Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 28709 ggr
Cassii
36

Importera hund från USA

Hej! Glad

Jag har ett par planer (vet inte om jag lyckas) som jag önskar ska gå i uppfyllelse under 2013 eller 2014. Att importera hund från USA. Men så kommer det flera frågor med importeringen upp i mitt huvud. Hur går det till? Karantän? Hur gammal är hunden när den är klar? (Det är ju trots allt ett rabiesfritt land) Vad blir det för kostnader, utöver själva hunden?

Ja, jag kan nog börja med dessa frågor, kommer säkert på mer Glad

Sen även en liten tilläggs fråga:
- Vad innebär ofa, ofa good och pending ang. höfter? Är ofa/ofa good godkända höfter och inte pending?

Loveradio
7

Intressant :) sätter en tass här.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Hamsterstar
0

Tass :)

AnneN
0

På jordbruksverkets hemsida hittar man vilka regler, mm som gäller för införsel av valpar från olika länder.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundvalparkattungarochillervalparinforsel.4.6f9b86741329df6fab480001290.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

corabora
2

Jag vet att Indian Tribes har importerat hundar från USA. Kontakta dem om du har frågor.

http://www.indiantribe.se/default.asp?sida=minnesota

starcastle
3

OFA är organisationen i USA som registrerar t ex höftresultat. Det gör inte deras kennelklubbar.

Man får som hundägare betala för att få registrera resultat i OFA och kan man välja på att bara registrera resultatet men ha det hemligt eller låte det vara publikt så att andra kan se resultatet. I vilket fall som helst så får man ett registreringsnummer på resultatet.

Pending betyder att resultatet inte är klart/registrerat o s v. Säger inget om det är bra eller dåligt.

Från USA gäller samma regler som från EU nu från 1 januari.
Rabiesspruta, vänta minst 21 dagar. Eftersom en amerikansk hund inte kan få ett EU-pass måste man skaffa ett speciellt papper från Jordbruksverket. Detta papper skall skickas till den federala vetten för sammanställning och påskrift.

Det finns en federal vet i varje delstat, så det räcker inte med att gå till en vanlig veterinär för att få påskrift, det räcker inte för införsel till Sverige.

Skickas hunden som frakt från USA så tillkommer ju naturligtvis importmoms inte bara på hundens värde utan också på fraktens värde, det kan bli många tusen som skall betalas i tullen på Arlanda innan man får hämta ut hunden. Och det ska betalas på plats, du får inte en faktura…

Om hundens värde överstiger 4500 kr så får du betala importmoms även om hunden flyger med som extrabagage.

Två saker att tänka på:

Det id-chip som normalt används i USA kan inte läsa av våra scanners. Man måste därför hyra eller köpa rätt scanner så att tullen kan läsa chipet. Skälet till att USA sällan använder vår typ av chips är att deras veterinärer, polis, rescues m m inte har vår typ av scanner…

Nästa sak man ska tänka på är att folk i USA har svårt att förstå att hunden måste vara chippad när man rabiesvaccinerar och id-numret skall stå på rabiespapperen annars är dom ogiltiga. Har själv fått hit 2 hundar utan numret på rabiespapperen - det blev flera extra månader nere i Tyskland innan dom kom hit som resultat…

Cassii
0

Tack så mycket!

#5 Har du någon aning om hur mycket allt kan kosta ungefär? Rasen är shetland sheepdog, och jag kommer att åka dit och hämta så det blir ju handbagage.

Michaela-N
0

Får jag fråga vad vitsen öht är att utsätta en hund för en onödig transportsträcka om det inte är tänkt för avel?

starcastle
3

Priset beror på så mycket.
Ska du betala uppstallning för hunden för de veckor (3) som minst måste gå mellan rabiesspruta och den kan åka?
Får du betala arbetstid + bensin m m för alla resor till o från veterinär o annat som uppfödaren behöver göra? För att hämta o lämna dig på flygplatsen?
Eller blir det gratis?

