Helt sjuk sida om öron.
Vi hittade ett litet veck i örat på vår nya hund, och då jag sökte på nätet för att kolla om det var något som var speciellt för vissa raser, så hittar jag denna sida, helt otrolig, är det vanligt att folk gör sådana här saker!? Jag tycker det låter som rena djurplågeriet. Jag sökte på hund veck öra.
Det kan inte vara bekvämt?
Menar du att de tejpat öronen? Det är inget ovanligt och oftast är det inget hunden känner av alls. Så klart finns det idioter inom alla områden men man brukar kolla så att hunden inte får klåda eller andra besvär av tejp/häftmassa.
#2 Men att tejpa fast ett mynt låter ju inte mysigt.
#3 Nej det håller jag med om. Jag läste faktiskt inte texten utan dömde bara av bilderna att det såg ut som vanlig tejpning.
Men, jag ser inte var det är något djurplågeri? Tejpa öron gör man ju på många hundar, jag gör det bla på min Chihuahua som har hängöron.
Och på tex collies brukar man ju oftast tejpa fast häftmassa för att tynga ner tippen. Ett mynt har jag aldrig hört om, men inte heller det bör ju skada hunden, inte så stor skillnad på ett mynt och en klump häftmassa förutom formen och konsistensen typ, men hunden känner ju inte av det genom tejpen.
Så denna sida är inget att reagera över alls 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Baksidan med internet, alla kan skaffa en sida och skriva vilka tokerier som helst. Man kan ju hoppas att ingen följer råden utan använder sitt sunda förnuft.
Kan inte tänka mig att det är bra att spruta ner potatismjöl i örat på hunden 
Zabelle
Tycker inte att det är någon fara att tejpa öronen så länge man bara tejpar i pälsen och inte på någon känslig hud. Limma öronen lät ju definitivt helt absurt! Det är ju jätteskadligt för huden.
Och potatismjölet var ju helt… Usch! :C

#7 det beror väl på vilken typ av lim?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 Kanske sådant lim som man brukar använda på dagis går an, men hur skulle det fungera? De flesta limsorterna brukar väl irritera huden mer eller mindre.
#9 De som är duktiga använde textillim och limmar endast päls till päls, alltså inget lim får fastna i huden. Sedan finns det även speciella hudlim och valplim man kan använda.
#10 Aha, I see. Då är det väl en annan sak, så länge man vet vad man gör. :) Kanske borde stå på sidan dock att man skall använda sig av speciella lim så ingen klåpare drar fram superlimmet ur skåpet.
Det jag reagerade när jag skummade igenom sidan var att dom hade tops att göra rent öronen med.. Tops ska aldrig användas i en hund öron. Däremot kan man använda pads.
MVH
Sofie
Hmm, då är det jag som är överkänslig, jag är helt ny i "hundvärlden" och tyckte inte alls de lät bekvämt att få öroen tejpade, limmade, eller fasttejpade ett mynt i, dessutom antar jag att man gör det av helt estetiska skäl, och inte alls för hundens skull?
Förstår inte ens varför man ska tejpa örona från början.. Är nöjd med min hunds öron som dom blev, även om dom hade kunnat vara "sötare" på annat sätt.
Mvh Jenna
Nej, lite det jag reagerade på, låter inte ok för min del att hålla på och modifiera på ett helt friskt djur, en annan sak om det var för att de inte skulle få eksem eller må bättre av det själva, men vi människor håller iofs på med så mycket dumheter jäntemot djuren.
På både nakenhundar och chihuahuor tejpar man upp öronen för att de kan få problem med öronen och hörselgångar av exem och liknande om öronen hänger.
På collies tex, gör man ju det för att en collie SKA ha tippade öron. Man kan inte ställa ut en collie med stående öron. Ska man inte ställa ut behöver man ju inte tynga öronen. Men, att tynga dem besvärar inte hunden, och skadar inte den heller. SÅ varför inte liksom?
