Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4290 ggr
Cassii
0

Det här med ED/HD röntgen

Paniken kryper i mig varje dag. Har en sheltie tik på ett år, vi har kört grunder i agilityn och inte hoppat höga hinder (hindrena har varit 5-10 cm höga MAX) förutom när hon var 11 månader, hoppade vi 25 cm. Hennes föräldrar är inte röntgade, har däremot kollat lite längre bak samt syskon osvosv. o de hundar som är röntgade har haft A höfter samt 0 på armbågar.

Men det lindrar inte mig från att inte ha den här klumpen och paniken så ofta i magen, tänk om hon har dåliga höfter?

Jag kommer börja i ett hundgymnasium till hösten och lever ett ganska aktivt liv med henne, inte varje dag, men när vi börjar gymnasiet till hösten blir det troligen mer aktivt.

Kan man på något sätt se på ens hund om den har dåliga höfter?

Jag kommer röntga i juli/augusti. Hon har varit sen i utvecklingen med mycket, sen löpte hon för 3 månader sen, vet inte när hon löper nästa gång samt att jag inte har några pengar knappt. Bara ungefär hälften av vad det kostar att röntga, annars hade jag nog röntgat nu.

Någon som kan lugna mig en aning till juli/augusti? Glad

Michaela-N
1

Nja, det är ju inte bra att hoppa med unga hundar men det vet ju du redan, finns nog inget som kan lugna dig mer än att jag har svårt att tro att hon skulle ha D- eller E-höfter.

Synd att inte föräldrarna varit röntgade, det hade ju kunnat hjälpa dig en del eftersom det är ärftligt och om föräldrarna har dåliga höfter är det högst troligt att avkomman också har det.

Hittade en väldigt nyttig sida angående dysplasi.

Tänk också på att det egentligen inte spelar någon roll för hennes del om hon har dåliga höfter så länge hon inte själv lider av det. Om hon skulle ha sämre höfter nu så är det troligast att det inte skulle märkas av förens hon blivit gammal.

Jag ser ingen anledning att oroa sig för ett sämre resultat, oavsett vad hon får så kan hon ju fortfarande vara en aktiv hund, det gäller då att ta allt i hennes takt, dessutom är hon ju så väldigt ung!

Lycka till!

Cassii
0

#1 Jag har knappt hoppat med henne. Cirka 2 ggr/månad :) ibland 3. O ja cirka 5-10 cm.. Det är ju högre att hoppa upp i min säng/soffa ex :)

Ja, jag vet. Jag brydde mig inte så mycket då om jag ska vara ärlig.

Tack för länken!

sofiek90
0

När min schäfer skulle röntgas sa dom på kliniken att det hade vart bra om hade haft mer muskler än vad hon hade då eftersom det var lite svårt för dom att lägga hennne rätt inför att plåtarna skulle tas. Flört

MVH

Sofie

Cassii
0

#3 Förslag på lite styrketräning? Hon har bra muskler *enligt mig* men det skadar inte med mer, speciellt nu när hon är så liten o inga saker passar henne (inte nome sele eller klövjeväskor osv)

Rafflan
1

#4 är hon ung bör hon inte bära eller dra saker, skritt på stig i skogen är bra för muskel bygge :)

Skritt i största allmänhet är bra för musklerna ;)

jag tycker 2-3 gånger/månad är för mycket hoppande.
Och ska du gå hundgymnasium måste hon ju inte ha A-höfter, en hund med b-c höfter kan leva ett aktivt liv utan problem, men man bör kanske inte köra hårt agillity och annan hoppning om dem har c höfter eller sämre.

Min hund hade E och D höfter, riktigt usla, han gick glatt 1-1,5 timmes promenader utan problem och kunde lätt ha gått mer, och fick inte problem med höfterna förens han var 10 år gammal :)
Bara man håller dem bra musklade och bra vikt kan dem leva länge och lyckligt som sällskapshundar/aktiva sällskapshundar trots dåliga höfter :)

Cassii
0

#5 From 1 års ålder kan man börja bygga mukler på hundarna, och hon är 1 år, o man börjar ju självklart väldigt långsamt Flört

Så du tycker att hopp, kan det ens räknas som hopp? 5-10 cm? Det blir ju liksom ett lite högre galoppsprång.

