Statestik av valpolyckor med annan hund.
Fick här i förra veckan höra något intresant.
Många av de valpar som kommer in med skaor till vetreinär har fått odm vi lek med annan hund/ valp.
Att en valp är känslig viste jag ju men vet alla det och hur stor är risken.
Låter ni era hundar leka med erna valp?
Lika barn leka bäst, för vilda/våldsamma lekar kan såklart sluta i skador/allvar.
≧◔◡◔≦
Ja det har man ju lärt sig =)
Men hur farligt är det ignetlingen?
Hörde om en hundvalp som lekt med en vuxen hund, den vuxna hunden råkade puffa till valpen så att den föll, den bröt benet och vart senare avlivad då den avbrutnabiten slutade växa som den skulle.
Att endas en knuff räcker för att gära stor skada, valpar har ävne en benbit i armleden(?) som sitter löst och växer fasrt förts vid vuxen ålder. Om dom får en stöt där som små kan biten flytta sig och då komemr dm få permanenta benskador.
Det beror på vad det är för någon hund. Jag låter ju t.e.x inte en stor hund som leker tufft leka med min lilla valp (som är väldigt liten bichon havnias) Men med hundar som jag ahr träffat och sett hur de beter sig är ok. Min egna valp som är 8 månader han har jag inte släppt ihop med många stora hundar för att jag ahr varit rädd att de andra hundarna ska springa ner honom. Men har träffat stora och bara gått promenader.
När jag släpper ihop honom eller min andra hund(samma ras 2 år) Så ser jag ju till att de är någon öppen plats där de kan springa av sig ordentligt. I början har de ju alltid som mest energi. Så jag skulle ju aldrig släppa in hunden jag passar ibland blandis mellan bichon frise bichon havanias shih tzu. Där är det ju verkligen full rulle så det gäller att släppa dem på som sagt nån öppen plats där de kan springa av sig. Om jag hade släppt in dem i huset så hade de inte slutat väl…
Det som gäller när de bara är mina så får de leka inomhus men de måste samtidigt bryta leken när jag säger till. Alltså är det jag som är huvudansvarig att se till att ingen skadar sig under lek. Sen kan ju alltid olyckor hända men det gäller att ha koll!