Håller med #14
Även om det inte skadar hunden på några sätt och vis så tycker jag att man bör låta hunden vara som den är. Det är dessutom typiskt att göra detta om man håller på med utställningar etc.
Förr ansågs det också vara "finare" på vissa hundar om de hade öronen uppåt eller liknande.
Potatismjöl? Förstår inte vad ni menar med det.. Lite trög idag kanske :o
Redigerat: Strunta i det jag skrev ovanför. Såg att det stod längre upp i texten där jag struntade att läsa om :P
// Hannah
Det enda jag reagerade på på sidan var att de rekommenderade att använda bomullstops vilket är ett big NO för mig, bomullspads eller bomullstussar är det skonsammaste att göra rent öronen med och man riskerar inte att göra illa hunden.

Kollade bara igenom alla bilder, och inte såg jag något fel på bilderna. Har själv tejpat öronen på en av mina hundar.
Så TS, helt sjuk sida är det inte :P
#17 Håller med…
#19 ja reagerade också på de..
MVH
Sofie
Tycker inte heller att det är en helt sjuk sida.Även om jag inte är ett jättestort fan av korrigering. Men visst borde skribenten förtydliga att man ska använda speciallim etc när man ska försöka att korrigera öronen så. Ska man nu korrigera öronen och använda sig av någon av metoderna så bör man veta vad man gör alt. att man tar kontakt med sin uppfödare som kan göra det rätt.
Men visst tror jag att hundarna tycker att det är obehagligt i många fall. En bekant till mig har en bullmastiff som enligt uppfödaren var tvungen att få sitt ena öra korrigerat, och då med tejp. Uppfödaren hjälpte till att tejpa örat rätt. Ett kort tag efter började hunden visa obehag och tyckte att det kliade och när han försökte klia så blev det som ryck i tejpen=örat vilket ökade hans obehag. Kan säga att det inte tog allt för lång tid innan min bekanta sa "nej, nu ryker tejpen!" och hunden har aldrig blivit tejpad någe mer efter det och nog är han lika lycklig för det.
Även min hund skulle egentligen "behöva" korrigera sina öron för att följa rasstandarden, men jag har konstaterat att jag är inte intresserad av utställning och han mår bra med sina öron som de är så det blev ingen korrigering…
Men visst kan jag tycka att vi människor borde låta alla våra hundar vara som de är födda att vara. Skulle nu den rasen ha sina öron på ett visst sätt så skulle de vara födda med rätt öron. Sen att vi kan tycka att det blir snyggare med ett veck på ett visst ställe, men skit i det!! Sluta lek gud och ändra hundarna till något de inte är. Korrigerar vi hundarna så att de ser rätt ut så har vi ändå inte ändrat deras DNA vilket gör att även efterföljande generationer oxå kommer behöva korrigeras för att bli "rätt". Istället för att behöva korrigera väldigt många alt. alla individer inom en ras för att bli i utställningskick= "rätt" så tycker jag tycker att man borde ändra rasstandarden istället….!!!
# 16
Klart man kan ställa ut en Collie med stående öron, eller andra raser med diskvalificerande fel, men några cert får man inte.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag reagerade inte på tejpningen, utan på mjölet! Menar människan att man ska spruta MJÖL i örat på sin hund? Det om något måste väl bara göra mer skada än nytta?!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Våran hund är så utseendefixerad att den skämms när vi ändrar något med hans utseende som t.ex. Sätter toffsar så att "luggen" håller sig uppe. Borde det inte se rätt hemskt ut med mjöl i örat på sin hund om det nu är så man gör :D Min hund skulle nog besväras mycket av tejp på öronen. Tur att han inte behöver någon :P
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#24 ja, man kan ju, men om man vill komma långt med sin hund så kan man ju faktiskt inte ha ståöron. Eller hur? Och jag personligen hade ju inte köpt en icke rastypisk hund om jag var intresserad av att ställa ut.