Har hon C höfter eller sämre blir det inga tävlingar och definitvt inte mycket agility.

Men nu just för sekunden är jag positiv o tror att hon har A eller B höfter.

sofiek90
0

#3 Kuperad terräng och sandbackar är ju bra :)

MVH

Sofie

Rafflan
0

#6 det finns andra hinder än hopphinder som man kan träna på i början och sen lägga in hopphindrerna när dem är ca 1½ år, men behöver inte ha bråttom, man har ju 13 år på sig ;)

Jepp, blir det C kan du ju träna henne och bara undvika hopp, tex hoppet i lydnad, stå på bakbenen i freestyle osv, men det går ändå att träna. Och i grund och botten är ju hunden vår familje medlem så när vi fick e och d sabbades agillityn, lydnad och utställnings planerna, men vi hade en underbar hund som vi älskade nå enormt<3

Dock är A och B höfter vanligast, och shelit har ju sällan problem med höfterna :)

Noa-Nisse
0

börja simma med henne TS, det bygger finfina muskler =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Cassii
0

#9 Det är tänkt till sommaren :)

vallhund
0

Skritt i blåbärsris, sand, vatten. Springa uppför grustag. cavaletti med hjälp av en stege på golvet, som man höjer när hunden förstått vad det går ut på.

HD hundar skall hållas slanka o välmusklade, min förra BC hade HD B + C, jag musklade upp honom med drag o simning o träning i grustag, dessutom var han alltid lös i skog o mark. Tränade agility o freestyle, samt att han vallade både får o nöt regelbundet högt upp i åren, han hade aldrig ont av sina höfter, han togs bort vid dryga 9 års ålder av en orelaterad sjukdom.

En vän har tävlat agility på internationell nivå med sin Berger des pyrenées à poil long (liten nätt ras)med HD E, hunden pensionerades från tävlingar vid 6 års ålder då hon började få problem med sina höfter.

# 6 Shelties har problem med HD, dock har det inte varit uppenbart då så få uppfödare röntgar sina hundar HD hundar skall inte behandlas som porslinsdockor o det finns ingen anledning att inte syssla med utställning t ex, vet en chow chow med HD E som sopar banorna i ringen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SmileyMalin
7

Fast rekommendationen att inte börja med agility fören hunden är 1 år handlar ju om betydligt mer än att hunden inte ska hoppa…. Att svänga tajt efter ett hinder är ju exempelvis otroligt påfrestande för kroppen även om hindret varit så lågt att hunden kan gå över… Balanshinder ska man ju absolut inte ge sig på förens hunden har en riktigt bra balans, vilket många inte ens hunnit få vid 1 år! Och slalom är ju verkligen en av dom saker som sliter mest på kroppen, men hur ofta ser man inte unghundar som redan lärt sig slalom och alltså lär ha tränat det en hel del!

Dessutom är ju dom flesta hundar inte mentalt redo för att börja lära sig agility innan året, så då krävs det ju att man som förare har en väldigt god kunskap kring hur hunden kan tränas helt utan press.

aussieochgolden
0

Åh. Jag känner precis som du! Är så otroligt nervös. Vill verkligen att Jill ska ha bra höfter. Annars kommer ju typ alla våra planer gå i kras! Åhh Är så sjuukt nervös..

Rafflan
1

#11 vi skulle bara ställt ut för att han skulle gått i avel, så jo då fanns det en anledning att inte syssla med utställning ;)

Han kunde ju ha tränats och tävlat i allt som inte innebar att han skulle hoppa. Olika former av spår, vet ej om stora hundar måste hoppa eller stå på bakbenen i freestyla (?), tränat lydnad utan hopp momentet, rally lydnad (tror inte dem hoppar i det?).

