Blivit intresserad av hundar
Jo, nu är det såhär att jag blivit intresserad av hundar på senare tid. Främst stora maffiga vakthundar.
Om jag nu skulle skaffa mig en hund någon gång skulle jag inte springa runt med den i koppel eller annat trams. Hunder får följa med mig om den vill, annars får det kvitta.
FRÅGOR:
Hur accepterat är det av samhället att ha en jättehund som följer med en hela tiden? T.ex kollektivtrafik.
Kommer hunden skydda mig mot farliga situationer?
Finns det någon risk att folk kommer vilja prata med mig om jag har hund, eller kommer folk dra sig undan när dom ser min hund?
Vilken ras kan ni rekomendera? Är ung, bor i en stuga på landet, socialt missanpassad, känslokall men inte elak och skulle tycka det va trevligt med en stor och "farlig" hund. Har själv tänkt mig diverse bergshundar så som pyreneerhund eller någon av ovcharkorna.
Jag tänker utgå ifrån att detta är ett skämt.
Om inte har jag bara en sak att säga - Med ditt tänk bör du inte ha hund alls. Läs på och skaffa dig kunskap innan du ens tar upp dessa funderingar igen.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Ursäkta? Förstår inte hur du menar… Försöker skaffa mig kunskap just nu.
Men skit i det då… Då får jag hitta någon annan stans att fråga!
Hur accepterat är det av samhället att ha en jättehund som följer med en hela tiden? T.ex kollektivtrafik.
Svar: Brukar i regel aldrig vara några problem, så länge de har koppel på sig och annat "trams".
Svar: Troligtvis inte.
Finns det någon risk att folk kommer vilja prata med mig om jag har hund, eller kommer folk dra sig undan när dom ser min hund?
Svar: Beror helt på hur du är som person och vilket intryck du gör samt hur du har uppfostrat hunden men tro inte att bara för att du skulle ha en stor hund så blir andra människor "rädda", långt ifrån många gånger.
Vilken ras kan ni rekomendera? Är ung, bor i en stuga på landet, socialt missanpassad, känslokall men inte elak och skulle tycka det va trevligt med en stor och "farlig" hund. Har själv tänkt mig diverse bergshundar så som pyreneerhund eller någon av ovcharkorna.
Svar: Ingen utifrån det du har skrivit här och definitivt ingen av de du har tänkt dig då de kräver en erfaren ägare men det är klart oseriösa uppfödare kan man väl alltid hitta…
Haha va?
Tack så mycket för ditt svar! Jag har faktiskt läst på och så, och dessa frågor va bara lite funderingar utöver de självklara sakerna om hundar. Är en väldigt driven person och tror att jag hade blivit utmärkt som hundägare… Vill ha en stor hund som kan vakta och följa med mig på långa promenader. Den ska även utan problem bo i min kalla stuga utan att frysa ihjäl.. Och koppel tycker jag är trams.
Koppel är ett krav men självklart kan man ha uhnden lös på vissa ställen om den är uppfostrad
Vadå koppel är trams? Så inne i städer där det för det mesta råder koppeltvång ska du vandra runt med din lösa hund?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag bor dock inte inne i stan men ja, koppel är trams även där. Onödig nymodighet som berövar hundarna sin frihet.
visst kan man tycka att koppel är onödigt och visst kan man fixa det utan koppel MEN det betyder massor av träning, stor kunskap och åter massor av träning. Sen är det ju faktiskt så att det är koppeltvång på många platser samt att du ej får ha din hund lös i skogen heller om du inte har "pli" på den. Du skriver ju själv att du inte har någon erfarenhet och de flesta raser som "passar in på din beskrivning" inte riktigt passar förstahundsägare…
Fast min familj har haft hundar när jag va yngre. Gick alltid med den lös… Så jävla svårt va det inte. Ska man välja en hundras man inte vill ha bara för att den man vill ha inte är en "förstagångshund"?