Dom som inte köper rastypiska hundar är väl intresserade av utställning utan av allt annat man kan göra med hundar. :)
MVH
Sofie
Jag måste säga att jag är helt emot att tejpa öron, inte nödvändigtvis för att hunden lider av det (beroden på hund och metod) men pga att jag tycker det är att lura sig själv.
Om nu öronen är en så viktig del av rasstandarden att man inte kan ställa ut dem mer än för lite nöjes skull så får man väll antinge:
a) Acceptera att det är ett skönhetsfel hunden har, men att det inte ska vara allvarligare än att hunden kanske har lite orastypiskt huvud eller liknande. Att det bara är en del av den hela bedömningen som allt annat. Och med andra ord acceptera stå/hängöron då det uppenbarligen finns i rasen.
b) Sluta avla på hundar med fel/ej önskvärda öron, det enda som händer är ju att man tror/inbillar sig att hunden är bättre än den är, men det kommer fortfarande påverka nästa generation. Det är att blunda för en sanning och modifiera en hund till något den inte är, och sedan ge avkommorna sämmre chans och som också de måste korrigeras för att ens passa in i rasstandard. Har man inte avlat på fel sätt då…?
Man avlar för att få fram en bättre generation, inte för att få fram en docka man kan "redigera" till det man önskar.
Jag förstår att det måste kännas väldigt frustrerande att ha en riktigt fin hund med "fel" öron och att man gärna rätar till det då, för antagligen har denna hund något som väger upp för detta om den nu är värd att sättas i avel. Att "kassera" en sådan individ är i.af befängt i mina öron. Men vill man ha bort fel öron är det så man måste göra, och då motverkar bara tejpning syftet.
Hakuna matata!
# 29
Håller med dig, men vill poängtera några punkter.
- Om man bara avlar på hundar med rätt öron (utseende) samt dessutom inte avlar på hundar med kass mentalitet, HD/ED, ögonlysning, patella etc (rasspecifika krav/önskemål)så kommer avelsbasen att bli minimal.
- När man köper en valp så kan man aldrig veta hur den kommer att se ut/vara som vuxen. Jag känner inga uppfödare som kryssar i annat än "till sälskap" på köpekontraktet när de säljer valp.
Ja såg att ja skrivit lite fel i #28 . Ja menar ju att de som köper en icke rastypisk hund väl inte är intresserade av utställningar..
MVH
Sofie
Hundar för enbart sällskap, är dom billigare än de för avel och utställning?
I regel, nej, om de inte har något märkbart skönhetsfel då kan en del uppfödare sänka priset med någon tusenlapp men för det mesta kostar de lika mycket oavsett.
Ok, tack :)
Mina två har skönhetsfel, schäfern är långhårig (inget fel längre men de va ju de när ja fick henne) och tibben har lite fel på bröstkorgen. Fick båda billigare då ingen funkade till avel vid köp :)
MVH
Sofie
Jaha okej ! :) ställer du ut schäfern nu då? ;)
Välskrivet, och håller med dig! Att korrigera är att lura sig själv, och omvärlden, då de hundar kan vinna och få meriter och sen gå i avel för att sedan föra anlaget för "felet" vidare….
Men precis som #30 skriver så kan man inte hellt plocka bort alla individer med fel öron etc och samtidigt välja bort de individer med någon form av hd/ed, mentala problem, ögonproblem etc då avelsbasen förmodligen (beroende på ras) skulle bli alldeles för smal. Att vara uppfödare och avla är ett oerhört ansvar och allt är tyvärr inte svart och vitt utan man måste väga för och emot. Se till så att inte båda individer bär/ har samma fel t.ex.
