEAS parkering!) Hon kan slå på/av radion, tända en lampa (med dimmer på golvet), och krypa fram under saker Hon är inte mycket för tricks (eller snarare jag) gör det mer för lydnad och aktivering :) så mesta är ju vanliga saker men kanske nått som var av intresse
Min hund kan stänga lådor, det tycker jag är lite ballt i alla fall.
Min förra rottweiler brukade imponera med att apportera wienerkorv.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
När jag blev delägare av Dipp så kunde hon inte mycket, nu kan hon sitt, ligg, sem om hon sitter mittemot mig och jag uatn ord håller fram min högerhand, då länner hon sin vänstertass i min hand, håller jag fram vänster så lägger hon högertassen
Jag ska försöka ta massa av era tips, då jag har brist på fantasi
Hon kan gå slalom mellan mina ben och jag försöker lära henne att gå i en åtta mellan mina ben och ibland går det, men hon är så stressand och har inte tid att vänta på kommandon

- Slalom mellan benen
- Åtta
- Gå runt
- Snurra åt båda hållen
- Backa
- Krypa
- Sätta ner huvudet i tex en kruka
- Krypa in och gömma sig i en koffert
- Buga
- Diverse klossarbete
- Sätta upp tassarna på en kruka och huka sig
- Pussas
- Hoppa upp på ryggen
- Hoppa upp i famnen
- Sitta fint
- Blyg
- Lyfta på olika ben
- Stå på händer (mot stöd)
- Stå med alla fyra tassar i en liten skål
- Sitta fint och krama ett gosedjur
- Gå till bädden/buren
- Rulla en boll med tassen
- Massa lydnadsmoment
- osv osv
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Kul att läsa om era duktiga jyckar :) Har inte lärt Nelly så mycket tricks alls, men med nästa hund tänkte jag försöka lära massa roliga tricks. De här tråden blir ju perfekt för mig och andra fantasilösa mattar och hussar som inte kommer på vad man kan lära hunden för skojjiga saker ;)
Det finns en jättebra bok som visar steg för steg olika tricks. Här hittar du den:
Min Chihuahua kan ett antal olika tricks, men hennes (och min) favorit är puss. Den använder hon hela dagarna i kontaktsökande. Antingen skuttar hon upp i mitt knä och trycker nosen mot min mun eller så går hon runt mina ben och duttar nosen mot benen istället.
För att träna in puss är det bara att hålla en godis nära ditt ansikte och ge den. Håll närmre och närmre, till slut kan hunden ta godisen från din mun. Håll sen undan godisen och se om den väljer att "pussa" dig istället. Gör den det, godis! Annars, fortsätt som i början ett tag till och prova igen. Lättast är ju med klicker, klicka precis när den är nära din mun och ställ sen högre krav!