En uppstoppad på hjul kan du alltid ha lös! Och det verkar vara något som passar en person med din inställning.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
En hund på hjul kan knappas följa med mig utan koppel…
#14 Jodå, bara att putta på den så följer den med.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
ja man ska välja ras efter sin erfarenhet och förmåga.
Om man inte tänker ha sin hund kopplad alls så ska man inte skaffa hund. Tänk om man är inne i stan och släpper lös en valp som man inte har någon relation till, vad händer? Jag tror inte att valpen bara lydigt går fot brevid en. Det är både farligt och oansvarigt att inte ha koppel på sin hund i stan tycker jag och även i skogen så ska hunden kunna komma på inkallning man vet aldrig vad som händer och i alla lägen måste hunden kunna komma tillbaka till en före det är det koppel eller lös i en inhägnad som gäller. Eller så går man i skogen med flexi eller en lång lina.
Jag bor inte i stan, eller i skogen. Och om man ska in till stan kan man visst ha koppel på valpen om det är nödvändigt, precis som man håller ett barn i handen. Men valpar och barn är inte små hela livet, utan lär sig med tiden. Till skillnad från de flesta av er så tycker jag att hundar inte är en ägodel utan egna viljor och behov. Jag tycker dessutom inte att hundar ska bo i stan öht.
Hahaha, åh klanka ner på våran syn på hundar på den här sidan? Du är för rolig du.
Koppel är ett sätt att visa respekt för andra människor. Om du inte bor helt i ödemarkerna så kommer du gå på ställen där det är väldigt respektlöst att ha hunden okopplad.
Och du ska absolut inte ha en hund okopplad i kollektivtrafik.
- Mvh Emma
Jag skriver bara min åsikt, ni får gärna försvara eran om ni vill. Skulle aldrig falla mig in att åka kollektivtrafik, va bara nyfiken.
Du ska absolut inte ha hund över huvud taget!
TS det är koppeltvång på många ställen. Man kan få böter om man inte följer dom lagarna även om hunden inte skulle sticka någon stans…
Så du menar att koppel är en nymodighet? Man har haft koppel på hundar länge.
Det är vårat ansvar att se till att våran hund inte stör några andra individer oavsett om det handlar om människor eller andra djur. Det finns människor som blir livrädda av att se en lös hund, oavsett om det är på håll. Därför tycker jag att det är absolut nödvändigt att ha hunden i koppel bland människor.
Du skriver: _"Till skillnad från de flesta av er så tycker jag att hundar inte är en ägodel utan egna viljor och behov"
_Varför då ens äga en hund då? Då menar du att du inte ska uppfostra hunden heller? Utan att hunden ska göra allt av sin egna vilja?
Det är väl koppeltvång i princip hela våren/sommaren? Enligt lag.
Okej, du verkar ha starka åsikter och tycker dig veta endel, varför ens fråga oss här på hif om du ändå inte tar till dig vad vi skriver utan vill bara käfta emot?
Väldigt onödigt att göra en användare och skriva ett inlägg enbart för att starta tjafs(där alla är emot dig).
/Lova
Ny blogg!
bilr lite arg här faktiskt. koppel är inget trams, om det skulle komma en stor, agressiv hund mot dig och bita dig, bara för att ägaren tyckte att koppel är trams så h*n har inte koppel på hunden, hur roligt är det? dessutom är inga hundar farliga, det är ägarna. jag är ett fan av stora hundar så om jag skulle få syn på en stor rotweiler eller mastiff eller liknande som du nämner, skulle jag mer än gärna gå fram och hälsa om ägaren tillät. du ska inte ha hund, tyvärr. om du vill ha ett djur som skrämmer bort folk, ska du inte ha hund. tror att detta är en tråd som är skapad bara för att trigga folk.
#18 HAHA eller hur…
tips. skaffa katt. dom kan gå lösa. ute. men inte på stan. på landet.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bulllmastiff.