Sen ang din kompis som tävlade sin hund som hade E höfter, det ökar risken för att hunden ska få problem i förtid med höfterna, jag har hellre ett långt och lyckligt liv med min hund än ett kort liv bara för att JAG vill tävla…

indra-bus
0

De är en liten hund o låga hindrer. Så jag tror inte du behöver vara så orolig.

De är värre med stora hundar ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cassii
2

#15 Tack!

Förstår mig inte på vissa, behandlar ni era valpar som porslinsdockor?

thilda-
0

#3 hon som röntga min hund sa att det är svårare att räta upp benen ju mer musklad dom är men nu har ju jag en +40kgs hund och hon hade stora problem med att dra hans ben rakt bakåt när hon skulle röntga höften Flört

Michaela-N
3

#16 Hur menar du då?

Valpar bör väl mer eller mindre behandlas som porslinsdockor, de är ömtåliga och man bör ta det lugnt med sin valp. Finns ingen anledning att jäkta med hopp och träning, de lever ju en femton år så man hinner ju en del även om man inte börjar med sånt första året.

Cassii
0

#18 Menar inte just träning. Men vissa promenerar inte ens med sina valpar.

Är man ute i skogen tex. låter ni inte era valpar balansera på stenar/stockar osv? Låter ni inte de hoppa i blåbärsris eller hoppa över grenar? Låter ni inte era valpar upp till ett år träffa och leka med andra hundar?

Sjukt hur försiktiga vissa är! Låter ni inte era valpar hoppa upp i eran säng/soffa?

sofiek90
0

#17 då hade din hund väl för mycket muskler. Min hade för lite och det har hon fortfarande. Det jag ville ha sagt.är att det är bra.om TS hund har muskler vid röntgen. Nu har hon en liten hund och ingen hund på över 40 kg.

MVH

Sofie

Royalz
0

#20 Det är svårare att räta ut bakbenen på "muskelhundar" ;-) Så var det även när min hund röntgades att dom fick ta i som bara den för att få benen bra.

Michaela-N
0

#19 Det är väl ingen ännu i tråden som klagat på att man inte ska gå promenader med sin hund, så varför drar du upp det som ett exempel?

indra-bus
0

Är den 11 månader är de ingen valp utan en unghund.

Titta på valpar unghundar när de leker med varandra de tål en hel del. (Fast de bör vara ungefär lika stora).

Men visst skall man vara lite försiktig med fysisk träning då skelletet förtfarande växer.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

SamanthaJones
0

På tal om att det skulle vara svårare att röntga en hund med mycket muskler. Det har jag aldrig hört och då har jag ändå jobbat med det. Möjligen om man inte ger hunden rekomenderad dos muskelavslappnande och/eller lugnande. Men gör man inte det är man ju inte speciellt mån om sin ras för det finns bara en anledning att inte ge dem det och det är att man vill ha gardera sig mor ev höftfel och få bra höfter. vet tyvärr många uppfödare som kör den stilen för att kunna använda hunden i avel.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Ronon-m]
0

Hoppas verkligen hennes höfter ser bra ut! Du behöver nog inte vara nervös om du inte märkt någonting på henne :) Och ang "hoppningen" skulle jag inte vara orolig, det är precis som du skriver, ett litet gallopsprång :)

Jag ska röntga min schäfervalp om 9 månader, och jag är redan lite nervös inför det eftersom hon hade en period där hon haltade i 7 veckor. Men jag tror hon har bra höfter, så jag håller tummarna för det :)

vallhund
0

# 25

Det är ytterst sällan man märker om en unghund/valp har HD, det enda fall jag känner till förhandsröntgades o hade i princip inga höfter o fick avlivas direkt.

Vad gäller välmusklade hundar o röntgen så är det förmodligen en myt, eller okunskap. vet att många Amstaff ägare som åker från hela landet för att röntga sina hundar hos vet Audell.