Du måste köpa en bur, några hundra dollar gissningsvis.
Om du åker med fel flygbolag får du betala full frakt för hunden trots att du själv flyger med, räkna med 1500-2000 dollar i fraktpris (kompis till mig fraktade en 5 kilos valp från Florida till Finland för några veckor sen, fraktpriset gick på 1700 dollar) och givetvis ökar importmomsen då med 25% av den kostnaden utöver de 25% du får betala som moms beräknat på hundens inköpspris. Observera att tullen inte alltid godtar dina inköpshandlingar om dom får för sig att priset i USA var för lågt. Då hittar dom på ett marknadsvärde för rasen i Sverige och kräver tull på det. En kompis fick sin importerade Borzoi uppvärderad till 15.000 av tullen, att det inte går att sälja en så dyr Borzoi i Sverige struntade tullen i. Nu var det frakt från Australien (svindyrt) så hennes importmoms inkl tullavgifter o veterinärkostnader gick på 12.000 för ett par månader sen…

Åker du med ett flygbolag som tar ett enhetspris för hund som åker som extrabagage så brukar det ligga runt 1500 kr ungefär, kan bli det dubbla för stor hund.

Det kan tillkomma kostnad för veterinär i tullen på Arlanda. När man skickar en hund som frakt så tillkommer en ren administrationskostnad i tullen utöver moms o vet o sånt, minns inte vad den ligger på, nånstans mellan 1500-2500.
Frågan är om tullen kan utkräva den administrationskostnaden om man tar med hunden som extrabagage?

Har själv 2 hundar som just nu står i USA och precis har blivit vaccinerade. Ska åka över längre fram i vår och ta med hundarna tillbaks.  Får se vad det kostar. Mina tidigare importer från USA (sista kom 2005) har i snitt kostat 40.000 per hund innan dom varit här, med vaccinationer, rabiestest m m, men då ingår inköpspris. Och då har jag inte betalat importmoms för någon av dem eftersom alla landat i andra EU-länder först, och därifrån med båt eller bil och där har ingen begärt någon importmoms. Men reglerna ändras med åren…

Men har man en väldig tur så behöver man bara betala uppfödaren för faktiska utgifter, bur, vaccinationer, veterinär, betalar ca 1500 för extrabagage och ingen människa i tullen på Arlanda begär en krona eller vill ens titta på hundens papper…

Det är rena lotteriet faktiskt. Men om man inte har pengar i reserv så att man kan betala alla extragrejer som KAN uppstå, då ligger man illa till.
Och importmoms t ex, det är det ju egentligen lag på.

Det kan bland annat uppstå extra kostnader därför att trots att man bokat in hunden så kommer den inte med på flyget vid t ex en mellanlandning. Man måste boka om flyg, i värsta fall köpa en ny biljett (beror på vilken slags biljett man köpt från början), det kan bli extrakostnader på den flygplatsen där hunden nu helt plötsligt ska vänta ett antal timmar.  Allt kan hända när man transporterar djur, en rejäl ekonomisk reserv utifall att, det är ett måste.

[Lostmybrain]
0

#7 amerikanska linjer är svårt att hitta i sverige :) Dessutom vet du ju inte om det är tänkt till avel eller inte ;)

Cassii
0

#7 Det finns knappt amerikanska linjer av shetland sheepdog i Sverige, sen skrev jag ingenstans att hunden inte kommer användas till avel.

Cassii
0

#8 Tack för den utförliga texten! 40.000 Oj vad mycket pengar jag måste spara.. hur mycket pengar bör man ha med till Arlanda då? Tänkte cirka 10.000-15.000:-? Så himla svårt, man vill ju veta på ett ungefär vad allt runtomkring kommer att kosta, så man lagt undan pengar osv. Har inga pengar än, men ska sommarjobba och skaffa jobb och lägga undan alla pengar! Eftersom jag bara är 16 kommer det troligen bli ganska svårt på 1,5 år att få ihop. Tur att man både fyller år samt att det är jul innan. 30.000 borde väl inte vara så jätte svårt på över 12 månader, även om man är i min ålder? :S

Noa-Nisse
0

Min uppfödare importerar hundar ifrån USA ibland eftersom hon kör på den linjen och vill ha nytt blod. Hennes ena hane kommer från en välkänd kennel från USA och allting kostade 75.000 kr. Nu var ju hunden dyr i sig också och det är väl antagligen dyrt eftersom det är en grand danois.

Men i vilket fall som helst så är det ju ingen billig slant.

Är också nyfiken, hittar du inget intressant här i Sverige? eller i länder runtomkring som typ dannmark etc, etc ?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Cassii
0

#12 Eftersom jag vill ha en sheltie med amerikanska linjer så vill jag importera från usa, hundarna kostar 8000:- sen blir allting runtomkring. Jag hittar ingenting i närheten och verkligen inte sverige. Jag vill även bidra till Sveriges avel med sheltie med nytt blod, eftersom att det verkligen behövs. Jag har kollat runt och vissa säger 20.000-40.000 inklusive själva hunden.