Stor hund, bra vakt hund, trevlig, gillar motion.
Dock måste hunden gå kopplad i städer enligt lag.
Hundar får följa med på nästan alla typ av tåg och bussar. Storleken spelar ingen roll, men det är koppel tvång och man måste ha lydnad och kontroll.
Nej, dem flesta hundar blir rädda om ägaren blir det.
Ja, om du vissar att du vill prata med dem och visar att du kan kontrollera din hund så finns det inge problem.
Bullmastift.
#28 Vad är Bullmanstift?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#29 det ska såklart stå bullmastiff.
Förlåt om det skappade lite förvirring för dig, ska genast rätta till det :)
Kan ju bara se till mig själv.
Har en 10 årig kastrat labbe och en 3 årig kooikerhondje.
Labben går nästan alltid lös då han absolut inte bryr sig om andra hundar, katter, vilt. andra människor m.m. Han är super nöjd att bara gå och lulla med sin tennisboll i munnen. Han lyssnar på minsta lilla pip ifrån mig. Men självklart är vi bland folk eller ser att vi möter någon människa som hund så är det koppel direkt som gäller för att visa respekt. En främmande människa har ingen koll på att jag har såpass stor pli på min hund.
Min kooiker har jag bara lös på vissa få platser oftast i hundgården vi har här i närheten. För att hon skulle tex dra efter något vilt eller bli nyfiken på hunden vi möter. Så hon är nästan alltid kopplad för att jag är rädd om min hund och om omgivningen omkring mig.
Skulle ju aldrig vilja springa på en sådan som du som har en sådan tankeställning.
Som någon skrev en trähund på hjul hade passat dig perfekt.
hehe vilken tråd :) Ett gott skratt förlänger livet ytterligare :)
En katt kanske hade varit bättre. Den kan du ha lös och om den vill följa med/efter dig så gör den de, annars skiter den i det. Precis som du vill ha det..
Mvh Jenna
#25 nej jag vet inte det jag frågar om. Hade väldigt tydliga frågor i trådstarten. Jag är bara nyfiken på vad ni hade för svar på mina frågor och funderingar. Inte så att jag ska springa iväg och köpa en hund det första jag gör. Blir det inte kallt för en bullmastiff med ca 14 grader inomhus? Brukade gå runt en sån med ett tjockt täcke på sig där jag bodde innan.
Snälla ni, kalla inte trådskaparen för troll, finns inga bevis för det. Därför ber jag er tänka hur ni skriver. Det finns människor med avvikande åsikter, det bör man tänka på. Och alla har rätt att tycka vad dom vill om saker och ting. Så länge man inte bryter mot våra Skrivregler är det helt okej att ha fria åsikter.
Jag kommer rensa bort sånna inlägg där man antyder att TS är ett troll. Då det inte finns några belägg för detta rent konkret.
#35 då är leonberger bättre :)
Dock är dem större, väger ca 60-80 kg.
Duktiga vakthundar, aktiva, kräver dock lite mer av sin ägare.
Svar: Varför skulle det inte vara accepterat av samhället? Jag brukade låna grannens Grand Danois och åka kollektivtrafik, visserligen hade folk mycket respekt men du och hunden har lika mycket rätt att åka kollektivtrafik som alla andra har.
Svar: Ja förmodligen när hunden vuxit upp.
Svar: Ja risken finns att folk kommer berömma dig över hur stor och fin hund du har, risken finns även att folk håller sig undan, går till andra sidan vägen etc.
Vilken ras kan ni rekomendera? Är ung, bor i en stuga på landet, socialt missanpassad, känslokall men inte elak och skulle tycka det va trevligt med en stor och "farlig" hund. Har själv tänkt mig diverse bergshundar så som pyreneerhund eller någon av ovcharkorna
Svar: Jag skulle nog rekommendera leonberger till dig.
:)