SmileyMalin
4

#19 fast den stora skillanden är väl hur mycket man låter valpen göra? Jag ser till att min valp får allsidig träning för att växa sunt MEN det ska vara i lagom doser. Korta promenader, små skogsturer osv. Då får han tillräcklig motorisk träning stärker kroppen men han hinner inte riskera att överanstränga sig och förstöra sin växande kropp!

Jag är tvärtom chockad över hur lite förståelse många hundägare har för att värna om sin växande valp! Att valpen vill och orkar gå långpromenader eller köra avancerade träningspass är ju långt ifrån det samma som att det är  vad som är bäst för den!

Jag ser ingen aledning till att göra saker som inte garanterat gynnar min valp! Korta skogspromenader i kuperad terräng vet jag är hälsosamt i små doser, hoppa hinder däremot är inget som på något vis gynnar valpens utveckling alltså kommer jag inte börja med det fören han garanterat är färdigväxt. Även om det troligtvis inte skulle vara skadligt så känns det dumt att ens ta risken! Dom som stressar ut med sina valpar/unghundar på agilitybanan är ytterst sällan mer framgångsrika än dom som låter hunden mogna färdigt fysiskt och mentalt först. Tvärtom!

jag känner mig helt lugn och trygg med att lvi kommer lyckas precis lika bra på banan även om lillen får växa färdigt först!

sofiek90
0

#27 TS hund e ingen valp längre då hunden nyss fyllt 1 år :)

MVH

Sofie

SmileyMalin
0

#27 Det var mest ett svar på TS fråga om vi andra behandlar våra valpar som porslinsdockor ;-)

Rafflan
4

#19 klart valpen ska få vara valp, hoppa, leka och busa, själv i skogen eller med andra hundar. Men jag uppmuntrar ALDRIG min valp till nåt som kan vara skadligt för den när den växer!

Nej min valp hoppar INTE upp och ner i sängen/soffan, han säger till när han vill upp och ner, och då lyfter jag honom. Om jag av någon anledning inte kan lyfta ner honom hoppar han ner själv, men det händer väldigt sällan.

Jag behandlar inte min hund som porslin, men jag har ingen bråska med min hund, han kan få växa färdigt i sin takt och jag kan göra det jag kan för att vara rädd om honom så han kan leva lyckligt och länge.
Han ska förhoppningsvis blir 14-15 år, varför stressa? vi har ju 14-15 år på oss med allt, då kan vi ta det lungt med dem skadliga sakerna i 1½ år ;)

SmileyMalin
0

#30 precis min åsikt också!

Belethien
1

Det enda sättet att se om de har HD är antingen röntgen eller om hunden har en så allvarlig grad av dysplasi att den får ont. Så ha lite is i magen, det finns inget du kan göra nu! Det får gå som det går helt enkelt :)

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

vallhund
0

# 30, det beror förmodligen på valpens storlek.

sofiek90
0

Jag tog det väldigt lugnt med schäfern när hon var valp/unghund. Och det var ju tydligen inte bra eftersom han som röntgade henne sa att det var svårt pga brist på muskler. Jag tar det fortfarande lugnt med henne när det gäller hopp å så.

MVH

Sofie

Cassii
0

#32 Tack så mycket! Äntligen ett klokt svar :)

Michaela-N
0

#35 Vadå, #1 var väl inte heller så tokigt Flört

Cassii
0

#36 nejnej, finns många bra svar, men många som man inte ens behöver ha Glad

Michaela-N
0

#37 Skrattande

Rafflan
0

#33 vad beror på valpens storlek?

vallhund
0

# 39

Storleken lär avgöra om de kan kliva upp o ner i soffan själv, det blir ju olika förutsättningar för vavvor o GD.

Rafflan
0

#40 jo men det har ju med lydnad också att göra?

Min hund kan utan problem hoppa upp i min soffa och ville han kunde han nog ta sig upp i sängen. Men han är lärd att han inte får, utan han ska säga till och jag lyfter honom om jag vill ha upp honom.