Noa-Nisse
0

#13 ah såg nu att du redan skrivit det innan!! måste missat det.

Lycka till iallafall! vad är föresten skillnaden på den svenska eller säger man kanske europeiska sheltien jämfört med den amerikanska? pälsskillnad?

Lycka till iallafall!! Det är ju alltid bra med nytt blod.

Cassii
0

#14 Det är olika linjer. Antingen amerikanska linjer, australienska eller engelska. Engelska är de mest vanliga i Sverige och är de lite mer "klassiska". Den amerikanska typen är mycket grövre och har oftast mer arbetsvilja. Kan bifoga skillnaderna i ett meddelande till dig med bilder.

Noa-Nisse
0

Ja gärna, jag tycker det är sjukt intressant med skillnader och olika typer innom en och samma ras.

Michaela-N
0

#9 har inte hört att TS i fråga har planer på uppfödning utan bara en enda kull? Tycker i alla fall det verkar helt sjuka priser, haha. Skulle aldrig betala så mycket för att få en hund från ett annat land ;) Men lycka till i så fall.

Cassii
0

#17 Jag ber dig att läsa hela tråden och markera var jag skrivit detta.

Michaela-N
0

Det har du inte skrivit i tråden, vad jag vet. Visste bara sen innan att du pratat om att ta kull.

Cassii
0

#19 Planer ändras. Har alltid velat ha kennel, sen inte på min tik jag har idag.

Michaela-N
0

Aha. Det har jag missat ^^ Men du tänkte använda den amerikanska i din avel då? :)

[Forest]
0

Oj vad priserna varierar mellan länder, känner en som tog hem 4 st hundar från spanien o de kosta verkligen inte 40000kr för resa/tull mm skulle dom kostat det skulle hon inte åka hem o hälsa på med sina hundar. TS det finns inte amrikansktblod på närmare håll nån kennel typ tyskland eller annat där de tagit hem o avat på ?

Michaela-N
0

#22 Grejen är väl att man vill ha en hund från en kennel i sitt hemland, det kan jag faktiskt förstå om man vill bedriva avel.

Likaså som många uppfödare väljer att importera Schäfrar från Tyskland så får man de "äkta".

[Forest]
0

23, mjo sant. Dessutom finns det väl mer o välja på oxå ;)

Michaela-N
0

#24 Jag tror det jag. Om man verkligen vill satsa så är det nog rätt.

Cassii
0

#21 Ja, först en hane så jag får tillbaka lite pengar för kostnader av importen helst gå lite plus också o sen efter nåt år importera in en tik, som då blir stamtiken till kenneln.
#22 Jag vill ha från usa, eftersom det faktiskt ska vara "äkta" amerikanska linjer, eller hur man säger. Det finns uppfödare i Danmark, Finland m.m men jag har hittat en kennel som jag vill ha ifrån i usa..Glad
#23 Precis!
#24 Precis vad jag också känner, även om jag redan hittat kenneln jag vill ha ifrån Skrattande

[Malin3033]
0

Kennel Zarvo i Danmark har amerikanska hundar :) min drömsheltie är en australienare, men skulle aldrig låta en valp resa så långt. Så det får stanna som en dröm..

Cassii
0

#27 Tack :) Fast vill som sagt importera från usa, då det känns mer "äkta", samma sak engelska linjer känns mer "äkta" från england..

Ja australien ligger lite långt bort.. Hur ser de ut..? Glad

Kitten86
0

Så har du låtit hunden resa till typ danmark elelr norge och sen åkt bil och på så vis sluppit tullmoms? Eller missuppfattade jag dig?

Jag har också funderingar att i framtiden importera en sheltie från usa, har kollat på kennel och så redan. Den planen ligger ett par år in i framtiden. Men det är första gången jag hört om tullmoms…

En väninna hade planer på att inmportera en mops från usa och den var från en mycket välkänd kennel, som hon ksulle ha till sin mopsuppfödning. Den skulle allt som allt gå på ca 25.000 kr och en sheltie borde ju då inte kosta mer eftersom att den är billigare i inköp..!?

