Orijen - Bra/dåligt?
Har tänkt att börja ge Orijen Reigonal Red, till min största som är en eurasierhane på 4.
Har även tänkt att börja med Orijen Puppy till min valp som är en finsk lapphund.
Är det någon som har några erfarenheter av detta foder?
Bra som dåliga? Min eurasier hane är VÄLDIGT matsnål, och äter för lite. Är detta ett foder som brukas gillas av alla hundar?
Vill bara ha inputs om dom här foderna!
Mina hundar fungerar jätte bra på det fodret, innan har dom varit väldigt känsliga mot olika fodersorter och haft lös avföring ofta. Men nu är den fast och fin
Min havanais har tidigare varit extremt kräsen och petat i maten, men nu äter han som aldrig förr.
Ett minus är att dom är lite gasiga, men det är bara vissa dagar. Vet inte varför det är så men ja.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det är ju inga(vad jag kan se) tillsatser i fodret, utan bara naturliga produkter. Det är inte heller bara animaliskt utan lite "grönsaker" och liknande. Absolut inget spannmål. Så det låter riktigt bra, men jag testar det så får vi se hur det blir. Men i och med att min eurasier är så petig med maten så är det ju viktigt att det är ett foder han äter och inte bara petar i :)
Tycker att det verkar vara ett riktigt bra foder och vet jätte många som tycker det funkar suveränt med sina hundar men tyvärr klarar inte min hund av det alls, han blev riktigt dålig i magen av det :(
#3 Var det något i fodret han inte tål? Vad isf(om du vet)?
Vi gav våra orijen en tid men våra fyra fick diarre så dom äter annat foder nu. Dock gillade dom orijen väldigt mycket. Mormor och morfars bichon åt också orijen och hon är kräsen med mat men orijen åt hon, dock blev hon tjock fastän hon inte fick mycket alls så dom bytte foder.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min kräsna hund ratade det fodret :/ Hade gärna gett det
Skrev ett inlägg för en halvtimme sen… men det verkar ha gått upp i rök?! :)
Jag gav Orijen tidigare, men bytte till Acana. En av hundarna var ofta lös i magen på Orijen.
Hm, joo Orijen är bra på så sätt att det är spannmålsfritt och ska ha låg kolhydratnivå.
Mindre bra tycker jag är att det innehåller ärtor i olika varianter. Ärtor är inget hund behöver. Verkar vara poppis att stoppa i ärtor i torrfoder….. billigt utfyllnad kanske?
Rätt mycket olika växter (frukt, grönt m.m.). Bra men… något jag ger i perioder, inte hela tiden varje dag, varje måltid.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Tack för all respons!
#7 Är Acana bättre än Orijen eller bytte du endast pga att han hunden var lös i magen? Jag kollade på vad Acana innehåller och det är absolut ingenting jag tyckte något vidare om. Ska jag gå över till torrfoder(använder färskfoder nu) så ska det vara absolut spannmålsfritt. Och inga tillsatser.
Kan någon rek något foder utöver Orijen som lever upp till mina önskemål?
Både till valp och en vuxen eurasier då :)
Vi håller på att byta över till orijen, har kanske 5 dl kvar på det gamla fodret så snart går hon över helt på det. Hon åt en mix på pro plan och rc golden retriever innan.
Hennes bajs har blivit mörkare och hon bajsar mycket mindre sen hon började få orijen i blandningen så det blir nog superbra när hon går över helt. 
- Mvh Emma
Faw - nyfiken fråga, varför tänker du gå från färskfoder till torrfoder?
Frågar du mig så är färskfoder bra mycket bättre än torrfoder.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Vet inte vad du menar med inga tillsatser men Carnia och Taste Of Wild är åtminstone två foder som brukar vara populära hos en del kräsna hundar.
Vill bara flika in att det finns spannmålsfria sorter av Acana. Min hund äter Acana grasslands. Funderade själv på att byta till Orijen och kommer kanske göra det också, men Acana Grasslands funkar som sagt superbra på min hund och är liiiiite billigare.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#10 Acana har samma tillverkare som Orijen, billigare alternativ, och alla hundar är bra i magen, och jag är nöjd :)
#4 Kan mkt väl ha vart något i det som han inte klarade av för det verkligen "sprutade" ur honom och en gång råkade han till och med bajsa på sig i bilen. Han vart även riktigt fisig av det :/
Efter vad jag har läst så har många hundar gillat Taste of the wild, även de kräsnaste hundarna! Inga spannmål, och nästintill bara kött osv..
Mina äter Orijen och vom og hundemat (Orijen hemma hos föräldrarna för det är svårt att få tag på vom og hundemat). Det funkar kanonbra på båda :)
Många hundar som blir dåliga i magen utav ett högproteinfoder blir det ofta för att de inte ätit lika mycket protein innan.. Detta har gjort att kroppen slutat tillverka enzymer/bakterier som krävs för att bryta ner proteinet varav de kan bli dåliga i magen en längre tid på fodret. Dock bör det inte vara några problem om hundarna ätit färskfoder tidigare. Min ena har en känslig mage och blir lätt dålig och med honom har det inte varit några problem. Den andra kräktes utav RC och Hill's torrfoder när han var valp och har inte heller haft problem med Orijen :)
Däremot är ju många färskfoder bättre än alla torrfoder.. ;)
Som jag skrev i början av tråden vill jag bara ha inputs om dom foderna jag frågade om, detta för att jag visste att det skulle komma upp frågor om färskfoder. Om ni vill ha svar på dom frågorna får ni PM:a mig.
#13 Kollade på innehållet på carnia, det fodret jag hittade. Fågelmjöl? Fågelfett? Anser att det är lite för konstiga grejer att ha i fodret (Kanske inte är så, men JAG anser det).
Taste of wild har jag kollat på, eftersom #17 rekomenderade det fodret i ett tidigare skede också, men det är inte heller något som jag fastnat för, anser att det innehåller Way to much för att kunna hålla koll på vad det innehåller.
#14 Okej, ja det kanske man kan testa om inte orijen funkar.
#15 Ja, jag insåg det några minuter efter jag hade frågat :) Härligt för dina hundar! :)
#17 Tack :)
#18, tack för dina inputs :)
Jo, jag vet, har bra koll på vad färskfoder innehåller och vilka som är bra och vilka som är "dåliga" men det är inte därför jag byter :)

Lånar tråden, är det som #18 säger svårare för en hund som är van vid ett torrfoder med spannmål i att gå över till t ex orijen? bör man i så fall fortsätta med sitt "spannmålsfoder"?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#20: Man rekommenderar nog en långsammare övergång om det skiljer väldigt mellan två väldigt olika foder.
Precis som # 21 säger är en långsammare övergång bra :) blanda ut de olika sorterna med varanda så är det säkert inga problem :)

Ger Orijen Red till min hund och hans matallergi försvann
>>>Malum domesticum<<<