#36 hehe ja tänkte ställa ut henne i år, men ja vet inte när. De e nån rasspecial där Fredrik Steen ska dömma så den kanske. Får se, men ja har tänkt de i alla fall. Men så blir hon ju så galen i ringen så domaren får ju inte se något. Hunden står ju inte still.. Ja har fuskat å ställt ut båda hundarna, även om dom inte är helt korrekta för träningens skull innan. Men nu har ju Vicki chansen å vinna eftersom hon blivit annan ras. ;)
MVH
Sofie
Jag tycker inte heller att man ska behöva plocka bort en individ för att de har fel sorts öron, då är det viktigare att sålla ur dem med allvarliga defekter som kan påverka hälsan.
Och precis som ni säger så kan man ju inte plocka bort alla hundar med olika defekter efter som avelsbasen skulle krympa väldigt drastiskt innom vissa raser. Och i mina ögon är fel öron inte en direkt defekt, utan det är något som inte gör den fullt lika rastypisk.
Men ett för rasen otypiskt huvud, eller fel kroppsvinklar gör den ju också sämre i själva rastypen. Varför skulle fel sorts öron vara så mycket viktigare än allt annat? Jag tycker i.af det är viktigare med ett för rasen vackert ansikte än rätt öron, men tydligen hävdar reglerna anorlunda.
Hur pass orastypiskt får en annan del av kroppen som inte är direkt diskvalificerande vara innan det räknas som att hunden inte är tillräckligt rastypisk för att något pris (likt det som blir vid fel sorts öron)? Säkerligen "tummas" det en del med dessa saker då dommaren kan tycka att det finns andra saker som väger upp för det. Och i ärlighetens namn är det väll så, ingen hund är ju felfri, på en utställning letar man ju efter den hunden med minst fel kan man säga.
Jag menar, öronen är ju relativt lätta att rätta till, och det är ju gievtvis därför man gör det. Men skulle det då teoretiskt vara acceptabelt att lägga in implantat i olika kropsdelar för att påverka formen i t.ex huvud eller i länden? Så länge hunden ser bra ut i ringen så spelar det ingen roll hur den blev så…? Det handlar ju bara om vilka resurser man har och hur målmedveten man är i sådana fall.
Sådana saker förekommer faktiskt (om än kanske inte i sverige), och jag tycker det är dåligt att godkänna även en sådan sak som att räta till öronen. Ännu värre i min mening är att kupera öron och svans på hundarna. Det finns hundar som är naturligt svanslösa, men att ta bort kropsdelar för syns skull är sjukt.
Det jag med andra ord vill säga är att jag tycker öronen är en bagatell i jämförelse med mycket annat, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan stämpla hunden som "dålig" trots att den med undantag för öronen hade kunnat slutat som BIS 1:a.
Felet ligger alltså i rasföreningens regler som inte accepterar sådant som är helt naturligt på deras ras, det är trots allt inget "extremt" exteriörfel vi snackar om, det är lika mycket del av rastypen som alla andra delar av hunden (tycker jag i.af…).
Hakuna matata!
Håller med dig!
# 32
Det finns ingen uppfödare i Sverige som säljer valpar avsedda för avel eller utställning till privatpersoner, det kan man nämligen inte garantera.
Uppfödare emellan ser det lite annorlunda ut.
Varför tejpa eller limma? Varför inte låta vara hunden som den är?
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Nej, ingen här men vet att det är vanligt utomlands. Bla. i USA säljs hundar antingen via "husdjurskontrakt" eller "uställnings-/showkontrakt" och priset är där efter….
Borde ju vara samma där, man kan ju aldrig garantera att en hund kommer bli så pass fin att den går bra på utställning, oavsett vilket land den är född i?!
Håller med dig. Är bara att lura sig själv och andra. Därför jag låtit bli att korrigera min hunds öron då jag inte finner någon anledning.
Fått höra "synd att din hund inte har rätt öron annars skulle han vara jättebra i avel", den personen menade att om jag korrigerat hans öron så han såg korrekt ut så skulle det vara en helt annan sak….
Ja o där kastreras alla hundar som valpar innan de säljs till sällskap, vilket begränsar genpopulationen enormt.