Cassii
0

#29 En vän till mig ska importera in en aussie, o det hela kommer kosta 55.000 från usa :)

Kitten86
0

Jissess!! Smakar det så kostar det Skrattande

Cassii
0

#31 Det är ju värt i efterhand så jag räknar med 40.000 Tungan ute

starcastle
2

Nja, mina hundar har kommit över med folk som inte bor i Sverige. Till Tyskland resp Finland. Sen har dom varit där ett par veckor tills andra bekanta ändå skulle åka till Sverige och dom flög ju inte :-)

Det var en del planerande o knåpande i förväg vill jag lova innan man fick ihop det där :-)

Men min sista import (via Finland i det här fallet) kom 2005 och reglerna såg helt annorlunda ut då. Det hände nästan aldrig att någon begärde importmoms i t ex Tyskland när man landade med hund från USA. Nu är det annorlunda…

Vi betalar inte tullmoms ffrån varor (eller hundar) som kommer från andra EU-länder, men vi betalar moms på alla varor som kommer från länder utanför EU.

Exempel från tullens sida

Tullunionen, karaktäriserad av avsaknad av inre gränser, utgör en nödvändig grund för Europeiska unionen (EU), och gäller för allt utbyte av varor (artikel 28 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt). Rätten till tull vid import och export liksom avgifter med motsvarande verkan mellan medlemsstater är förbjudna. Vid de yttre gränserna tillämpas en gemensam integrerad tulltaxa (TARIC) på varor som kommer från tredjeländer. Varor cirkulerar fritt i unionen i enlighet med bestämmelserna för den inre marknaden och beaktat vissa bestämmelser i den gemensamma handelspolitiken. Dessutom garanterar instrument som den gemensamma tullkoden en enhetlig tillämpning av bestämmelserna av medlemsstaternas tulladministrationer.

Köpa varor på resa

Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen.

Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med:

• 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
  • 4 liter vin
  • 16 liter starköl
  • 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.

Om du är bosatt i Sverige och reser med färja från Åland eller Norge måste du ha varit utomlands i minst 20 timmar för att få ta med dig alkoholdrycker och tobaksvaror tull- och skattefritt om inte varorna har beskattas där.

Resa med hund och katt

Om jag kommer från Norge men passerar via Finland in i Sverige med min hund/katt, måste jag stanna i tullen då?

Ja det måste du. Regeln om att hundar och katter får införas fritt gäller bara vid gränspassage mellan Sverige och Norge.

Hur får jag tag på en veterinär vid gränsen?

Ta kontakt med Jordbruksverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster på telefon: 036-15 50 00.

http://europa.eu/legislation_summaries/taxation/l31013_sv.htm

http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragorochsvar/fragorochsvarforprivatpersoner.4.16ca6de0120cf835feb80001238.html#Kopavarorparesa

Kitten86
0

Tack!

bblomquist
0

Cassi, om du ska föda upp en grov amerikanare med arbetsvilja vill jag gärna ha valp ifrån dig ;).

Cassii
0

#36 Men du, vad glad jag blir! Yes, grova amerikanre med stark arbetsvilja, sen kamplust och så ska de gå bra på banorna Flört kommer ha höga krav på valpköparna haha Glad

Cassii
0

#35 O självklart röntgade både fram och bak, plus ögon, och uppkollad hälsa så mycket som möjligt på avelsdjuren Glad

pillan33
0

Intressant tråd måste jag säga!

#30 du har möjligen inte något namn på kenneln som din vän ska köpa valp från?Oskyldig är bara nyfiken Glad

Cassii
0

#38 Det är min kompis kompis haha, det var när jag prata med min kompis då sa hon bara att hennes kompis skulle importera in en för 55.000 totalt.. undrar hur mycket allt mitt kommer kosta Glad

htt
1

Tycker iallafall det vore grymt om du lyckades med allt detta, och det kanske motiverar andra uppfödare eller hundägare inom just denna ras att vidga sina vyer så att säga! 

Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet, men här uppe i norr och spec norrbotten tycker jag att man väldigt  ofta ser uppfödare som bara parar sina tikar med samma hanar hela tiden, det blir ju ingen direkt spridning. 

Och nu menar jag inte att de hanar som finns här uppe i norr är "sämre", nejnej.. Finns många läckerbitar Kyss

Men som sagt, alltid trevligt med lite nytt blod :D

Cassii
1

#40 Tack för peppningarna! Skrattande

Ja det är precis så jag känner, fast jag en dag ska starta mitt eget så är detta en bra början iallafall Glad

htt
0

#41-Jajjemen :D 

Men har du tänkt dig situationen om du nu skulle importera denna hund (hane var det va?) för att den sedan vid röntgen skulle få C eller D-höfter eller liknande? Hur gör du då? 

Det är ju trots allt ganska mycket pengar det handlar om och det är väl egentligen dem du hade tänkt ta igen genom att ha honom tillgänglig för avel?  

Inte för att jag tror att du skulle ha sån himla otur och du lär säääkert kolla upp många led bakåt i stammen, men ändå.

Hoppas du inte tar detta inlägg som någon kritik eller liknan de!

Cassii
0

#42 Jag kommer kolla allt jätte noga :) sen vet man ju inte om man köper en hund i sverige heller vad den har för höfter.. är man bara försiktig när den är liten och föräldrar är röntgade, så bör det inte vara några problem :)

Cassii
0

Skulle vara glad ifall någon mer vet ungefärligt pris på import? Hunden kommer nog väga 2 kilo vid import så det blir ju handbagage. Från Ohio, jag kommer hämta valpen, alltså flyga dit och hämta. Valpen i sig kostar 8.000:- Hur mycket bör hela "kalaset" gå på?

htt
0

#43- Nej det är klart, men i Sverige handlar det ju trots allt om mindre pengar och liknande.. Men det är säkert sjukt värt det! :)

Cassii
1

#45 Nej det är klart, men det är ju en sjuk resa i sig, speciellt om allt går som det ska! Glad

Alexandra-S
0

Jag sätter en liten tass här, väldigt spännande!
Lycka till med dina planer! Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Cassii
0

#47 Tack så mycket! Glad

MichaelaL
0

Spännande tråd. Här kommer jag kika in och ser hur det går :)

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Mixxie
0

Väldigt spännande tråd. #36 Jag skulle också vilja ha en valp från dig då ;) Det kommer säker bli fler shelties efter den första haha :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Cassii
0

#50 haha vad kul, vad glad jag blir Glad

htt
0

Lite OT, men om du hade "tagit" en hund från någon kennel i sverige- Vilka hade varit de hetaste kandidaterna? 

Vill du inte svara här får du gärna svara via PM :)

Cassii
0

#52 Skulle inte tagit från någon kennel i Sverige, utan annars en kennel i Danmark.

htt
0

#53- Okej! Se där :)

Cassii
0

#54 Samt att det endast finns en kennel i Sverige som satsar på amerikanska linjer, en i Danmark, ingen i Norge vad jag kunde hitta och i Finland är det så svårt att hitta. Så USA, blir troligtvis det bästa alternativet Glad Större utbud.

Kitten86
1

Så är det ju nästan alltid.. Vill man ha det "äkta" får man ta sig till källan…

Cassii
0

#56 Precis! Glad

Nu är ju frågan bara hur mycket det kostar.. Är det ingen som vet ett ungefärligt värde?

vallhund
1

kl

Vad det gäller att veta vad man får, så vet man ju aldrig det, det finns Svenska uppfödare som HD röntgar o MH beskriver sina avelsdjur, då vet man lite iaf.

Vad händer med den dyra importen om den inte visar sig vara bra avelsmaterial? Tar man valpar ändå för att minimera sina utgifter

Vill man vara säker på att en tik skall duga till avel, o dessutom tillföra det där lilla extra till rasen så köper man en vuxen hund, o då pratar vi helt andra priser.

Att ha drömmar är bra, men lite verklighetsanknytning är inte helt fel. Du är ung, vad har du tänkt dig för yrke/försörjning o vad krävs i studieväg för att nå dit?

För att föda upp valpar behöver man ha en hyfsad inkomst o en ordentlig slant för t ex akut snitt på jourtid, samt ett arbete som man kan ta ledigt ifrån i ca 8 veckor i samband med valpningen.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ingann
0

Kolla även upp om du, även om du hämtar valpen själv, måste gå in till tullen vid hemkomsten och deklarera införseln.

Min syster har precis importerat sperma (vet inte riktigt hur dyrt det var men säkert 30-40 000 kr) som fraktbolaget FedX glömde åka in till själva tullen med (de hämtade bara och körde direkt till Ultuna). När det var dags för inseminationen så fick min syster på plats i väntrummet veta att det räknades som smuggelgods pga FedX´s slarv och skulle förstöras.

Som tur i oturen var att det var en annan tjej som också importerat sperma (en annan ras) som fått veta om missen flera veckor tidigare hade skaffat advokat. Tack vare det förstördes inte sperman direkt utan fanns kvar när JBV beslutade att tillåta sperman ändå. Nu blev syrrans parning "bara" ett halvår försenad så det blir höstvalpar istället och de redan förtingande valpköparna får vänta lite längre.

Så kolla upp ALLT ordentligt så det inte blir några bakslag!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner